چاپ خبــر

جمعیت رو به افزایش ملخ‌ها در استان اصفهان و تهدید مزارع و مراتع

به اذعان بومی‌ها جمعیت ملخ‌ها در سطح استان رو به افزایش است اما مدیریت بحران استان اصفهان از ردیابی و کنترل جمعیت ملخ‌‌ها و انجام اقدامات پیشگیرانه از هجوم این آفت سخن می‌گوید.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، مشاهده ملخ‌ها در مراتع و مزارع سطح استان اصفهان، زمزمه‌های هجوم این آفت را بر زبان‌ها انداخته است. رخدادی که می‌تواند موجب وارد آمدن خسارات فراوانی به اراضی طبیعی، مراتع دامی، مزارع و باغات کشاورزی شود.

البته صرف مشاهده جمعیتی از ملخ‌ها به منزله هجوم این گونه جانوری نیست بلکه باید پارامترهایی مانند تعداد ملخ‌ها در مساحتی مشخص، نوع ملخ، میزان خسارت وارده و غیره را بررسی کرد تا بتوان راجع به این که آیا پدیده هجوم ملخ‌ها رخ داده است یا نه اظهار نظر کرد.

از آنجا که گفت و شنودها حاکی از پدیدار شدن جمعیت قابل ملاحظه‌ای از ملخ‌ها در شهرستان فریدونشهر واقع در غرب استان بود، موضوع را از مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان جویا شدیم.

*جمعیت ملخ‌ها رو به افزایش است

علیرضا اصلانی در این رابطه با اشاره به این که جمعیت قابل ملاحظه‌ای از ملخ‌ها در این شهرستان مشاهده شده‌اند، به خبرنگار پونه زار گفت: هم اکنون حدود 90 هکتار از مزارع کشاورزی این شهرستان در محدوده دهستان‌های پشتکوه موگویی و عشایری توسط ملخ‌ها خسارت دیده است.

وی با بیان این که سروکله این ملخ‌ها چند سالی است که در این منطقه پیدا شده است گفت: جمعیت ملخ‌ها سال به سال در حال افزایش است و با توجه به این که عمده این ملخ‌ها در مراتع و منابع طبیعی هستند و از آن‌جا وارد مزارع کشاورزی می‌شوند، در صورتی که توسط اقدامی توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان انجام نشود، ممکن است منجر به خسارات فراوانی شود.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونشهر تصریح کرد: این ملخ‌ها سبزینگی گیاه را از بین می‌برند و باعث افت محصول و کاهش کیفیت آن می‌شوند.

این صحبت‌ها زنگ خطری است که افزایش جمعیت ملخ‌ها را هشدار می‌دهند. ملخ‌هایی که خواه ناخواه حرکت خواهند کرد و به سایر نقاط استان نیز کشیده خواهند شد.

*ملخ‌ها ردیابی و کنترل شده‌اند

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان اما از کنترل جمعیت ملخ‌ها در استان خبر داد. منصور شیشه فروش در گفتگو با پونه زار تصریح کرد: اداره حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی از اسفند ماه سال گذشته عملیات پایش و ردیابی ملخ‌ها را آغاز کرده است.

وی عنوان کرد: به منظور مهار ملخ‌ها با ابلاغ ستاد مدیریت بحران استان، فرمانداری‌ها مکلف شده‌اند با سازمان جهاد کشاورزی و اداره حفظ نباتات این سازمان تا رفع این خطر همکاری کنند.

مدیر کل مدیریت بحران استان با اشاره به اقدامات پیشگیرانه اداره حفظ نباتات نظیر سم‌پاشی مراتع و مزارع در سطح استان، این اقدامات را در جهت کنترل پدیده هجوم ملخ‌ها موفق و مؤثر دانست.

شیشه فروش گفت: ردیابی ملخ‌ها در مساحت 200 هزار هکتار در سطح استان انجام شده و از اول فروردین امسال تاکنون پنج هزار و 858 هکتار از مراتع و اراضی استان به منظور پیشگیری از هجوم ملخ سم‌پاشی شده است.

وی تصریح کرد: ملخ‌های مشاهده شده در مزارع و مراتع استان اصفهان ملخ‌های بومی، شکم بادنجانی، مراکشی، ایتالیایی و کوهاندار هستند که جمعیت آن‌ها با عملیات ردیابی، پایش و سم پاشی کنترل و جلو طغیان آن‌ها گرفته شده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان این که تاکنون از ورود ملخ‌های صحرایی که گونه غالب ملخ‌های مهاجم هستند، به استان اصفهان جلوگیری شده است، از همه کشاورزان خواست نسبت به بیمه کردن محصولات کشاورزی خود اقدام کنند تا در صورت وقوع هر گونه حادثه غیرمترقبه‌ای از جمله هجوم ملخ‌ها خسارات ایشان جبران شود.

*نیاز به سم‌پاشی هوایی و مبارزه ارگانیک

تحقیقات میدانی خبرنگار پونه زار و صحبت با عشایر شهرستان فریدونشهر به عنوان مرز استان اصفهان در سمت غرب و جنوب غربی کشور نشان می‌دهد جمعیت ملخ‌ها در این منطقه رو به افزایش است تا جایی که عشایر چادرنشین، ورود ملخ‌ها به چادرهای خود را پدیده آزاردهنده کوچ امسال خود عنوان می‌کردند.

ناهمواری‌ها و نقاط صعب‌العبور این شهرستان غربی استان امکان سم پاشی مراتع و منابع طبیعی با سم پاش‌های دستی و موتوری را گرفته  است و در صورت احساس افزایش جمعیت ملخ‌ها لازم است جهت مهار آن سم‌پاشی هوایی صورت بگیرد.

این که سازمان جهاد کشاورزی یا مدیریت بحران استانداری نسبت به ردیابی و کنترل ملخ‌های بومی تلاش می‌کنند یک مقوله است و این که جلو ورود و هجمه ملخ‌های صحرایی را بتوانند بگیرند مقوله‌ای مهمتر است. شاید بتوان با مطالعات بیشتر بستر زندگی ملخ و وابستگی‌های ملخ را کشف کرد و با یک تغییر ساده در محیط زیست، جمعیت این گونه را به صورت ارگانیک و بدون پراکنده کردن انواع آفت کش‌ها و سموم شیمیایی در محیط زیست کنترل کرد.

انتهای پیام/

Go to TOP