چاپ خبــر

66 سد بزرگ کشور کمتر از 40 درصد آب دارند/ کاهش 43 درصدی ورودی آب به مخازن سدها

افت بارندگی‌های سال آبی جاری موجب شده تا از میان 177 سد بزرگ کشور، 66 سد از جمله سدهای زاینده‌رود، شهیدرجایی، دوستی، ساوه و ملاصدرا در آستانه ورود به فصل تابستان کمتر از 40 درصد آب ذخیره شده داشته باشند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از فارس: کاهش بی سابقه بارش‌ها در سال گذشته و در پی آن افت روان‌ آب‌ها موجب شده است تا به رغم بارندگی‌های نسبتا مناسب دو ماه اخیر در برخی از نقاط کشور، حجم ذخیره آب 177 سد بزرگ موجود در 6 حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس به 26.92 میلیارد مترمکعب برسد که در مقایسه با سال گذشته آب موجود در مخازن سدهای کشور کاهش 19 درصدی پیدا کرده است.

ورودی و خروجی آب از سدها نیز متاثر از افت نزولات جوی با کاهش‌های محسوسی مواجه شده‌اند به طوری که ورودی به این سازه‌های آبی 37 درصد و خروجی از آن‌ها نیز نسبت به سال گذشته 30 درصد کمتر شده است و هم اکنون به طور میانگین 54 درصد مخازن سدهای یاد شده دارای منابع آبی است.

در این بین از میان 177 سد بزرگ موجود در این 6 حوضه آبریز 37 درصد از آن‌ها و به تعبیری 66 سد بزرگ کشور از جمله سدهای زاینده‌رود، شهیدرجایی، ساوه و ملاصدرا در آستانه تابستان همچنان کمتر از 40 درصد آب ذخیره شده دارند.

*کاهش 57 درصدی تولید انرژی نیروگاههای برقابی

کاهش ارتفاع و ذخیره آب سدهای دارای نیروگاه برقابی موجب شده تا این مراکز نیز با کاهش تولید انرژی روبه رو شوند به طوری که برق تولیدی 53 نیروگاه‌ برق‌آبی کشور از ابتدای امسال تا 11 خردادماه به هزار و 555 گیگاوات ساعت برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 57 درصد کاهش داشته است.

ارش‌های مناسب دو ماه اخیر در تهران موجب شده تا شرایط منفی منابع آبی استان تا حدودی بهبود پیدا کند. در حال حاضر حجم ذخیره کنونی آب در سدهای پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) 800 میلیون مترمکعب بوده و 42 درصد حجم این سدها نیز پر است.

با وجود بارش‌های نسبتا مناسب دو ماه اخیر در تهران بررسی این اعداد و ارقام حکایت از آن دارد که کاهش بی سابقه بارش‌ها در سال گذشته موجب شده تا حجم مخازن سدهای پنجگانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28 درصد کاهش داشته باشد و ورودی آب به سدهای پنجگانه استان هم افت 37 درصدی پیدا کند.

انتهای پیام/ع ت

Go to TOP