چاپ خبــر

۹ واقعیت جالب در مورد کره زمین که شاید نمی‌دانستید

شاید بد نباشد واقعیت‌های جالبی را که برخی کارشناسان و دانشمندان در مورد کره زمین مطرح کرده‌اند، بدانید.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از روزیاتو: وقتی صحبت از کره زمینمی‌شود همه تصور می‌کنیم که مسایل زیادی در مورد آن می‌دانیم و جغرافیایی که در مدرسه خوانده‌ایم پشتوانه چنین طرز فکری است. اما بد نیست بدانید که اطلاعات اغلب مردم جهان بیشتر در مورد فضا و کهکشان است تا خود کره‌ی خاکی‌ای که در آن ساکن هستند.

به همین خاطر شاید بد نباشد واقعیت‌های جالبی که برخی کارشناسان و دانشمندان در مورد کره زمین مطرح کرده‌اند را بدانید و در صورت تمایل، بیشتر در مورد آنها تحقیق کنید و بر سطح دانش خود بیفزایید.

۹- ممکن است که ماه تکه‌ای از زمین بوده باشد

برخی از دانشمندان اخیرا نظریه‌ای را ارائه داده‌اند که به موجب آن گفته می‌شود ماهِ زمین در نتیجه برخورد کره زمین با یک جسم بسیار بزرگ تشکیل شده است. به این معنی که این تصادم سبب شده تا تکه کوچکی از زمین کنده و بعدها به قمرِ زمین بدل شود.

۸- میدان‌ مغناطیسی زمین در حال تغییر کردن هستند

9 واقعیت جالب در مورد کره زمین که شاید نمی‌دانستید

شاید تاکنون تصور می‌کردید که قطب‌ مغناطیسی زمین به‌طور ثابت در یک نقطه قرار دارد. اما بنا بر یافته‌های علمی جدید، این میدان از قرن ۱۹ میلادی تاکنون حدود ۹۶۶ کیلومتر جابه‌جا شده است و مرکز آن در نیم‌کره جنوبی زمین در بالای اقیانوس آرام جنوبی واقع شده است. هر سال سرعت این حرکت بیشتر می‌شود تا اینکه به اوج خود برسد. پس از این اتفاق، دوباره سرعت حرکت کاهش خواهد یافت.

بد نیست اشاره کنیم که زمین دارای دو قطب میدان مغناطیس است که آنها را اصطلاحا «قطب مغناطیسی» می‌نامند. قطب شمال میدان مغناطیسی در آمریکای شمالی و قطب جنوب آن در منطقه قطب جنوب واقع شده‌اند. همان‌طور که اشاره کردیم، قطب‌های مغناطیسی به‌طور ثابت در یک نقطه قرار ندارند و به تدریج تغییر مکان می‌دهند.

نکته جالب این است که دو قطب شمال و جنوب مغناطیسی هیچ گاه روی قطر کره زمین قرار نگرفته و خط پیونددهنده آن دو همواره از فاصله حدود یکهزار و ۲۰۰ کیلومتری مرکز زمین گذر می‌کند.

بزرگی میدان مغناطیسی در سطح زمین بین ۲۵ تا ۶۵ میکرو تسلاست.

۷- نیروی جاذبه زمین در مناطق مختلف با هم متفاوت است!

9 واقعیت جالب در مورد کره زمین که شاید نمی‌دانستید

بر اساس این نظریه که کره زمین کاملا گرد نیست و دارای ناهمواری‌های متعددی است، گفته می‌شود که این پستی‌ها و بلندی‌ها سبب شده تا نیروهای جاذبه در بخش‌های مختلف متفاوت باشد. یکی از این ناهنجاری‌ها خلیج هادسون کاناداست.

۶- ممکن است زمین ماه دوم داشته باشد

9 واقعیت جالب در مورد کره زمین که شاید نمی‌دانستید

برخی از دانشمندان بر این باور هستند که سیاره ما دارای قمر دیگری نیز هست. به گفته این افراد، شئی کهکشانی دیگری نیز دور زمین می‌گردد. البته همیشه یک جرم ثابت نیست اما می‌توان آن را یک ماه موقتی فرض کرد. گفته می‌شود جاذبه زمین گاهی سبب جذب سیاره‌های کوچک یا اجرام ستاره‌مانند بزرگی می‌شود و آنها چندین دور اطراف زمین می‌چرخند تا اینکه سرانجام از محدوده جاذبه زمین خارج شده و در کهکشان رها شوند.

