چاپ خبــر
سالروز تأسیس شورای نگهبان؛

دفاتر شهرستانی، بازوهای اجرایی و نظارتی شورای نگهبان در انتخابات

سالروز تأسیس شورای نگهبان بهانه‌ای شد تا سؤالات مردم راجع به این نهاد انقلابی و چگونگی نظارت بر انتخابات را از رئیس دفتر نظارت بر انتخابات فریدونشهر جویا شویم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، 26 تیرماه مصادف با سالروز تأسیس شورای نگهبان است. نهادی مقدس که در برهه‌های گوناگون انقلاب کارکرد خود در حراست از انقلاب اسلامی را به نمایش گذاشته و در فتنه‌های مختلف، دشمنان را از دست‌درازی به این کشور مأیوس کرده است.

نظارت بر انطباق قوانین مصوّب در مجلس شورای اسلامی با شرع مقدس و قانون اساسی، تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و همه‌پرسی‌های عمومی سه وظیفه مهم و اساسی این نهاد است.

شورای نگهبان متشکل از شش فقیه و شش حقوقدان است که فقهای آن توسط رهبری و حقوقدان‌های آن توسط رئیس قوه قضائیه معرفی و بعد از گرفتن رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی به عنوان حقوقدان شورای نگهبان انتخاب می‌شوند.

شورای نگهبان در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها دفاتری دارد که در حقیقت بازوهای نظارتی، اجرایی و عملیاتی این نهاد در سراسر کشور هستند و این نهاد انقلابی را در کار نظارت بر انتخابات یاری می‌دهند.

حسینعلی توازهی، رئیس دفتر نظارت بر انتخابات شهرستان فریدونشهر، به مناسبت سالروز تأسیس این نهاد، به سؤالاتی پیرامون شورای نگهبان پاسخ می‌دهد:

– پونه زار: ناظران شورای نگهبان برای نظارت بر روند انتخابات از چه کسانی و چگونه انتخاب می‌شوند؟

– نیروهای متعهد، انقلابی، توانمند و خوش فکر شهرستان از طریق سایر ناظران و یا مسئولان متعهد و انقلابی به دفاتر نظارت معرفی و پس از شناسایی و بررسی و گذراندن مراحل لازم به عنوان ناظر به دفتر مرکزی استان معرفی می‌شوند. این افراد پس از گذراندن دوره‌های آموزشی در قالب ناظر در شعب اخذ رأی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

– پونه زار: عبارت «نظارت استصوابی» شورای نگهبان که بارها در زمان انتخابات به گوش می‌رسد به چه معنا است؟

– نظارت استصوابی یعنی شورای نگهبان در همه مراحل انتخابات اعمّ از قبل از شروع انتخابات، حین آن و حتی بعد از انتخابات باید مانع از خارج شدن انتخابات از مسیر قانونی خود شود بنابراین هرگاه در هر مرحله‌ای تخلفی را مشاهده کرد باید جلو آن را بگیرد.

– پونه زار: آیا در انتخابات امکان تقلب وجود دارد؟

– صرف نظر از این که ناظران انتخاباتی از بین افراد متعهد و باتقوا انتخاب می‌شوند که حراست از آرای مردمی به عنوان حق الناس را بر خود لازم می‌دانند، باید توجه داشت در هر شعبه اخذ رأی و در هر نقطه از نقاط تجمیع آراء بیش از 20 نفر از عوامل نظارتی، اجرایی و حفاظتی با آراء، نظرات و گرایش‌های مختلف حضور دارند که تبانی کردن این 20 نفر با وجود این اختلاف سلیقه‌ها غیرممکن است و به عنوان مثال در سال 88 که شبهه تقلب در انتخابات مطرح شد بعد از بازشماری تمامی صندوق‌های رأی شهرستان و مطابقت آن‌ها با فرم‌های تجمیع آراء مشخص شد تنها یک رأی به اشتباه منظور شده و آن هم به نام کاندیداهای مدعی تقلب ثبت شده بود.

