چاپ خبــر
پروژه 25 ساله؛

شبکه فاضلاب، پیگیری آبفا برای رفع مهمترین معضل مردم فریدونشهر

روان‌آب‌های فاضلاب سال‌هاست سلامتی مردم فریدونشهر را تهدید و این شهر گردشگری را با یک معضل جدی روبرو کرده است.‌ بعد از 25 سال از آغاز پروژه شبکه فاضلاب، این طرح این روزها در اولویت اول آبفای فریدونشهر قرار گرفته است تا جایی که در روز عید غدیر جلسات مربوط به پیگیری این طرح با حضور نماینده در فریدونشهر برگزار شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، بارها مخاطبان مجموعه خبری ما درخواست کرده‌اند موضوع شبکه فاضلاب فریدونشهر را پیگیری کنیم. فریدونشهر شهری است کوهستانی و پر از ذخایر آبی خدادادی که بر روی بستری سنگی واقع شده است.

 

*مشکلات و خطرات دفع فاضلاب به وسیله چاه جذبی

احداث چاه جذبی برای دفع فاضلاب واحدهای ساختمانی این شهر روش صحیحی به نظر نمی‌رسد اما تنها چاره مردم این بوده است. به دلیل بستر سنگی این شهر، فاضلاب جذب زمین نشده و به سرعت چاه‌های فاضلاب پر شده و سرریز می‌کند تا جایی که بسیاری از مردم این شهر مجبور هستند به صورت چند روز یک بار چاه فاضلاب خود را تخلیه کنند که هر بار تخلیه چاه فاضلاب مستلزم پرداخت هزینه‌ای حدود 100 هزار تومانی است یعنی این مردم در این اوضاع معیشتی ماهیانه باید فقط 400 هزار تومان بابت تخلیه فاضلاب پرداخت کنند.

این امر بعضاً به دلیل مشکلات اقتصادی مردم، معضلاتی که برای تخلیه چاه وجود دارد و مسائل دیگر به تعویق می‌افتد و این می‌شود که در کوچه‌ها و خیابان‌های مختلف شهر شاهد سرریز چاه‌ها و جاری شدن فاضلاب می‌شویم.

مسأله‌ای که در این روزهای کرونایی که بهداشت مردم در اولویت اول تمام برنامه‌های کشور است، می‌تواند منجر به انتشار ویروس‌هایی از جمله کرونا در سطح شهر شده و آلودگی‌های متعددی به همراه داشته باشد.

دفع فاضلاب به شیوه جذبی سوای موضوع سرریز شدن سریع چاه‌های فاضلاب و جاری شدن فاضلاب در سطح شهر، مخلوط شدن فاضلاب با آب‌های زیرسطحی و سفره‌های آب زیرزمینی را می‌تواند به همراه داشته باشد که سلامت عده زیادی از مردم شهرها و روستاهای پایین دست را به خطر خواهد انداخت.

فریدونشهر بر روی قله و در ارتفاع واقع شده است و این فاضلاب‌ها با نفوذ در زمین می‌تواند به منابع آب آشامیدنی مناطق پایین دست نشت کند. بعید نیست نیتراته شدن منابع آبی روستاهای فریدونشهر و فریدن به همین دلیل باشد و نگران کننده‌تر این که گفته می‌شود سفره‌های آب زیرزمینی در فریدونشهر به سفره‌های آب زیرزمینی در زیر بستر شهر اصفهان متصل است.

*پیگیری شبکه فاضلاب فریدونشهر از طریق نمایندگان مجلس

طرح شبکه فاضلاب فریدونشهر از سال 74 کلید خورده و مطالعات آن آغاز شد. در سال 1378 از مردم فریدونشهر بابت اجرای شبکه فاضلاب هزینه‌هایی به عنوان حق انشعاب دریافت شد و آن موقع مردم مبلغی را واریز کردند که می‌تواند معادل مبلغ 300 هزار تومان کنونی باشد اما هیچ طرحی در این رابطه به اجرا درنیامد.

شبکه فاضلاب فریدونشهر طرح بزرگ با اعتبار مورد نیاز بالایی است که انجام آن تنها از طریق بودجه‌های ملی قابل تأمین است که نمایندگان مردم منطقه در مجلس می‌توانند این امر را تسهیل کرده و سرعت بخشند.

در دوران نمایندگی محمدعلی اسفنانی، نهمین نماینده فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت، مقداری بودجه برای اداره آب و فاضلاب شهرستان فریدونشهر تأمین شده که منجر شد با جذب کمک‌های استانی بخشی از لوله‌های مورد نیاز برای این طرح خریداری و عملیات اجرایی این شبکه در سال 1394 آغاز شود.

در آن زمان حدود 30 درصد از شبکه فاضلاب در سطح شهر فریدونشهر انجام شد اما این طرح، طرحی نبود که بشود با چنین بودجه‌های کمی آن را به نتیجه رساند.

