چاپ خبــر
در همایش بزرگداشت منابع طبیعی بیان شد:

آمادگی دولت برای واگذاری اراضی ملی به متقاضیان برای کشاورزی/ پیگیری طرح تعادل دام و مرتع

اسدی در مورد اشتغال زایی از طریق واگذاری اراضی ملی به مردم برای کشاورزی، از آمادگی و ظرفیت دولت برای اجرای این طرح با توجه به حمایت استاندار و دستورالعمل های موجود سخن به میان آورد. فرماندار فریدونشهر با خیانت دانستن فروش مراتع، از لزوم شناسایی دامدار واقعی سخن گفت و از اداره منابع طبیعی و دستگاه قضایی خواست طرح تعادل دام و مرتع را به جد پیگیری نماید.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، مراسم بزرگداشت هفته منابع طبیعی با حضور مسئولان شهرستان، شوراهای شهر و روستا و دوستداران طبیعت فریدونشهر با رویکرد بررسی وضعیت منابع طبیعی شهرستان و ارائه راهکارها در جهت حفظ و غنی سازی منابع طبیعی برگزار شد.

امام جمعه فریدونشهر در این مراسم با تکرار پیشنهاد خود در باب اشتغال زایی از طریق در اختیار قرار دادن اراضی ملی به مردم برای کشت درختان مثمر، تأکید کرد: دین اسلام، دین نظم و انظباط و قانون است و کسی حق ندارد بدون رعایت قانون در منابع طبیعی تصرف کند.

حجت الاسلام اباصلت غفاری با انتقاد از تعریف اشتغال در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شاغل دانستن کسی که در هفته یک ساعت کار می کند، رویکردی غیرواقع گرایانه است و این چنین کم کردن «آمار و ارقام بیکاری» هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.

وی در آستانه بهار و آغاز فصل چرای دام، به تخلفات چرای بی رویه و غیرمجاز دام اشاره کرد و پیشنهاد داد اگر در شهرستان مرتع بلاستفاده وجود دارد برای جلوگیری از سوءاستفاده و تخلف و تلف نشدن علوفه مرتع، آن مرتع در اختیار دامداران قرار داده شود.

در این همایش فرماندار فریدونشهر محور اول سخنان خود را متوجه نقش منابع طبیعی در جذب گردشگر و توسعه شهرستان کرده و عنوان کرد: نباید وقتی عرصه ای از منابع طبیعی برای سرمایه گذاری در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد، بخش خصوصی گمان کند ملک خصوصی او است و هرگونه خواست با آن عرصه رفتار کند.

ناصر اسدی از لزوم واگذاری کنترل شده عرصه های منابع طبیعی به سرمایه گذاران گردشگری سخن گفت و با مثال زدن آبشار پونه زار، اجازه ورود گردشگر بر روی آبشار و خسارت زدن به محیط آن و ساخت سرویس بهداشتی و پارکینگ بر روی آبشار و خراب کردن منظره زیبای آن را از تصمیمات غلط در رابطه با یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی شهرستان برشمرد.

نماینده عالی دولت در شهرستان فریدونشهر بر لزوم استفاده از منابع طبیعی برای توسعه پایدار شهرستان سخن گفت و با بیان این خبر که پیست اسکی فریدونشهر تا دو ماه آینده طبق قرارداد منعقد شده به بخش خصوصی از افراد بومی شهرستان واگذار می شود، این پیست را دارای قابلیت خوب اشتغال زایی نه تنها در فصل زمستان بلکه در فصول مختلف سال دانست.

وی در پاسخ به پیشنهاد امام جمعه مبنی بر اشتغال زایی از طریق واگذاری اراضی ملی به مردم برای کشاورزی، از آمادگی و ظرفیت دولت برای اجرای این طرح با توجه به حمایت استاندار و دستورالعمل های موجود سخن به میان آورد.

