چاپ خبــر
استاندار اصفهان:

بخشنامه‌ها برای گیر دادن به مردم نیست/ فریدونشهر از شهرهای بزرگ توریستی الگو بگیرد

استاندار اصفهان در جلسه شورای اداری فریدونشهر بعد از شنیدن مشکلات این شهرستان از لزوم راه‌اندازی میز فریدونشهر در استانداری سخن گفت و گردشگری را راه حلی برای مشکلات این شهرستان بیان کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، استاندار اصفهان پیش از ظهر دیروز به منظور شرکت در جلسه شورای اداری فریدونشهر و افتتاح چندین طرح عمرانی راهی فریدونشهر شد.

عباس رضایی در جلسه شورای اداری این شهرستان با اشاره به مشکلات بیان شده، از ایجاد میز فریدونشهر در استانداری برای حل مشکلات این منطقه سخن گفت و قول برگزاری جلسه برای حل مشکل آب مزارع خسارت دیده فریدونشهر و آب شرب این شهرستان را داد.

 

*ظرفیت‌های فریدونشهر برای پیشرفت محیا است/دولت نسبت به مشکلات کشور بی‌تفاوت نیست

مقام عالی دولت در استان اصفهان با اشاره به وجود طبیعت خاص و مردمی با ضریب هوشی بالا در این شهرستان بر لزوم شناسایی و به کارگیری ظرفیت‌ها برای اشتغال‌زایی و درآمدزایی در فریدونشهر تأکید کرد.

وی با اشاره به ورود روزانه بیش از سه میلیون نفر گردشگر به شهر لندن و چرخیدن چرخ اقتصاد این شهر توسط گردشگران، گردشگری را راه حلی برای پیشرفت فریدونشهر عنوان کرد که باید با الگوپذیری از شهرهای موفق گردشگرپذیر محقق شود.

نماینده دولت در استان افزود: تجمیع دامداری‌های سنتی و ایجاد یک دامداری صنعتی با صرفه اقتصادی بالا می‌تواند هم در درآمدزایی و هم در اشتغال‌زایی کمک بسیاری به مردم با استفاده از همین ظرفیت‌های موجود شهرستان کند.

استاندار اصفهان در پی گلایه مردم و مسئولان از سنگ‌اندازی‌ها و ایجاد مشکلات توسط برخی دستگاه‌های دولتی، به ایشان تأکید کرد: بخشنامه‌ها برای این نیست که به کار مردم گیر دهیم بلکه برای باز کردن مشکل مردم است، باید هر آن چه می‌توانیم به شهرستان واگذار کنیم و هر چه نمی‌توانیم بیاییم در شهرستان و آن را حل کنیم.

رضایی گریزی هم به جنگ اقتصادی و شرایط سخت کشور در اثر تحریم‌های ظالمانه زد و با اشاره به سختی و مشقت زندگی امروز مردم به ویژه قشر ضعیف و انباشت خواسته‌های به حق مردم، اظهار کرد: دولت نسبت به مشکلات مردم بی‌تفاوت نیست و با همه وجود در جهت حل مشکلات مردم تلاش می‌کند و باید همه دست در دست هم دهیم تا مشکلات کشور را برطرف کنیم.

وی قیاس را یکی از راه‌های شناخت دانست و ضمن پذیرش همه مشکلات کنونی کشور و تأکید بر لزوم رفع آن‌ها، از مردم خواست با مقایسه وضعیت کشور نسبت به پیش از انقلاب از جمله در مسائل مربوط به بهداشت و درمان، جاده، ارتباطات و غیره ببینند کشور از کجا به کجا رسیده است.

نماینده دولت در استان انقلاب اسلامی ایران را مهمترین اتفاق سیاسی جهان در سطوح بین المللی دانست و نفوذ اندیشه‌های بیگانه، تفرقه، تجمل‌گرایی و تحجرگرایی را تهدیدهای انقلاب برشمرد.

وی از فرصت‌سوزی‌هایی هم در دولت‌های گذشته سخن گفت و اظهار کرد در دولت قبل با وجود داشتن بودجه‌های کلان حاصل از فروش خوب نفت، آن طور که باید کار در کشور انجام نشد.

استاندار اصفهان تصریح کرد: اعتقاد دارم کار نظام پیش خواهد رفت و اگر حتی به مو هم برسد آن مو پاره نخواهد شد هرچند شرایط سختی است اما ما شرایط سخت‌تر از این را هم پشت سر گذاشته‌ایم.

