چاپ خبــر

سرگردانی مالکان مجتمع مسکونی کندو از بی‌مسئولیتی شهرداری فریدونشهر

شهرداری فریدونشهر در حالی که از چند سال پیش نسبت به فروش زمین‌های مسکونی مجتمع کندو بعد از برداشت چند قطعه زمین به عنوان قدرالسهم خود و همچنین دریافت هزینه پروانه ساخت از خریداران اقدام کرده است اما نه تنها زیرساخت‌های لازم را فراهم نکرده بلکه حتی در تسطیح و آماده سازی معابر وعرصه‌ها برای آغاز ساخت و سازها نیز کوتاهی کرده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، مجتمع کندو مشتمل بر حدود 200 پلاک زمین مسکونی در غرب شهر فریدونشهر و در اطراف مجتمع ورزشی تختی این شهر است که بعد از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و پلاک بندی توسط شهرداری به فروش رسیده است.

این اراضی مشتمل بر چند قطعه زمین مختلف بود که شهرداری بعد از برداشتن قدرالسهم خود که طبق ماده 101 قانون شهرداری‌ها 25 درصد از مساحت اراضی تفکیک شده به منظور معابر، شوارع و سرانه‌های عمومی را شامل می‌شود، آن‌ها را تفکیک کرده و به فروش رسانده است.

حدوداً از سال 1386 صدور مجوز ساخت و احداث بنا در این مجتمع آغاز و رفته رفته اراضی تفکیک، پلاک بندی و به فروش رسیده است. اما مشکلاتی بر سر راه مالکان این پلاک‌ها قرار گرفته است که ناشی از عدم تعهد، مسئولیت پذیری و کار کارشناسی شهرداری است.

*عدم تسطیح و تعیین معابر

بخش زیادی از این اراضی که توسط شهرداری به فروش رفته است با وجود این که در سال 96 در قرارداد فروش آن‌ها ذکر شده است که «تحویل گیرنده زمین متعهد می‌گردد ظرف مدت یکسال نسبت به دیوارکشی و یا احداث بنا با مجوز شهرداری اقدام نماید»، هنوز خاک برداری نشده و معابر آن مشخص نشده است تا مالکان بتوانند در زمینی که خریداری کرده‌اند ساخت و ساز خود را آغاز کنند.

این مسأله علاوه بر این که مانعی در راه احداث منزل مسکونی توسط مالکان این زمین‌ها در شرایط کنونی است که روز به روز اجاره بها، مصالح ساختمانی و هزینه ساخت مسکن گران‌تر می‌شود، موجب محدود کردن ذخایر مسکونی فریدونشهر شده که خود عاملی برای گرانی بی حساب و کتاب مسکن و زمین در این شهر است.

مشخص نکردن بر و کف کوچه‌ها و تعیین نکردن تکلیف معابر یک مشکل دیگر نیز برای اهالی این محدوده ایجاد کرده است و آن عدم امکان اجرای زیرساخت‌هایی مانند شبکه گازرسانی است. زمانی که بر و کف معابر و کوچه‌ها مشخص نباشد طبیعتاً شرکت گاز و پیمانکار مربوطه نمی‌توانند نسبت به حفاری و ایجاد شبکه لوله کشی اقدام کنند.

گذشته از این مسائل وقتی کار کارشناسی به درستی صورت نگیرد حاصل آن می‌شود که یکی از مالکان بعد از دریافت نظر شهرداری راجع به شیب کوچه و بر و کف خیابان اقدام به احداث منزل مسکونی کرده است. اما بعد از ساخت، با بر و کف دیگری در کوچه روبرو شده است که مشکلات عدیده‌ای برای او به وجود آورده است.

مالک یکی از پلاک‌های این مجتمع مسکونی که با این مشکل روبرو شده است در گفتگو با پونه زار عنوان کرد: بعد از دریافت پروانه ساخت، کارشناس شهرداری با حضور در محل، بر و کف کوچه را به ما اعلام کرد و ما بر طبق مختصات کوچه، نقشه ساختمان خود را طراحی و آن را احداث کرده‌ایم اما اکنون که شهرداری نسبت به خاکبرداری کوچه اقدام کرده است مشاهده کردیم کف کوچه بسیار کمتر از آن چیزی بود که قبلاً اعلام شده بود تا جایی که فنداسیون منزل ما نمایان شد و شیب کوچه هم بیشتر از چیزی بود که قبلاً عنوان شده بود.

این مالک می‌گوید با این اشتباه شهرداری که بر اثر اهمال این ارگان در آماده سازی معابر و اشتباه کارشناس آن پیش آمده است، ما نه تنها مجبور به حذف پارکینگ منزل خود شدیم بلکه مجبور به بازسازی راه پله ساختمان شدیم که هزینه هنگفتی را در این شرایط اقتصادی کشور دوباره به ما تحمیل کرده است.

