چاپ خبــر
رئیس اداره راه و شهرسازی فریدونشهر عنوان کرد؛

مخالفت کشاورزان، مانع تعریض جاده پیست اسکی فریدونشهر

تعریض جاده فریدونشهر به پیست اسکی از دو سال پیش به عنوان راهکار ترافیک زمستانی این پیست مطرح و تأمین اعتبار شده است اما به دلیل مخالفت معارضان شخصی، تاکنون اجرایی نشده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، این روزها با استقبال مسافران از طبیعت برفی فریدونشهر، حجم ترافیک سنگین آخر هفته‌ها در مسیر پیست اسکی این شهر به یک چالش جدی تبدیل شده است که موجب مسدود شدن این جاده می‌شود و نه تنها گردشگران را کلافه کرده بلکه تنها راه ارتباطی بیش از ۶۰ روستای شهرستان را برای یک روز مسدود می‌کند.

این قضیه ما را برآن داشت تا روند انجام طرح دوبانده شدن جاده فریدونشهر-پیست اسکی را که به عنوان راهکاری برای حل این ترافیک سنگین تصویب شده بود، از رئیس اداره راه و شهرسازی فریدونشهر جویا شویم.

رئیس اداره راه و شهرسازی فریدونشهر در تشریح موقعیت مکانی این طرح در گفتگو با پونه زار اظهار کرد: طرح تعریض جاده فریدونشهر به پیست اسکی بیش از پنج و نیم کیلومتر است که از خروجی غربی فریدونشهر آغاز و تا پیست اسکی ادامه پیدا می‌کند.

هادی توازهی گفت: از سال ۹۵ درخواست تهیه طرح اجرایی و اسناد مناقصه این جاده پیگیری شد که به علت کمبود اعتبارات، دیون و بدهی بالای اداره راه و شهرسازی فریدونشهر به علت اجرای جاده در سنوات قبل، مجوز راهیابی این پروژه به کمیسیون مناقصات صادر نمی‌شد.

وی تصریح کرد: با پیگیری‌های بسیار و انجام بخشی از کار توسط اداره شهرستان و همکاری رئیس اداره نظارت بر راه‌های روستایی استان و پیگیری فرماندار، این طرح در اواسط سال ۹۶ به کمیسیون مناقصات راه یافت.

رئیس اداره راه و شهرسازی فریدونشهر بیان کرد: برآورد هزینه این طرح حدود ۲۰ میلیارد ریال بود، اسناد مورد نیاز را تهیه و در سال ۹۶ مرحله اول مناقصه این طرح را برگزار کردیم ولی به علت موجود نبودن اعتبار نقدی و تنها واگذاری اوراق بهادار به پیمانکار، کسی حاضر به شرکت در این مناقصه نشد بنابراین مدتی بعد برای بار دوم مناقصه را اعلام کردیم که این بار هم کسی تمایل به شرکت در مناقصه نداشت.

توازهی ادامه داد: رفته رفته با پایان سال ۹۶ و ورود به سال ۹۷، دوباره باید اسناد طرح و برآورد هزینه‌ها را به روز می‌کردیم که با انجام این کار برای بار سوم در سال ۹۷ مناقصه را با طی تمام مراحل قانونی برگزار کردیم و این بار پیمانکار مشخص شد.

وی گفت: از طرفی دیگر مسأله‌ای که بر سر راه این طرح وجود داشت، نیاز به تعریض جاده تا ده متر از وسط محور آسفالتی به طرفین بود که برای این منظور باید رضایت کشاورزان و معارضان شخصی حاشیه جاده جلب می‌شد.

رئیس اداره راه و شهرسازی فریدونشهر اظهار کرد: به علت مسائل مالی از چندین سال پیش هیچ فصلی در اعتبارات این اداره به منظور آزادسازی یا رفع معارض وجود ندارد بنابراین پیش از آن که مناقصه‌ای برگزار شود، توافق نامه‌ای مبنی بر آزاد سازی اراضی توسط فرمانداری در شورای ترافیک شهرستان صورت گرفت که طبق آن فرماندار، مدیرعامل شرکت تعاونی پیشروان توسعه ورزش و گردشگری فریدونشهر که شرکت گرداننده پیست اسکی است را به عنوان نماینده خود برای آزادسازی اراضی حاشیه این جاده تعیین کرد.

توازهی این را رویه‌ای عادی در همه شهرستان‌ها ذکر کرد که برای احداث جاده‌های درون شهرستانی، بخشداری و فرمانداری نسبت به آزادسازی اراضی اقدام می‌کنند و آن را تحویل ادارات راه و شهرسازی می‌دهند تا این شروع به احداث جاده کنند.

وی افزود: با وجود کمبود بودجه و اعتبار لازم با همکاری فرمانداری و شرکت تعاونی پیست اسکی حاضر به پرداخت قیمت اراضی حاشیه جاده شدیم، اما با برگزاری چندین جلسه با کشاورزان و پیشنهاد خرید اراضی ایشان با نرخ کارشناسی به صورت واگذاری سهام پیست و حتی به صورت نقدی، نتوانستیم رضایت آن‌ها را کسب کنیم و با مطالباتی غیرعملی از طرف آن‌ها مانند دادن حق آبه از سد چشمه لنگان آن هم در این شرایط بحرانی آب روبرو شدیم.

