چاپ خبــر
مدیرکل مدیریت بحران اصفهان:

بازسازی 15 هزار واحد مسکونی در سیل لرستان توسط اصفهان/ فریدونشهر بیشترین خسارات ناشی از بارش‌ها را داشت

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان این که 520 میلیارد تومان خسارات در اثر وقایع طبیعی فروردین ماه امسال در این استان وارد آمد، از مدیریت بحران به وجود آمده و پشتیبانی همزمان اصفهان در این شرایط از سه استان سیل‌زده دیگر کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، منصور شیشه فروش با بیان این که در فرروردین ماه امسال بارش‌های سیل آسا، برف سنگین و ریزش بهمن در غرب و جنوب استان اصفهان و طوفان شن در شرق این استان مجوعاً 520 میلیارد تومان خسارت وارد کردند، بیشترین این خسارت‌ها را در شهرستان فریدونشهر و سپس شهرستان‌های سمیرم، بوئین‌میاندشت، چادگان و غیره عنوان کرد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: خسارات در استان اصفهان برآورد و جمع‌آوری شده است و هفته آینده در جلسه قرارگاه نوسازی و بازسازی مناطق آسیب‌دیده کشور مطرح خواهد شد.

 

*پرداخت خسارات در فریدونشهر مشابه استان‌های سیل‌زده گلستان، لرستان و خوزستان

وی خاطرنشان کرد: مشابه برنامه‌ای که برای جبران خسارات منازل مسکونی در خوزستان و گلستان دیده شده است، برای شهرستان فریدونشهر و دیگر نقاط خسارت دیده استان نیز در نظرگرفته شده و به همین منظور ستاد بازسازی اماکن مسکونی در شهرستان فریدونشهر تشکیل می‌شود.

شیشه فروش با اشاره به این که طبق مصوبه وزارت جهاد کشاورزی کلیه خسارات بهره‌برداران بخش کشاورزی از سیل امسال پرداخت خواهد شد از لزوم پیگیری مسئولان شهرستانی برای دریافت این خسارات سخن گفت و در مورد مشکل هر ساله مسدود شدن گردنه کلوسه در اثر بارش برف، کولاک و بهمن از موافقت با احداث راهدارخانه این روستا و همچنین احداث تونل در این مسیر بعد از تهیه طرح مطالعاتی آن خبر داد.

مدیر کل مدیریت بحران استان با اشاره به شرایط غیرمعمول بارش‌های امسال و خسارت زدن بارش‌های سیل آسا به نقاطی از استان گفت: مجموعه مدیریت بحران استان که پیش‌تر با برگزاری مانورها و رزمایش‌هایی در طول سال تلاش کرده بودند توان عملیاتی خود را افزایش داده و تدابیر لازم برای پیشگیری از وقوع حوادث گوناگون را اتخاذ کنند، در این شرایط موفق به کنترل اوضاع شدند.

*برگزاری مانورهای متعدد، برگ برنده مدیریت بحران استان

وی با تأکید بر این که باید مانورهای حوادث در نزدیک‌ترین حالت ممکن به حادثه برگزار شود، تصریح کرد: کسی می‌تواند زمان حادثه درست تصمیم بگیرد که سناریوی درستی از وقوع حادثه داشته، بانک اطلاعاتی صحیحی از رخدادها، تجهیزات و کمبودها تهیه و پیش‌بینی کرده و درنظر داشته باشد در شرایط عادی همه چیز سر جای خود قرار دارد، موبایل‌ها روشن است و دسترسی به همه امکانات محیاست اما در زمان حادثه ممکن است هیچ یک از این موارد وجود نداشته باشد.

شیشه فروش اظهار کرد: در پی پیش‌بینی‌های هواشناسی و وقوع حوادث فروردین ماه، همه مرخصی‌ها لغو شد و همه عوامل امدادی فراخوان شدند و اعلام کردیم در توالی مدیریتی در روستاها دهیار، در بخش‌ها بخشدار، در شهرها شهردار و در شهرستان فرماندار مدیر بحران بوده و باید تصمیم‌گیری لازم را انجام دهد و حادثه در هر بخشی به وقوع بپیوندد باید واحد مدیریت بحران اداره مربوطه به آن رسیدگی کند.

مدیریت بحران اصفهان عملکرد این استان در حوادث فروردین ماه را موفق برآورد کرد و با اشاره به این که بارش‌ها در کوهرنگ یعنی سرشاخه اصلی زاینده رود 200 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت، گفت: با مدیریت شرایط اجازه ندادیم وقایع طبیعی فروردین ماه در این استان منجر به وقوع حوادث تلخ شود.

 

*علاوه بر اصفهان، سه استان سیل‌زده دیگر را نیز پشتیبانی کردیم/ بیش از 1600 نفر نیرو به استان‌های لرستان و خوزستان اعزام کردیم

وی با اشاره به این که استان اصفهان معین هشت استان اطراف خود است، اظهار کرد: در سیل لرستان 800 نفر نیرو از سپاه، ارتش و شهرداری‌ها به غیر از نیروهای هلال احمر و راهداری به محل حادثه اعزام شدند که دو فروند بالگرد شنوک پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان در این مدت موفق به جابه جا کردن 2000 نفر از مردم گرفتار شده در سیلاب این استان شد و 30 کیلومتر از راه‌های این مناطق توسط راهداری استان اصفهان بازسازی شدند.

شیشه فروش افزود: این استان همچنین 800 نفر نیرو به مدت یک ماه و 200 دستگاه ماشین آلات سنگین به استان خوزستان اعزام کرد که این نیروها روزانه 1200 تن خاک و نخاله به اطراف شهر اهواز حمل کرده و هر روز 1.5 کیلومتر سیل‌بند در اطراف این شهر احداث کردند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: در این مدت بیش از 150 کامیون و تریلر کمک‌های مردمی به خوزستان و بیش از 100 کامیون و تریلر به لرستان ارسال شدند و علاوه بر اسکان مردم توسط هلال احمر، زیرساخت‌های برق و مخابراتی لرستان توسط نیروهای امدادی تخصصی استان اصفهان تعمیر و بازسازی شدند و متعهد شدیم 4000 واحد مسکونی در این استان را بازسازی کنیم.

 

*مردم فکر نکنند یک سال پربارش، پایان خشکسالی است

وی خاطرنشان کرد: اصفهان در زلزله سال 96 سرپل ذهاب تعداد 3500 کانکس به کرمانشاه ارسال کرد و طی یک سال و نیم حضور در این شهر 3415 واحد مسکونی را بازسازی و 11 هزار و 724 واحد را تعمیر کرد که همه این مسائل نشان‌دهنده اثرگذاری استان در سطح کشور بوده در حالی که خود گرفتار حوادثی همچون سیلاب، رانش، بهمن، طوفان شن و غیره شده است.

شیشه فروش متذکر شد: اگر یک سال شرایط پرآبی پیش آمده است فکر نکنیم کلاً مشکل کم‌آبی رفع شده بلکه گاهی درون دوره خشکسالی ممکن است چند سالی آبسالی شود، بنابراین باید برنامه‌ها را مطابق با الگوهای کم‌آبی و خشک‌سالی تنظیم کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان گفت: هم اکنون میزان حجم آب ذخیره شده پشت سد چادگان 586 میلیون متر مکعب است.

انتهای پیام/

 

Go to TOP