این در حالی است که شهرداری یک چهارم پلاک‌های این مجتمع مسکونی را برای احداث معابر و آماده سازی زمین‌ها قبل از تفکیک و فروش پلاک‌ها برداشته است و ماهیانه چند قطعه از این اراضی را به فروش می‌رساند که می‌توانست و می‌تواند با هزینه یکی از این پلاک‌ها هزینه آماده سازی و تسطیح معابر را تأمین کرده و نسبت به این وظیفه خود اقدام کند.

*عدم تسطیح محوطه به فروش رسیده و اجبار مالکان به احداث ساختمان

خاک برداری برخی از واحدهای مسکونی در تپه‌ای که شهرداری آن را با کاربری مسکونی به فروش رسانده ولی هنوز تسطیح نکرده است منجر به ایجاد پرتگاه‌های پنج متری شده است که علاوه بر این که احتمال سقوط افراد در آن وجود دارد، احتمال ریزش خاک و سنگ و فشار آوردن به ساختمان احداث شده و وارد آمدن خسارت به آن را دارد. ضمن این که تسطیح نکردن محل و ایجاد ارتفاعی هم سطح طبقه دوم ساختمان، امنیت آن را نیز زیر سؤال برده است.

هرزآب‌هایی که در این مجتمع مسکونی جاری است از دیگر مشکلات اهالی این محل است. شهرداری فریدونشهر باید نسبت به ایجاد زیرساخت‌های دفع آب‌های سطحی در کنار معابر اقدام کند. البته بخش سابق این مجتمع که اطراف خیابان تربیت بدنی است و در ابتدا ایجاد شده است از این زیرساخت‌ها بهره مند شده است اما قسمت هایی اعظمی که ظرف سه سال گذشته واگذار شده است فاقد این امکانات است.

همان طور که عنوان شد احداث نکردن واحدهای ساختمانی در این مجتمع علاوه بر این که موجب کاهش عرضه ساختمان در شهر و گرانی مسکن می‌شود مشکلات متعددی را برای سایر مالکان ایجاد می‌کند. به عنوان مثال افرادی که فعلاً قصد احداث ساختمان ندارند با کسانی که الان درصدد احداث ساختمان و مسکونی کردن زمین‌های خود هستند در پرداخت حق انشعابات همکاری نکرده و در رسیدن زیرساخت‌های آب، برق، گاز و تلفن اختلال ایجاد می‌کنند.

شهرداری باید طبق شرایطی که در قولنامه فروش پلاک‌ها آورده است خریداران را ظرف مدت یک سال مجبور به دیوارکشی و یا احداث ساختمان در زمین‌ها می‌کرده است که در این امر نیز کوتاهی شده است.

dav

*عدم شفافیت در اخذ وجوه

شهرداری در صدور پروانه‌های ساختمانی برای این واحدهای مسکونی اقدام به صدور قبوضی می‌کند با عناوین مختلف که مشخص نیست هر یک از این عناوین را بر اساس کدام مجوز قانونی دریافت می‌کند. به عنوان مثال قبوض زیر نمونه‌ای از وجوه دریافتی شهرداری فریدونشهر است که در آن هزینه‌هایی با عنوان «سایر موارد» آمده است در صورتی که باید مشخص باشد فرد متقاضی برای دریافت پروانه ساختمانی هزینه چه چیزی را پرداخت می‌کند.

همان طور که در این قبض مشخص است زمانی که از کارشناس مربوطه در شهرداری سؤال شده است سایر موارد شامل چه  چیزی است این کارشناس با خط خود عباراتی را نوشته است که یکی از این عبارات «هزینه آماده سازی» است.

بر اساس ماده 22 آیین نامه اجرایی قانون زمین شهری مصوب 24؍3؍1371 « آماده سازی زمین عبارت از مجموعه عملیاتی است که مطابق دستورالعمل وزارت مسکن و شهرسازی زمین را برای احداث مسکن مهیا می سازد که شامل موارد زیر می باشد:

الف- عملیات زیربنایی از قبیل تعیین بر و کف، تسطیح و آسفالت معابر، تامین شبکه های تاسیساتی آب و برق، جمع آوری و دفع آب های سطحی و فاضلاب و غیره.

ب- عملیات روبنایی مانند احداث مدارس، درمانگاه، واحد انتظامی، فضای سبز، اداره آتش نشانی، اماکن تجاری و نظایر آن.»

