چاپ خبــر

یک دروغ بزرگ؛ تلگرام غیرقابل فیلتر است!

به نظر می‌رسد برخی جریانات برای منافع حزبی خود و استفاده از اتوبان پرمخاطره تلگرام برای ضربه زدن به منافع مردم و انقلاب اسلامی در حال استفاده از تکنیک “دروغ بزرگ” با عنوان تلگرام غیر قابل فیلتر هستند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا: یکی از تکنیک‌های بسیار پرکاربرد “عملیات روانی” برای تسلیم کردن دولت‌ها و افکار عمومی، تکنیک “دروغ بزرگ” است و به نظر می‌رسد برخی جریانات برای منافع حزبی خود و استفاده از اتوبان پرمخاطره تلگرام برای ضربه زدن به منافع مردم و انقلاب اسلامی در حال استفاده از این تکنیک با عنوان تلگرام غیر قابل فیلتر هستند.

طی چند هفته گذشته به دلیل شرایط خاص بوجود آمده در کشور و عزم ملی برای قانونمند شدن فضای مجازی و سرویس‌های آن نظیر پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی، برخی جریانات که حیات خود را در این بی‌قانونی می‌دیدند حتی در تعطیل‌ترین روزهای سال، فعال شده و مدام به ایجاد شبهه و مخالفت با این قانونمندی پرداختند.

اگر از اینکه برخی از افراد این جریان، یک پیام‌رسان را معادل کل فضای مجازی دانستند و به اشتباه به آن شبکه اجتماعی گفتند بگذریم، عدم وجود دانش فنی کافی و بعضاً اخبار مغرضانه و بزرگنمایی درباره راه‌های گذر از فیلتر این پیام‌رسان توسط این جریان بسیار تامل‌برانگیز بود.

درست در همان روز‌ها، روسیه تلگرام را مسدود کرد و تلگرام نیز نسخه ادعای غیر قابل فیلتر خود را ارائه کرد اما پرواز این هواپیمای کاغذی سفید با این تکنیک خیلی زود با سقوط روبه‌رو شد!

کشور بعدی هم فرانسه بود که بسیار جدی در برابر این پیام‌رسان ایستاد و حتی قوانین استفاده از پیام‌رسان بومی توسط مسئولان و مردمش را به صراحت اطلاع‌رسانی کرد.

در ادامه صحت و سقم این امکان تلگرام را در این یادداشت بررسی می‌کنیم.

نخستین تکنیکی که برای تلگرام ضد فیلتر استفاده شد، استفاده از تکنیک Domain Fronting بود، به زبان ساده دامین فرانتینگ روشی است که به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد تا از گوگل، آمازون و … که خدمات ابری ارائه می‌دهند به عنوان یک پروکسی استفاده کنند و در واقع ترافیک خود را از سرورهای دامنه این شرکت‌ها عبور دهند؛ استفاده از این ترفند برای دور زدن فیلترهایی که توسط دولت‌ها اعمال می شده کاربرد زیادی داشته است البته شرکت گوگل اعلام کرد که این خدمات را متوقف خواهد کرد و از ابتدا نیز دنبال ارائه چنین خدماتی به‌صورت رسمی نبوده است.

طی روزهای گذشته این سرویس متوقف شد و بسیاری از سامانه‌ها و سرویس‌هایی که از آن استفاده می‌کردند با چالش روبه‌رو شدند.

البته باید توجه کرد این شرایط در روسیه و کشور ما بسیار متفاوت است؛ در خصوص روسیه شاید با مسدود کردن بیش از 16 میلیون آی‌پی آدرس از این شرکت‌های خدمات‌دهنده سرویس‌های ابری مشکلاتی در دسترسی مردم در حوزه‌های اقتصادی و فعالیت‌های پژوهشی بوجود آمد اما در ایران به دلیل اینکه این شرکت‌ها عمدتاً ایران را تحریم کرده‌اند، هیچ تراکنش مالی بین آنها و مردم و دولت ما انجام نمی‌شود و در واقع با مسدود‌سازی آی‌پی‌های این شرکت‌ها مردم ما دچار مشکل جدی نخواهند شد.

