چاپ خبــر
گامی به سوی انرژی پایدار؛

اداره برق اولین مجری قانون الزام ادارات به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در فریدونشهر

امور برق فریدونشهر بعد از دو سال مسکوت ماندن قانون الزام ادارات به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در شهرستان همچون اکثر نقاط کشور، اولین چراغ سبز برای اجرای این قانون در فریدونشهر را با نصب سامانه مولد خورشیدی سه کیلوواتی روشن کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، کاهش بارش‌ها در سال‌های اخیر در پی تغییر جهانی اقلیم و کم شدن آب پشت سدها و به تبع آن کاهش برق تولیدی از نیروگاه‌های برق-آبی کشور، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید برق را در دستور کار وزارت نیرو قرار داد. این انرژی‌ها در اکثر نقاط کشور در دسترس بوده، پاک بوده و موجب از بین رفتن سوخت‌های فسیلی نمی‌شوند و از همه مهم‌تر با کمبود بارش‌ها و حتی تمام شدن سوخت‌های فسیلی، باز هم توانایی تأمین الکتریسیته مورد نیاز کشور را دارند.

با توجه به شرایط آب و هوایی و میزان بالای دریافت تابش نور خورشید در طول سال در کشور ما، انرژی خورشیدی نسبت به سایر انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر مورد توجه قرار گرفت و از حمایت ویژه دولت برخوردار شد؛ تا جایی که سامانه‌های مولد برق خورشیدی خانگی طراحی و تسهیلات خاصی برای نصب آن درنظر گرفته و هم اکنون با مراجعه به امور برق شهرستان این سامانه قابل خریداری و نصب است.

الزام وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی بر تأمین حداقل 20 درصد از انرژی مصرفی ساختمان‌های خود از انرژی‎های تجدیدپذیر مصوبه‌ای بود که هیئت وزیران در جلسه 1395/6/25 به پیشنهاد وزارت نیرو و به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد.

بنا بر این مصوبه کلیه ادارات شهرستان باید ظرف مدت دو سال نسبت به خریداری سامانه مولد برق خورشیدی برای تأمین حداقل 20 درصد از برق مورد نیاز خود و نصب آن اقدام می‌کردند اما مشکلاتی نظیر کمبود بودجه مانع از اجرای این قانون که قدم مهمی در راه حفظ منابع زیرزمینی کشور و بهره گیری از شیوه‌های نوین، در دسترس، پایدار و ارزان تولید برق است، شد.

اکنون امور برق فریدونشهر اولین چراغ سبز برای اجرای این قانون در شهرستان را روشن کرده است و با نصب سامانه مولد برق خورشیدی سه کیلوواتی با اعتباری بالغ بر 31 میلیون تومان، 50 درصد از برق مصرفی این اداره را تأمین می‌کند.

این اداره که برگزارکننده اولین همایش انرژی‌های تجدیدپذیر در غرب استان نیز بوده، اولین اداره برق غرب استان است که با نصب این سامانه خورشیدی، قانون الزام ادارات به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را به اجرا درآورد.

انتهای پیام/

Go to TOP