 

*اشتغال و آب اولویت‌های شهرستان/ به مردم بگویید حقشان از منابع خودشان چیست؟

نماینده فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه سخنان خود را با درخواست پیگیری مصوبات جلسات آغاز کرد و سپس مشکلات و اولویت‌های شهرستان را برشمرد که در رأس آن‌ها مسائل مربوط به آب بود.

اکبر ترکی با رجوع دادن حضار به بسته بودن چند روزه جاده‌های پشتکوه بعد از هر بار بارش به خاطر حجم برف، این سؤال را مطرح کرد که این برف‌ها بعد از ذوب شدن کجا می‌رود؟ وی گفت: چگونه است که هرگاه سخن از فریدونشهر به زبان می‌آید، سرچشمه دز و کارون و زاینده‌رود است اما باید با تانکر به روستاهای آن آبرسانی شرب شود؟

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: هرگاه از آوردن صنعت به شهرستان‌ها سخن گفتیم، گفتند طبق آمایش سرزمینی فریدونشهر منطقه کشاورزی-دامداری است و باید در این مقوله سرمایه‌گذاری کرد ولی آب چشمه‌های خشک شده نهضت آباد، فریدونشهر و وحدت آباد که تحت مالکیت کشاورز است را نداده و یا برای احداث مرغداری که از شاخه‌های دامپروری است مجوز نمی‌دهند.

این نماینده مجلس با بیان این که وظیفه ما حل مشکلات کشور و استان است و با تمام وجود در این جهت تلاش خواهیم کرد اما استان و کشور هم باید متقابلا ما را دریابند، حمایت از راه‌اندازی کشاورزی گلخانه‌ای و صنایع مکمل را حداقل کاری دانست که کشور می‌تواند برای شهرستان انجام دهد که هم مطابق با سند آمایش سرزمینی است و هم موجب اشتغال‌زایی و درآمدزایی برای شهرستان خواهد شد.

ترکی در بخش گردشگری، به گردشگری هدفمند اشاره کرد و با توجه به موقعیت مناسب جغرافیایی فریدونشهر، ایجاد یک کمپ ورزشی در این شهرستان را راهکاری برای این هدف دانست که موجب اشتغال‌زایی و درآمدزایی می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اظهار این که در بودجه سال آینده رهبر معظم انقلاب اجازه برداشت دویست میلیون دلار برای طرح‌های آبیاری تحت فشار، صد و پنجاه میلیون دلار برای تأمین آب روستایی و یکصد میلیون دلار برای آبخیزداری از صندوق ذخیره ارزی را دادند، از نماینده دولت در استان خواست مشخص کنند سهم فریدونشهر از این رقم بزرگ چقدر است؟

وی به اشتغال‌زایی احداث سد میدانک دوم فریدونشهر نیز پرداخت و با بیان این که بخشی از این طرح عملیاتی شده و مسکوت مانده، گفت چگونه ممکن است در کشور برای احداث سریع سد سرداب که هیچ منفعتی هم برای شهرستان ندارد بودجه باشد اما برای اتمام سد میدانک که اشتغال‌زایی برای مردم شهرستان در پی خواهد داشت بودجه نباشد؟

نماینده چهار شهرستان غرب استان در مجلس عنوان کرد: در سال گذشته به خاطر کمبود آب، کشاورزان چهار شهرستان از طرف آب منطقه‌ای برای کاهش و قطع مصرف آب تحت فشار قرار گرفتند ولی امسال بارش‌ها خوب بوده انتظار مردم این است که از این 440 میلیون مترمکعب آبی که از محل سکونت همین مردم به سمت سد سرازیر می‌شود و قرار است به سمت مناطق پایین دست برای مصارف مختلف برود، شش میلیون مترمکعب تخصیص داده شده و مصوب شده سهم این مردم هم به ایشان داده شود.

ترکی آب را مهمترین مشکل مردم دانست و تصریح کرد در صورت بی‌توجهی به این مشکل، عواقب سوء بهداشتی، اجتماعی و امنیتی گریبان‌گیر کشور خواهد شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از اختصاص شش میلیارد تومان بودجه ملی برای فاضلاب فریدونشهر در سال 97 با رایزنی‌ها و تلاش بسیار سخن گفت و از کوتاهی دولت برای اختصاص بودجه برای این طرح در سال آینده گلایه کرد و از استاندار خواست با اراده و عزم به این موضوع ورود کرده و اعتبار مورد نیاز این طرح را تأمین و این مشکل را برای مردم فریدونشهر حل کند.