فرماندار فریدونشهر روستای کلوسه در بخش پشتکوه دوم را یکی از روستاهای با شرایط اقلیمی سخت عنوان کرد که در عین حال یکی از پرجمعیت ترین روستاهای منطقه باقی مانده است. اسدی علت این امر را وابستگی مردم این روستا به طبیعتی خواند که در آن گیاه باارزش کرفس رشد می کند و گفت: در سال جاری میانگین درآمد هر خانواده در روستای کلوسه از این گیاه، حدود 10 میلیون تومان بود.

نماینده دولت در شهرستان اظهار کرد: بهترین و بزرگترین خواستگاه کرفس در جهان، شهرستان فریدونشهر است بنابراین احیا و مراقبت از آن وظیفه ای الزامی برعهده اداره منابع طبیعی است.

وی تصریح کرد: ما نمی گوییم فقط طبیعت باشد و توجهی به اقتصاد خانواده نکنیم اما اگر توسعه پایدار به قیمت از دست دادن منابع طبیعی باشد ارزشی ندارد.

فرماندار فریدونشهر با خیانت دانستن فروش مراتع، از لزوم شناسایی دامدار واقعی سخن گفت و از اداره منابع طبیعی و دستگاه قضایی خواست طرح تعادل دام و مرتع را به جد پیگیری نماید.

اسدی آبخیزداری را راهکاری برای ذخیره آب شهرستان و استفاده از آن در کشاورزی بیان کرد و از اجرایی شدن طرح های آبخیزداری جدید از سال 96 در شهرستان خبر داد.

براتی، رئیس دادگستری شهرستان فریدونشهر، هم با بیان این که امکانات دستگاه های حافظ محیط زیست محدود است از ناهماهنگی بین دستگاه های اجرایی و قضایی در مسیر حفظ محیط زیست و منابع طبیعی سخن گقت.

مدیر انجمن مردم نهاد دوستداران طبیعت فریدونشهر در این همایش با قرائت مقاله ای درخت را عامل کنترل آب های سطحی، هدایت این آب ها به زمین و تغذیه آب خوان ها و حفظ آب، جلوگیری از وقوع سیل، جذب دی اکسید کربن و تولید اکسیژن، کاهش فرسایش خاک، تصفیه و تلطیف هوا و نهایتا تامین غذا و نیازهای زیست مندان وابسته خواند.

نصرت اله تواضع از غرس نمادین چند درخت هر ساله در روز درختکاری و رها کردن و عدم «درخت یاری» و «درخت داری» گفت: اگر به آمار درختکاری چند ساله اخیر توجه شود باید آماری فراتر از مساحت کشور را به جنگلی سرسبز تبدیل کرده باشیم.

وی با اشاره به کم شدن مساحت جنگل های زاگرس از 13 میلیون هکتار به کمتر از 5 میلیون هکتار، از نقش سدسازی در بر هم خوردن تعادل طبیعت سخن گفت و انتقال آب بین حوزه ای را یکی از مهمترین خطرات تهدیدکننده جنگل های زاگرسی برشمرد که پیامدهای ناگواری در پی خواهد داشت.

مدیر سمن دوستداران طبیعت با بازگویی سخن رهبر معظم انقلاب که فرمودند: «حتی به بهانه ساخت حوزه علمیه نیز نباید به جنگل تعدی کرد»، از دستگاه قضایی خواست به طور جدی تر وارد مسئله جرم انگاری محیط زیست شود.

تواضع با انتقاد شدید نسبت به بی توجهی به حقآبه رودخانه های فریدونشهر و محیط زیست وابسته به آن که در برنامه ششم توسعه هم بر آن تاکید شده است اظهار کرد: با احداث بند هدایت آبی خدنگستان و چشمه لنگان در تونل، حق آبه رودخانه یلان کاملا قطع و اکوسیستم آن کاملا نابود شده است.

در پایان این همایش از افراد فعال در عرصه حفاظت از محیط زیست تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

 

 

  1. مسؤلین استان اصفهان وشهرستان فریدونشهر بزرگترین مانع برای اشتغال زایی از طریق واگذاری اراضی ملی به مردم برای کشاورزی می باشند

Go to TOP