۵- ماه دارای لرزش و ارتعاش است

9 واقعیت جالب در مورد کره زمین که شاید نمی‌دانستید

ارتعاشات روی ماه که به ماه‌لرزه مشهور هستند یک فانتزی علمی یا داستان تخیلی نیست. اگرچه این لرزه‌ها همچون زمین‌لرزه‌ها به‌طور مکرر روی نمی‌دهند، اما بسیار عمیق‌تر و به هسته داخلی کره ماه نزدیک‌تر هستند. دانشمندان بر این باورند که این امر در نتیجه نیروی جاذبه‌ای است که از طرف خورشید و زمین به ماه وارد می‌شود.

۴- زمین مملو از طلاست

میزان طلای موجود در کره زمین به اندازه‌ای هست که بتوان سرتاسر سطح زمین را با لایه‌ای به ضخامت ۴۹ سانتی‌متر پوشش داد.

۳- کره زمین در گذشته بنفش بوده است

برخی از دانشمندان دانشگاه مریلند آمریکا گمانه‌زنی می‌کنند که زمانی کره زمین بنفش بوده است. آن ها بر این باور هستند که میکروب‌های قدیمی به جای برخی از مولکول‌ها برای تبدیل نور خورشید به جای کلروفیل مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این مولکول‌ها به میکروب‌ها تن رنگی بنفش می‌داده‌اند و از این رو چندان بعید نیست که زمین در گذشته بنفش بوده باشد.

۲- ممکن است در سال ۲۰۱۹ میلادی عصر یخبندان جدیدی در زمین روی دهد

9 واقعیت جالب در مورد کره زمین که شاید نمی‌دانستید

به عنوان یک قانون، گفته می‌شود که خورشید روی سطح خود نقاطی دارد که همیشه در حال انفجار هستند تا نشان دهند که این ستاره همیشه فعال است. اما به دلایل نامعلوم، برخی از این نقاط محو شده و از بین می‌روند و باعث می‌شوند تا سطح خورشید کاملا خالی و نرم دیده شود.

این اتفاق در قرن ۱۵ میلادی روی داد زمانی که این پدیده عصر یخبندان صغیر نامیده شد و باعث تغییرات شگرفی در شریط جوی زمین شد به‌طوری که ایسلند و فنلاند یک‌سوم جمعیت خود را از دست دادند.

در آن زمان، وایکینگ‌ها مجبور به ترک گرینلند شدند زیرا آنجا به منطقه‌ای بسیار سرد و غیر قابل سکونت تبدیل شده بود.

عصر یخبندان کوچک چندین قرن ادامه داشت تا اینکه سرانجام در قرن ۱۹ میلادی به پایان رسید.

امروزه، دانشمندان اعتقاد دارند که خورشید دوباره دستخوش این تغییر خواهد شد و اعتقاد دارند که دوباره قرار است وارد فاز سرد شدن برود و یک عصر یخبندان کوچک دیگری را در جهان رقم بزند. گمانه‌زنی دانشمندان این است که این اتفاق در سال ۲۰۱۹ میلادی روی خواهد داد.

۱- دانشمندان سیاره قابل سکونت دیگری را کشف کرده‌اند

9 واقعیت جالب در مورد کره زمین که شاید نمی‌دانستید

HD 904790 نام یک سیاره جدیدی است که گفته می‌شود احتمالا در آینده به عنوان سکونت‌گاه جدید انسان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این سیاره در کهکشان راه شیری واقع شده است و دارای ویژگی‌های شگفت‌انگیز زیادی همچون اتمسفر، آب‌وهوا، منابع طبیعی عالی و حتی آب تازه است.

بر اساس محاسبات فضانوردان، حدود ۳۰۰ هزار سال زمینی طول می‌کشد تا انسان به HD 904790 b برسد.

انتهای پیام/ ع ت

Go to TOP