طبق بند 1 ماده 55 قانون شهرداری، ایجاد خیابان‌ها، کوچه‌ها، میدان‌ها، باغ‌های عمومی و مجاری آب و توسعه معابر در حدود مقررات موضوع از وظایف شهرداری‌ها است.

در این رابطه پیش از این شکایتی به شماره کلاسه پرونده 9803625 قابل جستجو و مشاهده در اینترنت نیز در دیوان عدالت اداری انجام شده است و رأی صادره بدین قرار است: «طبق بند 1 ماده 55 قانون شهرداری، ایجاد خیابانها، کوچه ها، میدانها، باغهای عمومی و مجاری آب و توسعه معابر در حدود مقررات موضوع از وظایف شهرداری ها است و در قوانین موضوعه فقط در تبصره 4 ماده واحده قانون تعیین وضعیت اراضی و املاک واقع در طرحهای دولتی و شهرداری ها، در هنگام تقاضای ورود به محدوده و استفاده از امکانات شهری، هزینه آماده سازی به عهده مالکین گذاشته شده است، بنابراین اطلاق مصوبات شوراهای شهرها مورد شکایت تحت عنوان هزینه و بهای خدمات و آماده سازی معابر و شوارع در غیر از مواردی که ورودبه محدوده صورت می گیرد، مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات شورای اسلامی شهر است و مستند به بنـد 1 مـاده 12 و مـاده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می شود./ »

*عدم اجرای تأسیسات

طبیعی است خرید انشعاب آب و برق برعهده هر مشترکی است ولی پاسخ این سؤال که چه کسی مسئول تأمین شبکه‌های تأسیساتی آب و برق در مجتمع کندو است را می‌توان مطابق ماده 23 آیین نامه اجرایی قانون زمین شهری متوجه شهرداری دانست.

طبق این قانون «دستگاهها ، بنیادها ، نهادها و اشخاص‌ حقیقی‌ و حقوقی‌ واگذارکننده‌ زمین‌ در صورتی‌ مجاز به‌ واگذاری‌ خواهند بود که‌ اجرای‌ عملیات ‌زیربنایی‌ زمینهای‌ آنها طبق‌ ضوابط‌ و تایید دستگاه های‌ اجرایی‌ مربوط‌ ، قبل‌ از واگذاری‌ انجام‌ شده‌ باشد.»

این قانون تصریح کرده است که واگذار کننده زمین که شهرداری بوده است باید نسبت به اجرای عملیات زیربنایی قبل از واگذاری اقدام می‌کرده است.

*مشکل فاضلاب

یکی از مشکلاتی که در این مجتمع مسکونی وجود دارد مسأله فاضلاب است. برخی از ردیف‌های این مجتمع برخلاف مجتمع‌های مسکونی صددستگاه، چهارصددستگاه، کوی شهرداری، شهرک امام، کوی فرهنگیان و غیره به صورت پلاک‌های پشت به پشت احداث شده است و این گونه نیست که هر منزل از دو طرف منتهی به کوچه شود.

اما ارتفاع دو متری ضلع شمالی این پلاک‌ها نسبت به ضلع جنوبی و دستورالعمل شهرداری، مالکان را ناگزیر کرده تا منازل خود را جنوبی ساخته وحیاطشان را در سمتی قرار دهند که منتهی به کوچه نیست و منتهی به ساختمان پلاک دیگری است.

این شیوه ساخت در شرایطی که فاضلاب از طریق چاه دفع می‌شود، چاره‌ای جز این نگذاشته است که اهالی این محل چاه‌های فاضلاب طبقه زیرین خود را در حیاط خانه خود حفر کنند. حیاطی که عملاً محصور بین ساختمان‌ها بوده و عملاً امکان تخلیه آن‌ها وجود ندارد مگر این که ماشین حمل فاضلاب در کوچه ضلع شمالی ساختمان قرار گیرد و دارای لوله طویلی باشد که آن را از وسط ساخت منزل مسکونی رد کرده و داخل چاه بیاندازد تا بتواند آن را تخلیه کند. تصور کنید آیا امکان پذیر است از وسط هال خانه شما لوله تخلیه فاضلاب کشیده شود!؟

اکنون راه حل این مشکل، تنها احداث یک کوچه بین دو ردیفی است که پشت به پشت قرار دارند و این کار با عقب نشینی هر پلاک به اندازه دو متر در دو طرف امکان‌پذیر است.

با پیگیری اهالی محل، شورای شهر بعد از بازدید از محل این کار و هماهنگی بین ساکنان و مالکان زمین این محل را به خود افراد پیگیر واگذار کرده است در صورتی که چنین هماهنگی در شرایط کنونی باید توسط شهرداری و شورای شهر که برای رفع و فتق چنین کارهایی انتخاب شده‌اند، انجام شود.

