چاپ خبــر

«مسابقه میدون» فرصتی برای آموزش تخصصی و جامع کارآفرینی

اثر این برنامه در کارآفرین کردن و آموزش نکات اقتصادی و کارآفرینی و راهنمایی مردم برای قدم برداشتن به سمت یک کسب و کار پرسود و منطقی دست کمی از یک رشته دانشگاهی در این رابطه ندارد شاید بالاتر نیز باشد چرا که علاوه بر نظرات علمی، نظرات عملی و تجربی نیز آن هم از طرف افرادی که خود از بزرگان کسب و کار و کارآفرینی کشور بوده و به قول معروف در کف بازار هستند بیان می‌شود.

پایگاه تحلیلی خبری پونه زار/ احسان جدیدی: فارغ از انتقاداتی که خارج از دایره تعقل و انصاف هستند، انتقادات به حقّ زیادی به سازمان صدا و سیما و عملکرد آن وجود دارد. با این حال عدالت حکم می‌کند به همان میزان که نواقص و اشکالات این سازمان مورد بحث قرار می‌گیرد، نقاط قوت، موفقیت‌ها و تولیدات فاخرش نیز مطرح شود.

طرح این نقاط قوت علاوه بر ایجاد انگیزه در بین تولیدکنندگان برنامه‌های تلویزیونی، شاخص‌های یک برنامه خوب را نیز پیش چشم ایشان قرار داده و برنامه‌سازان و تصمیم‌گیران پخش این سازمان بهتر می‌توانند راجع به تولید برنامه‌ها تصمیم گیری، طراحی و برنامه‌سازی کنند.

یکی از انتقاداتی همواره به صدا و سیما می‌شده این بوده که زمان، انرژی و هزینه سازمان و آنتن تلویزیون بعضاً به برنامه‌های بی‌محتوا و یا با محتوای ضعیف تعلق می‌گیرد که تنها جنبه سرگرمی و وقت گذرانی دارند در حالی که همین فرصت را می‌توان به برنامه‌های فاخری مانند آن چه قرار است در این یادداشت معرفی شود، اختصاص داد تا علاوه بر سرگرمی، محتوای آموزشی و غیره خوبی نیز در اختیار مخاطب قرار بگیرد و این گونه نباشد که تلویزیون وسیله‌ای شود برای غافل شدن مخاطب از زمان خود و ابزاری برای تلف کردن اوقات بدون عذاب وجدان.

برنامه‌ای که در آن یک نفر با شکلک درآوردن تلاش کند دیگران را به خنده وادار کند هرچند اوقات فراغت را پر می‌کند و موب ایجاد فضای نشاط می‌شود اما چه بهتر فضای نشاط با برنامه‌ای به وجود بیاید که دارای محتوای غنی نیز باشد، کمی خلاقیت و کمی دغدغه مندی چاره این مسأله است.

در سال‌های اخیر مستند مسابقه‌ای بر روی آنتن رفته به نام «میدون» به تهیه کنندگی محمد حسین هاشمی گلپایگانی که به رفع یکی از مهمترین مشکلات کشور یعنی بیکاری و درآمد کم پرداخته است.

این مسابقه که رقابتی است بین کارآفرینان در معرفی ایده و کسب و کار خود سراسر مطالب آموزشی و تحلیل قوی است که مادامی که بیننده پای آن نشسته است می‌تواند از تجربیات عملی و علمی بزرگان کارآفرینی کشور بهره مند شود.

در ابتدا ایده‌هایی به این مسابقه راه پیدا می‌کنند که عملی شده و تنها به شکل یک طرح و یک رؤیا وجود نداشته باشند و بالاتر از آن نه تنها این ایده‌ها و طرح‌ها عملی شده‌اند بلکه باید به یک کسب و کار موفق تبدیل شده باشند تا اجازه راه یافتن به این برنامه تلویزیونی در مقابل چشم میلیون‌ها بیننده را کسب کنند. تا یک وقت وقت و زمان بیننده با دیدن ایده‌های رؤیایی و غیرقابل امکان و یا ایده‌هایی شکست خورده و ضعیف گرفته نشود.

داوران انتخاب شده برای بررسی و تحلیل کسب و کارهایی که به میدان «مسابقه میدون» می‌آیند همگی از بین اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و کارآفرینان برتر کشور انتخاب شده‌اند که حرف‌های نابی برای گفتن دارند، نه این که از بین سلبریتی‌ها و شخصیت‌های شناخته شده‌ای مانند خوانندگان و بازیگران که خود را صاحب نظر در همه امور و همه تخصص‌ها می‌دانند ولی تنها تخصص اکثر آن‌ها همان نقش بازی کردن در مقابل دوربین است، انتخاب شده باشند.

بررسی‌های دقیق، ریز و موشکافانه، تحلیل‌های منطقی، نظرات تخصصی دلسوزانه، بررسی جامع همه ابعاد، رعایت عدالت، انصاف و البته ادب منشی است که از داوران این مسابقه تاکنون دیده شده است. داورانی که خاک کارگاه خورده‌اند تا به بزرگانی در عرصه تولید کشور بدل شده‌اند آن چنان با متانت، ادب و صبوری در برابر جوانان بعضاً تندخو رفتار می‌کنند و آن‌ها را راهنمایی می‌کنند که تعجب آور می‌نماید اما بررسی زندگی نامه و مشی و منش داوران این مسابقه نشان می‌دهد اخلاق یکی از مهمترین فاکتورهای عوامل برنامه میدون در انتخاب داوران متخصص و کارآزموده بوده است و این داوران در زندگی شخصی خود نیز چنین هستند.

