چاپ خبــر
محمود یسلیانی:

اسکی صحرانوردی در پیست فریدونشهر راه اندازی می شود

وضعیت جوی و میزان بسیار کم بارش برف سال گذشته، بسیار ناامیدمان کرد اما هیئت اسکی استان سال ۹۶ را بدون فعالیت هم سپری نکرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایمنا: محمود یسلیانی در مورد عملکرد هیئت اسکی در سال ۹۶، اظهار کرد: سال گذشته به دلیل عدم بارش برف کافی، موفق به اجرایی شدن برنامه‌هایی که در ابتدای سال و بر اساس تقویم ورزشی فدراسیون اسکی تنظیم شده بود، نشدیم.

وی ادامه داد: با وجود این شرایط، هیئت اسکی استان اصفهان سال ۹۶ را بدون فعالیت هم سپری نکرد و در زمینه اعزام اسکی‌بازان استان به مسابقات مختلف کشوری و برون‌مرزی مثل سال‌های گذشته فعال بود.

رییس هیئت اسکی استان اصفهان تصریح کرد: به دلیل عدم وجود شرایط برای انجام فعالیت و بارش بسیار کم برف در سال گذشته، سال ۹۶ برای هیئت اسکی استان اصفهان از ابتدای تأسیس تا الان، بدترین سال بود.

وی با بیان اینکه از نظر تقویم ورزشی، سال ۹۶ جزو سال‌های پربار هیئت اسکی استان اصفهان بود، گفت: تدارک برای میزبانی از مسابقات قهرمانی کشور در رده‌های سنی نونهالان و نوجوانان بخش پسران، همچنین میزبانی مسابقات قهرمانی کشور اسنوبرد در تمامی رده‌های سنی آقایان، برگزاری مسابقات چندجانبه، منطقه‌ای، قهرمانی، انتخابی استان و برگزاری دوره های استعدادیابی، مربیگری، داوری و ارتقای سطح از جمله برنامه‌های هیئت در سال ۹۶ بود که به دلیل عدم بارش برف کافی، هیچ‌کدام به مرحله اجرا نرسید.

یسلیانی خاطرنشان کرد: با میزان کم بارش برفی که سال گذشته در فریدونشهر داشتیم، متأسفانه اسکی‌بازان موفق به تمرین در پیست فریدونشهر نشدند. ارتفاع کم برف نتوانست سطح پیست را به طور کامل بپوشاند و اسکی‌بازان فقط توانستند در همان ۱۰ روزی که پیست برف داشت، با شرایط برف و پیست آشنا شوند. پیست افوس هم در سال گذشته اصلاً باز نشد.

میزان کم بارش برف سال ۹۶ در فریدونشهر بی‌سابقه بود

رییس هیئت اسکی استان اصفهان اضافه کرد: سال ۹۶ از نظر میزان کمبود بارش برف در فریدونشهر بی سابقه بود تا جایی که مسن‌ترین افراد این منطقه حتی به یاد نداشته‌اند که در این شهر میزان بارش برف تا این اندازه کم بوده باشد.

وی در مورد برنامه‌های هیئت در سال ۹۷، تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام گرفته، سال ۹۷ هم از نظر بارش برف شرایط رو به راهی نخواهیم داشت اما برنامه‌هایی که سال گذشته به سرانجام نرسید را اجرایی می‌کنیم. با وضعیت جوی سال گذشته خیلی ناامید شدیم اما امیدوار هستیم سال ۹۷ شاهد بارش میزان زیادی برف در پیست فریدونشهر و افوس باشیم.

یسلیانی ادامه داد: راه‌اندازی رشته اسکی صحرانوردی در پیست فریدونشهر و افوس از دیگر برنامه‌های هیئت در سال ۹۷ است. وسایل این رشته را تا حدودی تهیه کرده‌ایم البته فعالیت در این رشته نیز مستلزم وجود برف در پیست است.

رییس هیئت اسکی استان اصفهان در پاسخ به این سوال که “آیا فعال‌سازی رشته اسکی چمن در پارک صفه که نزدیک دو سال است به دنبال آن هستید امسال انجام می‌شود یا خیر؟” گفت: متأسفانه با وجود پیگیری‌های زیاد و رایزنی در مورد راه‌اندازی اسکی چمن در پارک صفه ، هنوز موفق نشدیم این رشته را فعال کنیم. البته به دلیل آسیب‌دیدگی بسیار زیادی که رشته اسکی چمن دارد استقبال زیادی از این رشته نمی‌شود و به همین دلیل هم برنامه‌ریزی زیادی در خصوص فعالیت در این رشته نمی‌کنیم.

راه‌اندازی رول اسکی در اصفهان

وی با اشاره به اینکه برنامه فدراسیون برای تابستان، فعالیت در رشته رول اسکی است، تاکید کرد: نزدیک سه سال است که رشته رول اسکی در تهران راه‌اندازی شده است که سال گذشته مانور زیادی بر روی این رشته داده شد و مسابقاتی نیز برگزار شد. امسال هم فدراسیون در نظر دارد در زمینه استعدادیابی رشته رول اسکی بیشترین فعالیت را داشته باشد و از این طریق این رشته گسترش یابد چرا که رول اسکی در سنین پایه انجام می‌شود.

یسلیانی افزود: قرار است با در اختیار گذاشتن تجهیزات رول اسکی از سوی فدراسیون به هیئت اسکی استان اصفهان امسال این رشته برای اولین‌بار در اصفهان راه‌اندازی شود. رول اسکی شبیه رشته اسکی صحرانوردی است با این تفاوت که زمین آن آسفالت است و نیازی به زیرساخت مخصوص ندارد و اسکی‌بازان دور پیست چمن و حتی در خیابان‌ها هم می‌توانند فعالیت کنند. در حال حاضر اصفهان ورزشکار تخصصی رول اسکی ندارد و این رشته برای اولین بار پس از تهران و به صورت پایلوت در شهر اصفهان راه‌اندازی می‌شود و از آن‌جایی که نیاز به شرایط خاصی ندارد در همه شهرستان‌ها قابلیت اجرایی شدن را دارد.

رییس هیئت اسکی استان اصفهان اظهار کرد: سال گذشته با وجود بارش بسیار کم و ارتفاع کم برف در پیست فریدونشهر ، مردم باز هم به تیوپ‌سواری روی آوردند و در همان مدت زمان کوتاهی که پیست باز بود تعداد زیادی از مردم دچار آسیب‌دیدگی شدند که با وجود اطلاع‌ رسانی زیاد و ممانعت از استفاده مردم از تیوپ ، گزارشات زیادی از مصدومیت‌ها به دست ما رسید.

تیوپ‌سواری را باید ایمن کرد

وی در پاسخ به اینکه چه راه‌کاری برای استفاده نکردن مردم از تیوپ پیشنهاد می‌کنید، خاطر نشان کرد: متأسفانه هنوز فرهنگ عدم استفاده از تیوپ در پیست‌های اسکی جایگاه خود را پیدا نکرده است و باید برای کمتر شدن آمار مصدومیت‌های شرایطی فراهم شود تا تیوپ‌سواری را ایمن کنیم. البته بخش خصوصی که پیست فریدونشهر را در اختیار گرفته است به دنبال تهیه تجهیزاتی شبیه تیوپ البته با ضریب ایمنی بالا است تا مردم به‌جای تیوپ از آن استفاده کنند.

اننتهای پیام/ ع ت

Go to TOP