با احداث این کوچه نه تنها مشکل تخلیه فاضلاب این محله حل خواهد شد بلکه واحدهای ضلع جنوبی کوچه امکان قرار دادن یک درب دیگر را از سمت این کوچه پیدا کرده و می‌توانند در نقشه منازل خود واحدهای مجزا با ورودی/خروجی‌های مجزا طراحی کنند. ضمن این که نوررسانی به اتاق‌های پشتی این خانه‌ها نیز بعد از احداث کوچه می‌تواند با قرار دادن پنجره‌هایی با شیشه‌های مات در این سمت، بسیار بهبود پیدا کرده و کیفی‌تر شود.

این مشکل را یک بار شهرداری حدود 15 سال پیش در چهارصددستگاه در قسمت شمالی گلستان شهدا به وجود آورد که به همین طریق کوچه‌های باریکی در ردیف‌های دوم، چهارم و ششم این محله ایجاد شد ولی موجب درس عبرتی برای شهرداری نشد و اکنون دوباره این ارگان و کارشناسان آن یک بار دیگر در مجتمع کندو این خطا را تکرار کرده‌اند.

کوتاهی شهرداری در رابطه با احداث این کوچه که طبق تبصره 1 ماده 55 قانون شهرداری‌ها از وظایف شهرداری است، می‌تواند موجب ساخت واحدهای ساختمانی واقع در ضلع جنوبی این محل شده و احداث این کوچه را غیرممکن و دست کم بسیار هزینه‌بر کند و عملاً طبقات پایین همه واحدهای ساختمانی این محله به دلیل عدم امکان تخلیه فاضلاب بلااستفاده می‌شود.

انتهای پیام/

  1. همشهری گفت:

    فقط مجتمع کندو این مشکلات را نداره ، مجتمع شهرداری ، مسکن مهر،محله چهارصدستگاه و کوی فرهنگیان هم دچار مشکلات عدیده هستن شهردار اگه نمیتونه اداره کنه شهر را استعفا بدهد.

  2. ساکن کوی شهرداری گفت:

    متاسفانه شهرداری در قبوض اخذ پروانه این مجتمع نیز همین برنامه ها را پیاده کرده که مثال آن عوارض آماده سازی هست که اینطور که ما پرسیدم شهرداری بیش از 150پلاک را رایگان از مسکن و شهرسازی گرفته تا با فروش آن خیابان کشی و کوچه ها و پارک و غیره را درست کنه ولی هزاران بار از طرق مختلف پیگیرشدیم جواب نگرفتیم ، یکی هم مثلا عوارض مشرفیت بود که پرسیدم این دیگه چیه گفتن بعد صدسال که پارک کوی شهرداری درست شد نگاه کردی و کیف کردی اون عوارض داره ، عوارض کارشناسی که مثلا باید نیروی شهرداری بیاد بازدید کنه ، نمیاد که هیچ ولی باید یه پول بیخودی پرداخت کنی.درد ودل زیاده ولی چی بگم

  3. اصلانی گفت:

    همشهریان عزیز اوضاع و احوال شهر بغل دستی خودمون بوئین و میاندشت را با شهر خودمون مقایسه کنید و ببینید رسیدگی به آسفالت خیابانها و کوچه ها و فضای سبز و هر آن چیزی که جزو وظایف شهرداری است چگونه است . چمن بلوار از روبروی بیمارستان تا محله وحدت آباد ، چمن فلکه کوی فرهنگیان ، پارک کوی فرهنگیان ، سطل های پر از آشغال و شکسته داخل شهر ، خیابانهای پر از آشغال و خاک ، جدول های پر از لجن ،چاله های خیابان ها و ………………

  4. سپیانی گفت:

    اسم کوچه هامون پاک شده آن هم اسم مبارک شهدا ، چرا امام جمعه ما سکوت کرده و عکس العملی در خصوص کوتاهی شهردار انجام نمیدهد ، خدا خیره بده به آقای رفیعی ستاد امر به معروف که خودش پیشقدم شدم.درود بر بچه های ولایی و انقلابی

  5. دوست گفت:

    باید به مدیریت آقای سپیانی شهردار محترم بوئین میاندشت و آقای گوگونانی شهردار داران احسنت گفت . قابل توجه شورای شهر ما که ……………

  6. ساکن کوی فرهنگیان گفت:

    چند سال هست پیگیر آسفالت به اصطلاح کمربند شمالی بین 400 دستگاه و کوی فرهنگیان هستیم اما متاسفانه فقط وعده و وعید ،

  7. همشهری گفت:

    در حالیکه خیلی از کوچه ها روشنایی خوبی ندارند آقای شهردار بالای سر در خانه نورافکن بسته .

Go to TOP