چاپ خبــر

حضور در سوریه؛ مأموریت ناممکن ترامپ به ارتش‌های عربی

با آنکه شواهد موجود نشان می‌دهند ممکن است آمریکا و کشورهای عربی به توافقی درباره سوریه دست پیدا کنند، فرایند تشکیل یک ائتلاف موثر از ارتش کشورهای عربی برای حضور در سوریه دشوارتر از آن چیزی است که در بدایت امر به نظر می‌رسد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از تسنیم: گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های غربی حاکی است گروهی از مشاوران «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً طراحی را پیشنهاد کرده‌اند که به موجب آن آمریکا قرار است ائتلافی از نظامیان کشورهای عربی را جایگزین نیروهای آمریکایی در سوریه کند.

در سال 2013 هم «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به عنوان بخشی از راهبرد ادعایی خود برای مبارزه با داعش قصد پیشبرد ایده مشابهی را داشت، اما طرح این موضوع اخیراً بعد از اعلام تصمیم ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکا از سوریه شکل جدی‌تری به خودش گرفت.

طرح کنونی دولت ترامپ به به طور خاص این است که ارتش کشورهای مصر، بحرین، اردن، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی با پر کردن خلأ ناشی از خروج آمریکایی‌ها آنچه مهار نفوذ ایران در سوریه خوانده می‌شود را کنترل کنند.

در میان این کشورها کاخ سفید حساب ویژه‌ای روی عربستان سعودی باز کرده و در مذاکرات محرمانه از این کشور خواسته با ارسال نیرو و پول رهبری این طرح را در دست بگیرد. گزارش‌ها حاکی است بحث‌هایی هم از امتیازات خاصی که ترامپ برای ریاض در نظر گرفته در کاخ سفید در جریان است و ممکن است واشنگتن جایگاه روابط راهبردی خود با عربستان سعودی را به «متحد مهم غیرناتو» ارتقا دهد.

با آنکه شواهد موجود از احتمال توافق آمریکا و کشورهای عربی درباره سوریه خبر می‌دهند فرایند تشکیل یک ائتلاف موثر از ارتش کشورهای عربی برای پیشبرد اهداف راهبردی آمریکا در سوریه بسیار دشوارتر از آن است که در نگاه اول به نظر می‌رسد و همین حالا انتقادات کارشناسان مسائل نظامی در داخل خود آمریکا را به همراه داشته است.

به عنوان مثال، «نیکلاس هراس»، عضو اندیشکده «نیوامریکن سکیوریتی» گفت: «موقعی که صحبت از ثبات‌دهی به سوریه می‌شود نمی‌دانم آیا آمریکا باید به طور کامل به شریکان منطقه‌ای‌اش اعتماد کند یا غیر.»

با آنکه «نیکلاس هراس» می‌گوید استقبال «عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان از این طرح «شروعی خوب» برای همکاری دو کشور در سوریه است واقعیت این است که به نظر نمی‌رسد نظامیان سعودی با توجه به مشکلات عدیده‌ای که در پیشبرد اهداف نظامی‌شان در برابر نیروهای انصارالله در جنوب یمن با انها مواجه بوده‌اند گزینه مناسبی برای اجرای مأموریت آمریکایی‌ها باشند.

در چنین شرایطی این دولت آمریکا است که باید تصمیم بگیرد آیا حاضر ورود به چنین سرمایه‌گذاری پرخطری هست یا نه.

«جان کربی»، تحلیلگر مسائل نظامی در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» درباره احتمال استفاده عربستان و سایر کشورهای عربی از این موقعیت برای گسترده‌تر کردن «جنگ نیابتی» با ایران هشدار می‌دهد. او گفت: «به نظر من یکی از نگرانی‌های اساسی باید این باشد که برخی از متحدان عربی ممکن است از عملیات در سوریه به عنوان بهانه‌ای برای وارد شدن در جنگ نیابتی بزرگتر با ایران استفاده کرده و اقدام به تسلیح شورشی‌ها بکنند.»

علاوه بر عربستان، سایر کشورهای عربی هم گزینه‌های مناسبی برای حضور در سوریه به شمار نمی‌روند. امارات متحده عربی در حال حاضر توجه نظامی‌اش را معطوف جنگ یمن کرده و هنوز مشخص نیست تمایلی برای اعزام نیرو به سوریه داشته باشد. مصر علی‌رغم داشتن نیروی انسانی کافی احتمالاً در حال حاضر اراده‌ای برای مشارکت در ائتلاف عربی در سوریه نخواهد داشت ضمن آنکه نباید مشغول بودن ارتش این کشور به بحران‌های ادامه‌دار در حیاط خلوت خودش را فراموش کرد.

اما از همه اینها هم که بگذریم، آمادگی ارتش کشورهای عربی برای انجام یک مأموریت نظامی مشابه آنچه ترامپ در نظر دارد به شدت با سوال رو به رو است.

اکثر کشورهای عربی علی‌رغم خرید مقادیر بالای تجهیزات و تسلیحات آمریکایی‌، توانایی‌های بنیادی محدودی دارند. «جان کربی» می‌گوید این کشورها اصطلاحاً فاقد توانایی‌های لازم برای «پیش‌افکنی قدرت» هستند، به این معنا که قادر نیستند عناصر قدرت ملی خود – اعم از سیاسی، اقتصادی، اطلاعاتی و نظامی – را برای اعزام نیرو به مناطق بحران و نگاه داشتن آنها در آن مناطق به خدمت بگیرند.

نظامیان کشورهای عربی قادر به طی مسافت‌های طولانی نیستند و نمی‌توانند مستقلانه عملیات کنند. ارتش پیشرفته‌ترین کشورهای عربی هنوز برای انجام عملیات در منطقه وابسته اطلاعات آمریکایی‌ها هستند و بدون اطلاعات محرمانه ماهواره‌های آنها توان جمع‌اوری اطلاعات و هدف قرار دادن مواضع را ندارد.

علاوه بر این، این کشورها فاقد تجهیزات عملیاتی پیشرفته هستند، هواپیماهای سوخت‌رسان کافی برای تداوم عملیات‌ها را ندارند و از منابع کافی جهت تأمین امنیت برای پایگاه‌هایی در داخل سوریه با حضور نظامیان کشورهای متعدد عربی برخوردار نیستند.

انتهای پیام/ ع ت

Go to TOP