رئیس اداره راه و شهرسازی فریدونشهر تصریح کرد: طی جلسات مختلف برگزار شده، معارضان صحبت‌هایی را بیان کردند که به دلیل شاکی بودن از گردشگران پیست اسکی و وارد آمدن خسارات به اراضی کشاوری حاشیه جاده و یا حتی موافق نبودن با اصل وجود پیست اسکی، اجازه تعریض این جاده را نخواهند داد.

توازهی عنوان کرد: با وجود این که بعد از طی مراحل قانونی، برگزاری سه مرحله مناقصه، تعیین پیمانکار و تأمین اعتبار در مردادماه سال جاری آماده آغاز عملیات اجرایی طرح شدیم و حتی کلنگ آن نیز توسط معاون استاندار به زمین خورد اما کشاورزان، جلوی انجام کار را گرفتند.

وی گفت: حتی در بخشی از جاده که جزء اراضی ملی و در مالکیت دولت است، زمانی که ماشین آلان راهسازی در حال تعریض جاده بودند با اجتماعی حدوداً ۷۰ نفری از کشاورزان روبرو شدیم که جلو کار را گرفتند و اقدام به توهین و تهدید پیمانکار و کارگران و تخریب اموال ایشان کردند.

رئیس اداره راه و شهرسازی فریدونشهر اظهار کرد: در حال حاضر تنها مانع اجرای طرح تعریض جاده فریدونشهر-پیست اسکی که موجب حل مشکل ترافیک این جاده در روزهای تعطیل می‌شود، آزادسازی اراضی حاشیه جاده تنها به اندازه چهار تا پنج متر از هر طرف است که به محض این که این اتفاق بیافتد، با وجود خاتمه پیمان طرح مذکور، مجدداً مناقصه برگزار و پس از انتخاب پیمانکار، عملیات اجرایی از سر گرفته خواهد شده و برای سال آینده مشکل ترافیک پیست اسکی به حداقل خواهد رسید.

انتهای پیام/

  1. محسن گفت:

    ضمن احترام به کشاورزانی که در طول سالیان گذشته با اهدای زمین به دانشگاه و بیمارستان و … باعث رونق شهرستان شدند ولی متاسفانه عده ای هم همیشه مانع توسعه و رشد شهر شده اند از کشاورزانی که قبل از انقلاب به کارخانه نساجی زمین ندادند تا افرادی که امروز مانع جاده سازی می شوند.

  2. من میگم گفت:

    این صرفابهانه هست برای فرارمسوولین ازمسوولیت خود.ترس اینکه گروه فشاربه بهانه تعریض جاده برای پیست باعث لغومدیریت آقایان شود.

  3. شما هم بدبخت تر از کشاورز پیدا نکردید . کم کاری های تون را بندازید گردن یه مشت کشاورز بدبخت. کدوم کشاورز جرات مخالفت داره . یه چیز بگو که با عقل جور دربیاد. آقای مسئول

  4. سعید گفت:

    با سلام
    نظرات جناب توازهی در واقع مصداق مثل نعل وارونه زدن است.ایشان آدرس اشتباه می دهند. یادمان باشد تعریض مسیر منتهی به پیست اساسا ارتباطی به مجموعه پیست ندارد و کشاورزان و مردم نیز هیچ گاه مخالف پیست و توسعه مسیر نیستند بلکه باید توجه داشت که جاده مزبور، جاده مواصلاتی بیش از شصت روستای پشتکوه شهرستان فریدونشهر است و ارتباط مستقیمی به مجموعه پیست اسکی ندارد بلکه طبق قانون دولت موظف است آزادسازی مسیر را انجام دهد و در صورت بروز هر گونه حادثه ناگوار برای مردم پشتکوه به علت راهبندان مسیر مذکور ، شخص فرماندار و جناب توازهی مسئول هستند.
    از سوی دیگر اینکه توقع داشته باشیم کشاورزان زمین و دارایی خود را به قیمت ناچیز جهت تعریض جاده واگذار کنند خیالیست خام!
    حواسمان باشد آقایانی که مدعی دلسوزی برای شهر و مردم هستند حق ندارند در مورد واگذاری رایگان یا به قیمت ناچیز اموال مردم جهت توسعه جاده اظهار نظر کنند چون زمانی که خودشان حتی حاضر نیستند یک چوب کبریت از اموال شخصی خود برای شهر هزینه کنند چطور مردم و کشاورزان را متهم به عدم همکاری میکنند.
    نهایت اینکه آقای فرماندار و جناب توازهی به مالکیت خصوصی مردم احترام بگذارید و اگر توان تامین بودجه رفع معارض از بودجه دولتی را ندارید ، شما به عنوان دلسوزان شهر ، زمینهای مورد بحث را از جیب خود از کشاورزان خریداری و جهت توسعه جاده به دولت به رایگان واگذار کنید تا هم از اجر اخروی بهره مند شوید و هم خدمتی تاریخی به شهرستان کرده باشید.
    خرج که از کیسه مهمان بود
    حاکم طایی شدن آسان بود

  5. آقا محسن
    خود جنابعالی چی اهدا کردی که طلبکاری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! لااقل فامیلتم می نوشتی که خرج پاچه خواریت دربیاد. یه تقدیری تشکری چیزی ازت بشه.

  6. آقا سعید آفرین درود بر تو حرف دل همه کشاورزان را زدی . و اما آقای توازهی کسی که از حقش دفاع کند به او می گویند طرف مقابل نه معارض .

Go to TOP