اکبر ترکی، دهمین نماینده فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت، نیز تلاش کرد این طرح را در ردیف بودجه ملی ثبت کند اما مدارک مورد نیاز برای ثبت طرح به موقع به سازمان برنامه و بودجه نرسید و تخصیص ردیف بودجه ملی جداگانه برای این منظور محقق نشد.

اما ترکی توانست با افزودن نام فریدونشهر در ردیف فاضلاب داران و تبدیل این ردیف بودجه ملی به «فاضلاب داران و فریدونشهر» مقداری بودجه برای این منظور دریافت کند ولی این طرح به دلیل چالش‌های اجتماعی متوقف شد و بودجه توسط فریدونشهر جذب نشد.

در این زمان فاضلاب فریدونشهر دچار یک چالش اجتماعی شده و مخالفت مردم روستاهایی را برانگیخته بود که قرار بود تصفیه‌خانه در آنجا احداث شود. لذا نیاز به بررسی مجدد طرح و در صورت لزوم جا به جایی و بازطراحی شبکه را داشت.

*شبکه فاضلاب، پیگیری آبفا برای رفع مهمترین معضل مردم فریدونشهر

سرپرست آبفای منطقه فریدونشهر که چند ماهی است به این سمت منصوب شده است در این رابطه به پونه زار گفت: اجرای طرح فاضلاب فریدونشهر توسط اداره آب و فاضلاب در اولویت قرار گرفته است و جلسات متعدد هفتگی در استان و شهرستان در این رابطه برگزار می‌شود.

محمدرضا یبلویی اظهار کرد: با توجه به گسترش شهر و نیاز به بازطراحی شبکه فاضلاب فریدونشهر، کار مطالعات و به روز رسانی نقشه‌ها کلید خورده و در حال پیگیری است.

وی افزود: با توجه به مطالبه عمومی مردم و ایجاد مشکلات عدیده بهداشتی برای مردم فریدونشهر به ویژه در دوران کرونایی که پرداختن به بهداشت بسیار مهمتر شده و کوتاهی در این رابطه می‌تواند منجر به انتشار ویروس خطرناک کرونا شود، این طرح نه تنها توسط اداره آبفا بلکه از طرف سایر مسئولان نیز در حال پیگیری است.

سرپرست آبفای فریدونشهر تصریح کرد: در آخرین پیگیری انجام شده در روز عید غدیر و روز قبل از آن با وجود تعطیلات رسمی در کشور، به دعوت این اداره جلسه‌ای با حضور دکتر محمدصالحی، نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، معاون عمرانی فرماندار و برخی دیگر از مسئولان برگزار شده و موضوعاتی مورد بررسی قرار گرفت که مهم‌ترین آن‌ها طرح شبکه فاضلاب فریدونشهر بود.

یبلویی گفت: اجرای این طرح به دلیل نیازمندی به اعتبار بیش از صد میلیارد تومان، تنها از طریق تخصیص بودجه‌ ملی امکان‌پذیر است که این موضوع با ردیف‌دار شدن طرح در سازمان برنامه و بودجه امکان پذیر است. هرچند تلاش‌هایی در گذشته در این زمینه صورت گرفته است اما پرونده طرح در سازمان برنامه و بودجه تکمیل نشده است لذا موضوع به طور جدی و از طریق کانال‌های متفاوت توسط مسئولان در حال پیگیری است.

 

*لزوم توجه دولت به اهمیت مسأله

با توجه به مشکلات اقتصادی به وجود آمده در کشور، چندی پیش رئیس جمهور از دستور ممنوعیت اجرای طرح‌های عمرانی جدید قبل از به پایان رسیدن طرح‌های قبلی را صادر کرد.

اما در رابطه با فاضلاب فریدونشهر باید گفت این طرح نه تنها جدید نیست بلکه اگر هم طرح جدیدی باشد به دلیل مشکلات بهداشتی متعددی که به وجود آورده و معضلاتی که در پی داشته است باید در اولویت اجرای طرح‌های کشور قرار گیرد.

مسأله فاضلاب که سلامتی مردم فریدونشهر را به خطر انداخته است از جمله معدود مطالبات این مردم است و حداقل خدمتی است که دولت و مجلس باید برای این مردم انجام دهند.

طرحی که دولت 21 سال پیش هزینه آن را دریافت کرده است اکنون در انتظار تأیید سازمان برنامه و بودجه است تا در ردیف بودجه ملی قرار گرفته و با تأمین اعتبار آن، از سر گرفته شود. مردم فریدونشهر منتظرند سرانجام بعد از 25 سال از آغاز این طرح، به سرانجام رسیدن آن را نیز ببینند.

انتهای پیام/

Go to TOP