چاپ خبــر
مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان:

اقتصاد فرهنگ و هنر باید مستقل از اعتبار دولتی نهادینه شود

حجت الاسلام انصاری در نشست صمیمی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شهرستان فریدونشهر بعد از شنیدن مشکلات ایشان، با بیان این که سنگ بنای اقتصاد فرهنگ و هنر اشتباه گذاشته شده است، تأکید کرد اقتصاد هنرمندان باید برپایه خود ایشان و مستقل از دولت شکل بگیرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در سفر به فریدونشهر نشست صمیمی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه این شهرستان برگزار کرد و پای صحبت‌ها و درددل‌های ایشان نشست.

اهالی فرهنگ، هنر و رسانه فریدونشهر در این جلسه کمبود بودجه و عدم حمایت مالی، وجود نداشتن امکان رقابت در سطوح پیشرفته و بالا، در دسترس نبودن کلاس‌های آموزشی پیشرفته در زمینه‌های مختلف هنری، مشکلات فنی سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد، بیمه هنرمندان، عدم پوشش رسانه‌ای برنامه‌های هنری و فرهنگی توسط صدا و سیما، سخت‌گیری در اعطای مجوز تأسیس مؤسسه فرهنگی-هنری، نداشتن زمین برای گروه‌های تعزیه، کمبود امکانات ساختاری کانون‌های فرهنگی-هنری مساجد، تنگ نظری و بی توجهی مسئولان، نداشتن مکان مخصوص برای انجمن‌های مختلف فرهنگی و هنری را مهمترین دغدغه‌ها و مشکلات خود بیان کردند.

حجت الاسلام محمدعلی انصاری بعد از شنیدن دغدغه‌ها و مشکلات هنرمندان این شهرستان، حوزه فرهنگ و هنر را حوزه‌ای دشوار اما شیرین دانست که با دل‌های مردم سروکار دارد و اصلی‌ترین سرمایه این حوزه را نیروی انسانی آن معرفی کرد.

دبیر شورای فرهنگی عمومی استان اصفهان با اشاره به این که همواره یک پای گله‌مندی‌های هنرمندان مسائل اقتصادی بوده است، گفت: سنگ بنای اقتصاد فرهنگ و هنر از ابتدا اشتباه گذاشته شده است چرا که پیشرفت فرهنگ و هنر نباید به هیچ عنوان متکی به دولت باشد و اگر بودجه دولتی به تأخیر بیافتد، فرهنگ کشور معطل بماند.

وی تصریح کرد: در گذشته نیز اقتصاد فرهنگ و هنر متکی به دولت‌ها و حکومت‌ها نبوده و در عین حال آثار فاخر و ارزشمند فرهنگی و هنری از آن زمان برجای مانده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تأکید کرد: دولت باید در نقش حامی معنوی، پشتیبان اهالی فرهنگ و هنر باشد و اتحاد بین بخش‌های گوناگون را به وجود بیاورد ولی هنرمند باید یاد بگیرد روی پای خود ایستاده و فضای فرهنگی و هنری کشور را خود اداره کند.

معاون امور هنری و سینمایی دیگر مسئول اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بود که در این جلسه حضور داشت و به سؤالات و دغدغه‌های اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه پاسخ داد.

محمدعلی جعفری در حالی که مهمترین و بیشترین مشکل مطرح شده در این جلسه به مسائل اقتصادی بازمی‌گشت، با اشاره به این که در جابه جایی دولت‌ها و شرایط ناپایدار جامعه، هنرمندی می‌تواند سرپا بایستد و به انجام رسالت خویش بپردازد که از لحاظ اقتصادی مستقل بوده و متکی به دولت‌ها نباشد، تجربیاتی در این مورد بیان کرد.

 

وی از نقش و مسئولیت شهرداری‌ها در حمایت از فرهنگ و هنر سخن گفت و با بیان این که ردیف بودجه خاصی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و حمایت از فرهنگ و هنر در اختیار شهرداران قرار دارد خواستار همکاری شهرداری فریدونشهر با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه ای شد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همچنین در مورد بیمه هنرمندان، نویسندگان و خبرنگاران عنوان کرد: چهارهزار نفر برای عضویت در صندوق اعتباری هنر و دریافت بیمه هنرمندان ثبت نام کرده‌اند.

جعفری در مورد هنر تعزیه خوانی با بیان این که هم اکنون بسیاری از نسخه‌های در دست گروه‌های تعزیه، معتبر نیستند و دچار تحریف شده‌اند، گفت: در سال گذشته با پژوهش گروهی از متخصصان این امر و تطبیق و پالایش نسخه‌های متعدد، نسخه معتبر تعزیه خوانی برای 60 مجلس آماده شده و به زودی چاپ و در اختیار گروه‌های تعزیه قرار خواهد گرفت.

وی در مورد توجه اداره کل فرهنگ و ارشاد اصفهان به شهرستان‌ها، بیان کرد: امسال برای اولین بار در جشنواره فیلم کودک، به صورت همزمان فیلم‌های جشنواره علاوه بر نمایش در مراکز استان‌ها در پنج سینمای شهرستانی استان بر روی پرده رفت و همچنین در اعزام نمایندگان فرهنگ و هنر استان به جشنواره‌های خارج از کشور، برای اولین بار به جای انتخاب همه هنرمندان از مرکز استان، تلاش شد هنرمندانی از شهرستان‌ها هم راهی این جشنواره‌ها شوند.

هنرمندان عرصه تئاتر و نمایش، تعزیه خوانی، فیلم سازی، موسیقی، اجرا، صنایع دستی، نویسندگی، شعر و خبرنگاری در این جلسه حضور داشتند.

انتهای پیام/

Go to TOP