چاپ خبــر

کارآفرینی برای 500 نفر

آشنایی با میثم شکری ساز و تلنگری که مرا به روند زندگی بازگرداند

روزمرگی ها و کارهای روزانه خود را انجام می دادم. مانند همیشه افسرده، نا امید و خسته از زندگی تکراری و شرایط بد. هر روز با این احساسات بد از خواب بر می خواستم و با همان ها به خواب می رفتم. در یکی از همین روز ها بود که یکی از دوستان پیشنهاد شرکت در یک سخنرانی و همایش را به من داد. از روی انجام دادن کاری جدید و غیر تکراری هم که بود پیشنهاد او را پذیرفتم. در روز قرار، دوستم را دیدم و جزئیات داستان را از او پرسیدم. گفت رئیس شرکت آن ها در همایشی سخنرانی دارد و دوست داشت من را هم با خود ببرد. کمی درباره رئیس شرکت آن ها، فردی به نام میثم شکری ساز سوال های پرسیدم و او جواب هایی داد. همانند بسیاری از مواقع و شرایط فکر می کردم با فردی عادی روبرو هستیم و یک سخنرانی معمولی، پس از اتمام هم کمی پیاده روی یا نوشیدن قهوه و گپ و گفتی دوستانه و بعد هم بازگشت به خانه.

 

حیرت من در سالن همایش!

به سالن وارد شدیم و همه چیز در نظر من شاداب و تازه جلوه می داد. بیشتر جمعیت حاضر را جوانان تشکیل می دادند و خبر خاصی از مدیران بزرگ سال یا پیر نبود. کمی امیدوار شدم و گفتم خب این ها هم جوان هایی مثل من هستند و شاید مراسمی به درد بخور و مفید باشد. بخشی از این جوانان را پرسنل همان شرکت، یعنی همکاران دوست من تشکیل می دادند. البته این موضوع تعجب مرا بر انگیخت. فکر نمی کردم این قدر هم شرکت آن ها جوان گرا باشد و این همه جوان در آن فعالیت کند. راستش را بخواهید فکر می کردم تعدادی جوان در میان افراد میان سال و بزرگ سال هستند، اما این گونه نبود. می توانم بگویم تقریبا تمامی پرسنل این شرکت را نیروهای جوان تشکیل می دادند و این موضوع برای من بسیار جذاب و عجیب بود.

همش به این فکر می کردم چه مدیری توانسته به این میزان به این جوانان میدان داده و آن ها را وارد فعالیت های مختلف کند؟! مگر همچین مدیری داریم؟! ذهنم پیرامون همین موضوعات در حال گشت و گذار بود و در فکر خود غرق بودم که کم کم مراسم شروع شد. پس از سخرانی های اولیه، نوبت رئیس هولدینگ پارس پندار نهاد یعنی مدیر همان شرکت دوست ام رسید تا صحبت کند. انتظار داشتم که فردی میان سال یا بزرگ سال بر روی سن آمده و از دلایل خود درباره انتخاب جوانان برای مشاغل سخن بگوید! ممکن است باور این موضوع برای شما کمی دشوار باشد اما یک جوان تقریبا 30 و اندی ساله بر روی سن آمده و صحبت های خود را شروع کرد. باور نمی کردم! تقریبا هم سن من بود و هنگامی سن او را از دوستم پرسیدم گفت 34 ساله است. آن زمان قطعات پازل در ذهنم کامل شد و دلیل جوان بودن آن شرکت را فهمیدم. جوانی که خود در این سن به موقعیت مدیر عاملی یک هولدینگ بزرگ رسیده است، طبیعتا به دنبال افراد و نیروهای جوان برای انجام دادن کارها است.

 

هر چه بیشتر می خواندم، بیشتر حیرت زده می شدم!

حرف های بسیار زیبا و موثری زد. کمی از داستان شرکت و نحوه فعالیت آن سخن گفت و در ادامه سخنانی انگیزشی که بسیار بر روی من اثر می گذاشت. شیفته این مدیر جوان شده بودم. اطلاعات بیشتری از او می خواستم و از دوستم پرسیدم. دکتر میثم شکری ساز دارای دکترای کارآفرینی بود! وی همچنین کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت MBA از دانشگاه های امیر کبیر تهران و اشتنبایس آلمان دریافت کرده بود. شاید باور این موضوع کمی برای شما دشوار باشد، اما او تا کنون برای بیش از 500 نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم کارآفرینی کرده و این تعداد نیرو در مراکز و شعبات این شرکت در شهرهای مختلف ایران در حال فعالیت بودند. هولدینگ پارس فعالیت های بسیاری در عرصه های مختلف انجام داده و در تمامی آن ها یکی از مدعیان اصلی است. برای من کمی طول کشید تا باور کنم جوانی با این سن، بتواند به این میزان موفقیت و این جایگاه مهم دست یابد.

به کل فراموش کردم برای چه به همایش آمده بوده و ادامه مراسم برای من جذابیت چندانی نداشت. به کل در فکر این مدیر جوان و میزان موفقیت های او فرو رفته بودم. دوستم از تعجب من خبر داشت و می دانست هضم این موضوع برای من کمی دشوار است. تلاش کردیم در پایان مراسم این مدیر را نزدیک ببینیم اما به دلایلی نشد. این همایش فرصتی بود تا کمی درباره میثم شکری ساز بیشتر بدانم. نام او را سرچ کردم و فعالیت های شرکت او و بیوگرافی خودش را خواندم. میثم شکری ساز نویسنده، مترجم، سخنران انگیزشی، مدیر اقتصادی و فعال بازار های تجاری، کارآفرین برتر، موسس و مدیر عامل هولدینگ پارس بود. بیش از 10 عنوان کتاب نوشته و ترجمه شده توسط او یافتم که امکان خرید آن ها نیز بود. در قسمت مقالات وبسایت او نیز با تعداد زیادی مقاله پژوهشی با عناوین مختلف آشنا شدم.

 

دهه 20 زندگی؟!

موضوعی که مرا بیشتر در بهت فرو برد این بود که شروع فعالیت های او به دهه 80 باز می گشت. او در سال 88 تنها زمانی که 23 سال سن داشت مرکز توسعه آموزش های پارس، یکی از بزرگ ترین مراکز آموزش های الکترونیک ایران را پایه گذاری کرده بود! به نظر می رسید میثم شکری ساز فردی است که به محض ظهور ایده ها درون ذهنش، فارغ از شرایط و سن خود سریعا به دنبال آن ها رفته و آن ها را به انجام رسانده است. صحبت از میزان موفقیت ها و کسب افتخارات این مدیر جوان ضروری نیست و احتمالا با توجه به جایگاه او حجم بالای این موفقیت ها را حدس زده اید! انتخاب وی به عنوان مدیر برتر فناوری اطلاعات کشور در سال 96 تنها یک مورد از آن ها است.
قصه را کوتاه کنم، شرکت در این همایش و آشنا شدن با مدیر جوان وشایسته ای همچون میثم شکری ساز فرصتی برای من بود تا به خود آمده و اهمیت تلاش و کوشش فارغ از سن و شرایط بد را برای خود مجددا تفسیر کنم. آشنایی با این مدیر، تلنگری به من بود تا به خود آمده و با برنامه ریزی به سراغ اهدافم روم. موضوعی که چند وقتی است آن را شروع کرده ام و حسرت می خورم چرا اینقدر دیر.

Go to TOP