– پونه زار: ناظران در ایام انتخابات با چه دشواری‌هایی روبرو هستند؟

– ناظران در ایام انتخابات با حضور در کلاس‌های متعدد، برای برگزاری انتخاباتی سالم، آموزش‌های لازم را می‌بینند و در روز انتخابات از سحرگاه یا برای شعب دوردست همچون منطقه پشتکوه از روز قبل به محل برگزاری انتخابات اعزام و شرایط را برای برگزاری انتخابات محیا می‌کنند. ایشان در تمام طول روز باید بدون وقفه و استراحت بر جریان انتخابات و رأی گیری نظارت داشته باشند و روند انتخابات را دقیق و مو به مو طبق دستورالعمل‌های وزارت کشور و شورای نگهبان پیگیری کنند. ناظران با پایان یافتن رأی گیری باید بلافاصله صندوق‌های رأی را با حضور نیروهای اجرایی و حفاظتی باز کرده، آراء را شمارش و دسته بندی کرده، با تعرفه‌ها مطابقت بدهند و صورت جلسه‌های تجمیعی را پر و امضاء کنند.

در این بین قرار گرفتن در شرایط سخت آب و هوایی، شرایط بد مکانی و یا حوادث پیش بینی نشده همگی اتفاقاتی است که باید ناظران در حراست از آرای مردمی آن‌ها را تحمل کرده و اجازه ندهند، تخلف و یا تقلبی در روند انتخابات رخ دهد.

به عنوان مثال در جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال 90 عوامل انتخاباتی یکی از شعب اخذ رأی در شرایط سخت و آب و هوایی ساعت‌ها زیر بارش برف و کولاک در گردنه روستای کلوسه واقع در منطقه پشتکوه دوم گرفتار شدند.

– پونه زار: آیا دفاتر نظارت در طول سال هم فعالیت و برنامه‌ای دارند؟

– دفاتر در طول سال نشست‌های بصیرتی برای ناظران خود و همایش‌های فصلی با هدف به روزرسانی دانش ناظران و افزایش آگاهی ایشان برگزار می‌کنند. همچنین تلاش می‌شود در فعالیت‌های فرهنگی مختلف که به مناسبت‌های گوناگون برگزار می‌شود، مشارکت داشته باشند.

– پونه زار: دفتر نظارت شهرستان فریدونشهر چه برنامه‌هایی به مناسبت سالروز تأسیس این نهاد مقدس و گرامیداشت این ایام داشت؟

– این دفتر با برگزاری جلسه ستادی متشکل از نیروهای اجرایی دفتر پیش از فرا رسیدن این ایام، چند برنامه مختلف به همین مناسبت تدارک دید که مهمترین آن‌ها حضور ناظران شهرستان در همایش فصلی ناظران چهار شهرستان غرب استان با سخنرانی دکتر حسن عباسی، رئیس مرکز دکترینال اندیشکده یقین، بود.

همچنین برگزاری نشست‌های صمیمی تعدادی از اعضای دفتر نظارت شهرستان با امام جمعه، فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج و مدیر حوزه علمیه از دیگر برنامه‌های دفتر نظارت فریدونشهر برای این ایام بود که با هدف هم‌افزایی بیشتر فرهنگی و هماهنگی سیاسی در جهت پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران انجام شد و در نتیجه این نشست‌ها مقرر شد از ظرفیت ناظران این دفتر نظارت برای بهبود و تأثیرگذاری هر چه بیشتر برنامه‌های فرهنگی سطح شهرستان استفاده شود.

اطلاع رسانی عمومی با نصب بنر در سطح شهر، ارسال پیامک تبریک برای ناظران، توزیع تراکت و تبیین وظایف و عملکرد شورای نگهبان در نماز جمعه توسط امام جمعه، در نمازهای جماعات توسط ائمه جماعات سطح شهرستان و در پایگاه‌های بسیج توسط هادیان سیاسی از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده برای این مناسبت بود.

دیدار با خانواده‌های معظم شهدا و خانواده‌های مصاب منسوب به ناظران این دفتر نظارت هم از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده دفتر نظارت فریدونشهر به مناسبت سالروز تأسیس نهاد شورای نگهبان بود.

انتهای پیام/

  1. ناشناس گفت:

    سلام لطفا رتبه های برتر کنکور فریدونشهری ها رو بذارید تو سایت

  2. آقای جدیدی چرا اینقدر کم کار شدی دیگه خبری منتشر نمی کنی؟

Go to TOP