وی گازرسانی به 11 روستای منطقه پیشکوه را مشکل بر زمین مانده دیگری دانست که با وجود گرفتن دستور مستقیم وزیر نفت و تصویب آن در جلسه‌ای با حضور معاون استاندار، توسط شرکت گاز با کوتاهی مواجه شده و عملیاتی نشد.

نماینده فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس گفت: قرار شد از 4.5 میلیارد تومان بودجه مورد نیاز این طرح، 2.5 میلیارد تومان را شهرستان تأمین کند که آن را ما هر طور شده تأمین خواهیم کرد و مابقی را شرکت گاز بپردازد و قرار شد شرکت گاز با آورده خود طرح را آغاز کند و ما متناسب با پیشرفت، سهم خود را بپردازیم اما هنوز این کار آغاز نشده است.

ترکی با ناچیز خواندن این مبالغ در برابر دیگر مخارج و اعتبارات استان، بیان کرد ما حاضریم 10 درصد عوارض بیشتری که شرکت گاز با مجوز مجلس با عنوان گازرسانی به روستاها از مشترکان فریدونشهر می‌گیرد را فقط به خودمان بدهد تا خودمان این طرح را به اتمام برسانیم.

امام جمعه فریدونشهر سخنران دیگری بود که در جلسه شورای اداری دیروز به ایراد سخنرانی پرداخت. وی سخنان خود را این گونه آغاز کرد که مشکلات هست و هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند انقلاب مشکلات و آسیب‌هایی به همراه نداشت ولی اگر امروز مشکلات اقتصادی وجود دارد همان راه امام(ره) می‌تواند مشکلات را حل کند ولی نگاه ما به مسأله اقتصاد و زندگی باید عوض شود.

حجت الاسلام اسماعیل شامرادی گفت: ملتی که توانستند شاه را بیرون کنند، توان ایجاد اقتصادی شکوفا را هم دارند ولی برخی آن زمان که انقلاب موجب بالندگی و رفع مشکلاتشان شد آن را خوب می‌دانستند اما اکنون که دچار مشکل اقتصادی شده آن را بد می‌دانند.

وی محرومیت مناطق روستایی فریدونشهر را در استان حائز رتبه بیان کرد و این را شایسته نظام جمهوری اسلامی بعد از گذشت 40 سال از انقلاب ندانست که در فصل زمستان راه‌های پشتکوه برای چندین روز مسدود شده و دسترسی مردم حتی به خدمات پزشکی و درمانی هم قطع شود.

امام جمعه فریدونشهر خشک شدن چشمه‌ها و قنوات فریدونشهر در اثر حفر تونل چشمه لنگان و بیکاری را دو مشکل عمده مردم بیان کرد و گفت: گردشگری تاکنون نتوانسته است این حجم از فقر و بیکاری مردم را حل کند.

 

*افتتاح و کلنگ زنی 130 میلیارد تومان طرح در دهه فجر/سازمان‌های دولتی دست‌انداز اشتغال فریدونشهر

فرماندار فریدونشهر در ابتدا به بیان ویژگی‌ها و ظرفیت‌های فریدونشهر پرداخت و از 52000 نفر جمعیت شهری، روستایی و عشایری این شهرستان در وسعتی 2200 کیلومتری سخن گفت.

ناصر اسدی فریدونشهر را قدیمی‌ترین خواستگاه پرورش سیب زمینی در استان عنوان و آن را دومین تولید کننده ماهیان سردابی استان معرفی کرد که از یکی از واحدهای پرورش ماهی آن دو بار به عنوان واحد تولیدی نمونه کشوری با تولید سالانه 30 میلیون بچه ماهی تقدیر شده است.

طبیعت استثنایی، میانگین بارش 550 میلیمتر در سال، وجود 60 درصد از جنگل‌های استان، تولیدکننده مرغوب‌ترین عسل استان، وجود 77 هزار هکتار اراضی تحت پوشش کرفس کوهی به عنوان تنها رویشگاه باقی مانده این گیاه در جهان و وجود 500 هزار رأس دام سبک از دیگر ویژگی‌های فریدونشهر بود که وی به آن‌ها اشاره کرد.

