چاپ خبــر

شورای نگهبان، مهمترین نهاد حکومتی ایران

شورای نگهبان وظیفه خطیر نگهبانی از ارزش‌های اسلام و قانون اساسی را برعهده دارد و نظارت بر مصوبات مجلس، نظارت بر انتخابات و تفسیر قانون اساسی مهمترین وظایف این نهاد مقدس است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، رئیس دفتر نظارت بر انتخابات شهرستان فریدونشهر در گفتگو با پونه زار به مناسبت سالروز آغاز به کار شورای نگهبان، این نهاد را مهمترین نهاد حکومتی خواند که وظیفه پاسداری از انقلاب اسلامی را برعهده دارد.

حسینعلی توازهی تشکیل نهاد شورای نگهبان را بر اساس اصل 91 قانون اساسی دانست که عنوان کرده است: «به منظور پاسداري از احكام اسلام و قانون اساسي از نظر عدم مغايرت مصوبات مجلس شوراي اسلامي با آنها، شورايي به نام شوراي نگهبان با تركيب زير تشكيل مي‌شود: 1- شش نفر از فقهاي عادل و آگاه به مقتضيات زمان و مسائل روز. انتخاب اين عده با مقام رهبري است. 2- شش نفر حقوقدان، در رشته‌هاي مختلف حقوقي، از ميان حقوقدانان مسلماني كه به‌وسيله رئيس قوة قضائيه به مجلس شوراي اسلامي معرفي مي‌شوند و با رأي مجلس انتخاب مي‌گردند.»

وی گفت: علاوه بر نظارت بر قانونگذاری که شامل تشخیص عدم مغایرت قوانین مصوب مجلس با احکام اسلامی و قانون اساسی است، در اصل 98 قانون اساسی، از شورای نگهبان به عنوان مرجع تفسیر قانون اساسی یاد شده است.

رئیس دفتر نظارت بر انتخابات شهرستان فریدونشهر نظارت بر انتخابات خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و همه‌پرسی‌ها را وظیفه دیگر این شورا ذکر کرد که با نظارت استصوابی عام یعنی نظارت در تمام مراحل و در کلیه امور مربوط به انتخاب جاری می‌شود.

توازهی اظهار کرد: دفاتر نظارت بر انتخابات شهرستان‌ها، نمایندگان و بازوهای اجرایی شورای نگهبان در جای جای نقاط کشور برای برگزاری مراحل مختلف انتخابات هستند و همواره تلاش دارند با انتخاب نیروهای متعهد، توانمند و خوش فکر شهرستان به بهترین وجه وظیفه نظارتی خود را در انتخابات انجام دهند.

وی گفت: حجم بسیار زیاد هجمه‌های دشمن علیه شورای نگهبان نشان دهنده اهمیت و جایگاه مهم این شورا است و نشان دهنده این است که شورای نگهبان در مسیر صحیحی قرار داشته و مانع بزرگی برای تحقق اهداف دشمن است.

رئیس دفتر نظارت بر انتخابات شهرستان فریدونشهر با تبریک سالروز آغاز به کار این نهاد مقدس، این روز را فرصتی برای تبیین وظایف شورای نگهبان بیان و تصریح کرد: دفتر نظارت شهرستان فریدونشهر به همین مناسبت تلاش می‌کند با برگزاری همایش بصیرتی با حضور ناظران چهار شهرستان غرب استان در فریدونشهر، برگزاری جلسات ستادی و مشورتی با سرناظران و عوامل نظارتی، نصب بنر، توزیع بروشور در نماز جمعه و سخنرانی در این رابطه نسبت به این امر اهتمام ورزد.

انتهای پیام/

Go to TOP