در مباحث مرتبط با Domain Fronting باید توجه داشت این سرویس که عمدتاً از سوی شرکت گوگل ارائه می‌شد، توانسته بود یک راه مخفی برای تروریست‌ها، هکرها و مجرمان بین‌المللی برای اقدامات خطرناکشان باز کند و مردم بسیاری در کشورهای مختلف از ارائه این سرویس دچار خطر، ضررها و آسیب‌های بسیاری شدند.

با توجه به این توضیحات باید گفت بسیاری از کشورها در سطح دنیا از بیم استفاده تروریست‌ها یا دشمنانشان از این سرویس، آن را به‌صورت قانونی محدود کرده‌اند و با اجبار ارائه خدمات شرکت‌هایی نظیر گوگل به‌صورت بومی و انتقال سرور‌های این شرکت به داخل کشورشان این تهدیدات را از ابتدا برای خودشان حذف کرده‌اند.

حال با توقف این سرویس توسط گوگل باید دید تلگرام چه واکنشی نشان می‌دهد و کسانیکه بر این موج سوار شده و با نیت ترساندن و تسلیم مسئولان و مردم کشور در برابر این پیام‌رسان که عملا به خانه‌ای امن برای تروریست‌ها و قانون‌گریزان تبدیل شده، چه پاسخی دارند.

درباره شایعه دوم نیز برخی رسانه‌های داخلی ادعا کرده بودند که تلگرام با فناوری “بلاک چین” در پی ارائه خدمات به‌مردم به صورت آزاد است که این فناوری طبق ادعای آنان غیر‌قابل فیلتر است.

البته باید توضیح داد با بررسی‌های انجام شده فعلا تلگرام قصد ارائه خدمات پیام‌رسانی در این بستر ندارد و تنها به دلیل برخی ادعا‌ها به آن می‌پردازیم و این در حالی است که تنها کاری که فعلا تلگرام وعده آن را داده، توزیع فایل‌ها شبیه به تورنت است که قابل محدود‌سازی نیز است.

تلگرام طبق اسنادی که منتشر کرده، قصد دارد از فناوری بلاک چین برای ارز دیجیتال خود استفاده کند که البته باید توضیح داد این پیام‌رسان دنبال ایجاد یک شبه دولت توسط این ارز دیجیتال نیز هست.

اما نکته مهم، چرائی تلاش‌های این جریانات برای ترساندن مردم به‌منظور تسلیم در برابر تلگرام است؛ این جریانان خاص حیات سیاسی، اجتماعی و قبیله‌ای خود را در بستر کنونی تلگرام 40 میلیونی با هدف‌های سازمان‌یافته نظیر استفاده از انواع حربه‌ها و شیوه‌های جنگ روانی مانند دوقطبی‌سازی، اهریمن‌سازی از رقیب، توجیه کم‌کاری‌ها، انتشار آمارهای دستکاری شده، تبلیغات دروغ برای قراردادهای استعماری و اجرای برنامه‌های دیکته شده غرب می‌دانند و مهمتر از همه این جریان به تلگرام به عنوان شبکه رای خود نگاه می‌کند و به هیچ عنوان دنبال منافع مردم نیست.

باید به این نکته نیز اذعان داشت که تنها یک گروه کوچک خلافکار، گردانندگان کانال‌های ضد انقلاب، الحادی و خرافه‌پرستی، گردانندگان کانال‌های قمار و شرط‌بندی و ارائه‌کنندگان کالاهای قاچاق، گردانندگان شبکه قاچاق انسان و کودک‌آزاری، همکار سازمان‌های اطلاعاتی غربی، بزهکاران، جنایتکاران و تروریست‌ها از بستر پیام‌رسان داخلی بسیار می‌ترسند و همین گروه با باندهای مافیایی در حال ترور پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی ملی هستند.

مردم ما امروزه می‌توانند در بستر پیام‌رسان‌های داخلی، کسب و کار  و فعالیت‌های روزمره خود را به راحتی و با امکاناتی به مراتب بهتر و بیشتر از تلگرام ادامه دهند و طبق بررسی‌ها مردم به پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی که توسط فرزندانشان تولید شده بر عکس تبلیغات جریانات خاص اعتماد دارند و با افتخار از این کالاهای ملی استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/ع ت

Go to TOP