نماینده دولت در شهرستان از 190 طرح قابل افتتاح و کلنگ‌زنی در شهرستان با اعتباری بالغ بر 130 میلیارد تومان در دهه فجر سخن گفت که 70 میلیارد تومان از این طرح‌ها توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده و دولت زمینه این سرمایه‌گذاری را فراهم کرده است.

فرماندار فریدونشهر ادامه داد: این شهرستان در سال گذشته 8.5 میلیارد تومان در عمران روستایی، 9 میلیارد تومان در بخش کشاورزی، 5.6 میلیارد تومان در بخش آب شهری، 4 میلیارد تومان در بخش آب روستایی و 4 میلیارد تومان در عمران شهری هزینه کرده است.

اسدی سپس به مشکلات شهرستان پرداخت و از وجود 16 مدرسه کانکسی در فریدونشهر سخن گفت و تصریح کرد: تعدادی از این مدارس توسط بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) در حال ساخت است.

وی با بیان این که اشتغال و سرمایه‌گذاری دغدغه‌های اصلی فرمانداری است به افتتاح دومین سردخانه غرب استان در فریدونشهر در دهه فجر امسال اشاره کرد و گفت: کارخانه 600 تنی قارچ در این شهرستان با 95 درصد پیشرفت فیزیکی هم اکنون آماده بهره برداری شده است.

نماینده دولت در فریدونشهر از تلاش برای کلنگ زنی طرح گازرسانی به روستاهای منطقه پیشکوه سخن به میان آورد و همکاری نکردن شرکت گاز را موجب ناکام ماندن این تلاش‌ها بیان کرد.

اسدی گفت: طرح‌های اشتغال‌زایی به آب نیاز دارند و آب منطقه‌ای به بهانه بخشنامه شورای عالی آب مبنی بر ممنوعیت بارگزاری در حوزه آبریز زاینده رود اجازه بهره‌برداری از 90 درصد دیگر آب‌های شهرستان که در حوزه آبریز دز و کارون هستند را هم نمی‌دهد؛ مردم این شهرستان از بیکاری بالا رنج می‌برند و اشتغال هم بدون سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نیست ولی می‌بینیم آب منطقه‌ای جلو سرمایه‌گذاری طرح اشتغال‌زا را به خاطر شانزده صدم لیتر آب گرفته است.

فرماندار فریدونشهر همچنین گفت: در صورت اجرا شدن سد میدانک دوم، 1000 هکتار زمین را می‌توان زیر کشت برد ولی با وجود انجام بخشی از طرح، آن را متوقف کرده‌اند و سرمایه بیت المال در آنجا در حال تلف شدن است.

وی با اشاره به قوانین سخت منابع طبیعی که موانع زیادی در سر راه سرمایه‌گذاری در این شهرستان ایجاد کرده است و حتی طرحی را به همین خاطر بیش از سه سال معطل گذاشته است، خواستار اندیشیدن تدبیری برای این قوانین شد.

معاون ارتباطات سیار مخابرات استان اصفهان یکی دیگر از سخنرانان جلسه دیروز بود. مهران قدوسی از اجرا شدن اکثر مطالبات ابلاغ شده از طرف فرمانداری فریدونشهر در این شهرستان سخن گفت و از توسعه فیبر نوری در فریدونشهر با وجود فصل کاری کوتاه و صعب العبور بودن منطقه سخن به میان آورد.

وی در مورد شاخص‌های ارتباطی هم ضریب نفوذ تلفن ثابت در فریدونشهر را 40 درصد در مقابل ضریب نفوذ 70 درصدی استان و ضریب نفوذ همراه اول در فریدونشهر را 35 درصد در مقابل ضریب نفوذ حدود 100 درصدی استان بیان کرد و افزود: هم اکنون 75 درصد مشترکین همراه این شهرستان از اینترنت 3G و 4G استفاده می‌کنند.

معاون ارتباطات سیار مخابرات استان به راه‌اندازی فناوری 3G در پیست اسکی و 2G در روستای چغیورت اشاره کرد و با بیان این که به دلیل مسافت زیاد و صعب العبور بودن هم اکنون روستاهای کاهگانک و وزوه از ارتباط ماهواره‌ای استفاده می‌کنند که هزینه بالا و کیفیت و سرعت پایین دارد، خواستار صدور مجوز راهداری برای حفر کانال به منظور رساندن ارتباط تا این روستاها شد.

انتهای پیام/

Go to TOP