این رفتار اخلاق-محور داوران میدون، خیلی در بین مسابقات تلویزیونی پرمخاطب صدا و سیما دیده نمی‌شود.

در همه مراحل معرفی ایده و کسب و کار شرکت کنندگان در مسابقه و تحلیل و بررسی داوران، مخاطب در حال فراگیری نکات مهم کارآفرینی و ایجاد کسب و کار منطقی است. داوران از هیچ کمک و راهنمایی دریغ نمی‌کنند و علاوه بر داوران با مستندسازی که عوامل برنامه از کسب و کار شرکت کنندگان کرده‌اند کاملاً بیننده در فضای هر یک از کسسب و کارها قرار گرفته و با مسائل و مشکلات آن و نقاط ضعف و قوت آن آشنا می‌شود.

به جرأت می‌توان گفت اثر این برنامه در کارآفرین کردن و آموزش نکات اقتصادی و کارآفرینی و راهنمایی مردم برای قدم برداشتن به سمت یک کسب و کار پرسود و منطقی دست کمی از یک رشته دانشگاهی در این رابطه ندارد شاید بالاتر نیز باشد چرا که علاوه بر نظرات علمی، نظرات عملی و تجربی نیز آن هم از طرف افرادی که خود از بزرگان کسب و کار و کارآفرینی کشور بوده و به قول معروف در کف بازار هستند بیان می‌شود.

تسلط داوران به رشته‌های مختلف و بازارهای مختلف داخلی و خارجی موجب شده نظرات کاربردی تری در زمینه هر کسب و کار ارائه شود. این مسأله بارها در طول مسابقه دیده می‌شود و داوران در برابر هر کسب و کاری یا با مطالعه و بررسی که انجام داده‌اند و یا بر اساس تجربه‌ای که دارند آن چنان موضوع را باز کرده و سؤالات ریز و تخصصی متعهدانه‌ای پرسیده و پاسخ‌ها را بررسی می‌کنند که گویی خود همه این راه‌‌ها را رفته و همه این مشاغل را از صفر تا صد از طرح و برنامه اولیه تا تولید و بازاریابی و عرضه و تبلیغات و غیره را تجربه کرده‌اند.

علیرضا نبی، علیرضا یونچی، مینا مهرنوش، امیرحسین اسدی و پرویز کرمی داوران فصل اول مسابقه و حمیدرضا موثقی‌نیا، علیرضا یونچی، مینا مهرنوش، حجت الله عبدالملکی، امیر شکوهی‌نیا و حسین مصطفی زاده داوران فصل دوم این مسابقه که هم اکنون در حال برگزاری است هستند و دستاوردهای علمی و تخصصی و عملی هر یک آن قدر زیاد است که در قالب این یادداشت نمی‌گنجر و با جستجوی هر یک از این نام‌ها می‌توان به آن‌ها پی برد.

جایزه این مسابقه برخلاف سایر مسابقات به قول معروف پول یامفت نیست و این گونه نیست که با پاسخ دادن به چند سؤال یا شکلک درآوردن و یا انجام یک حرکت ورزشی به شرکت کننده یکباره چندین میلیون تومان پول بدهند، آن هم پولی که از تماس‌های تلفنی سایر متقاضیان شرکت در مسابقه به دست آمده است.

این مسابقه سه نوع جایزه دارد. جایزه اول وام کم بهره‌ای است که مبلغ آن را خود برنده در زمان شرکت در مسابقه از قبل مشخص کرده است و در صورت برنده شدن این وام به وی تعلق خواهد گرفت. جایزه دوم حضور همه این کسب و کارها در یک برنامه ویژه با حضور عده‌ای از سرمایه گذاران دولتی و غیردولتی است که در آن به معرفی خود پرداخته و فرصتی برای جذب سرمایه گذار کسب می‌کنند. جایزه نوع سوم، حمایت مالی داوران مسابقه از طرح‌های کسب و کار است که در چندین مورد مشاهده شده است.

علاوه بر همه این جوایز، بهره مندی از نظرات جامع، تخصصی، موشکافانه، دلسوزانه و متعهدانه داوران مسابقه شاید مهمترین دستاورد همه شرکت کنندگان از حضور در مسابقه میدون باشد.

این برنامه هر هفته روزهایی سه شنبه و چهارشنبه ساعت 22:30 از شبکه سه سیما پخش می‌شود. تاکنون بیش از پنج هزار کسب و کار از کسب و کارهای دانش بنیان گرفته تا مشاغل تولیدی روستایی معمولی در این مسابقه ثبت نام کرده‌اند و اطلاعات تخصصی بسیاری از آن‌ها در کنار دوره‌های متعدد آموزشی در سایت این برنامه موجود است.

این یادداشت یک متن تبلیغاتی نیست، یک پیشنهاد دلسوزانه برای گسترش فرهنگ کارآفرینی و اشتغال زایی منطقی و راهی برای آموزش و دریافتن ایده دست و پا کردن یک کسب و کار خوب است.

انتهای پیام/

Go to TOP