چاپ خبــر

کم بارشی، معضل تمام نشدنی اصفهان

اصفهان یازدهمین استان کم بارش کشور در ده سال اخیر است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مدیرکل سازمان هواشناسی استان اصفهان گفت: با وجود اینکه نسبت به سال گذشته با افزایش 21درصدی بارش ها مواجه بودیم اما هنوز نسبت به بلند مدت دچار کمبود بارش  هستیم.

بیجندی با تاکید بر اینکه بخشی از استان اصفهان درگیر خشکسالی شدید و خیلی شدید است افزود: شهرستان نجف آباد، اراضی شرق اصفهان، کبوتر آباد و خور و بیابانک به ترتیب کمترین بارش را در ده سال اخیر داشته است و پربارش ترین نقاط استان به نایین، اصفهان و ورزنه اختصاص می یابد ، اما نکته مهم این جا است که مهم ترین ایستگاه های منابع  آبی استان افزایش چشم گیری در بارش ها نداشته اند.

وی با اشاره به اینکه خرداد و تیرماه سال جاری به دلیل شکل گیری الگوی تابستان زودرس نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل دمای بیشتری را تجربه کرد گفت: پیش بینی می شود بارش های امسال در پاییز سال جاری از اواسط آبان ماه آغاز شود و بارش های مناسبی را در پاییز امسال خواهیم داشت اما توجه به این نکته ضروری است که این بارش ها نمی تواند کمبود آبی استان را جبران نماید.

مدیرکل سازمان هواشناسی اصفهان در مورد پدیده گرد و غبار استان بیان داشت: اصفهان علاوه بر متاثر بودن از کانون های گرد و غبار درون استان مانند تالاب گاو خونی و دشت سجزی، مورد هجوم گرد و خاک از ناحیه ریگ جن استان سمنان و دریاچه نمک استان قم قرار گرفته است.

بیجندی با تاکید بر اینکه  پدیده های هواشناسی تا 72 ساعت قبل قابل پیش بینی است و هواشناسی در زمینه مقابله با گردوغبار می تواند نقش مهم و موثری داشته باشد ادامه داد : مدیریت پدیده گرد و غبار و سازگاری بهترین راهکار برای مقابله با پدیده گرد وغبار است و برنامه ریزی برای مقابله با گردوغبار یک کار فرادستگاهی و فرا منطقه ای است و نیاز به مشارکت ، همکاری و تعامل بین  دستگاه های متولی این امر در استان های درگیر پدیده گرد وغبار دارد.

وی با اشاره به اینکه 42 درصد دریاچه نمک قم در استان اصفهان قرار دارد افزود : وزش باد و حرکت صعودی ناشی از سامانه های جوی از عوامل مهم ایجاد پدیده گرد و غبار است و ذرات گرد و غبار کمتر از 2.5 میکرون بخاطر امکان عبور آسان از دیواره رگها برای سلامتی انسان خطر بیشتری دارند.

  1. امام رضا (ع)
    ظلم و ستم والیان موجب قطع باران می شود!
    با این همه ستم مسوولین به مردم و خصوصا محرومین جای تعجب نیست. حق است بر اصفهان آتش ببارد و دور نیست آن روز! یا سخنان امام (ع) را قبول داریم در غیر این صورت باید به عقبه خود نگاهی داشته باشیم!

  2. مسوولین استان نه باکی از حشکسالی دارن و نه باکی از این روایات! از زیر سنگ هم شده آب هم برای شالیزارهاشون هم برای استخرهای شخصی شون هم برای قایق سواری زاینده رود هم برای پارکهای ۴۰ -۵۰ کیلومتری شون به هر صورتی بدست میارند! در همین خشکسالی آب منطقه ای استان اصفهان سالانه میلونها متر مکعب به استانهای دیگر می فروشد و بالاترین درآمد زایی را دارد! و با چوب قانون جلوی هر مخالفی را گرفته . او را له می‌کند!

Go to TOP