چاپ خبــر

مشارکت واقعی مردم در انتخابات؛ ۵۰ یا ۸۰ درصد

مشارکت ۵۰ درصدی مردم در انتخابات روز جمعه در حالی رقم خورد که ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم داده بودند تا مردم را از رفتن پای صندوق‌های رأی بازدارند. عملکرد بد دولت روحانی، کرونا، هجمه سنگین رسانه‌ای دشمنان و غیره عواملی بودند که به طور عادی باید مشارکتی در حد ۳۰ درصدی را در ایران ایجاد می‌کردند اما مشارکت در کشور ما ۵۰ درصد شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار؛ ملت ایران در روز ۲۸ خرداد بار دیگر حماسه‌ای آفریدند که در تاریخ ماندگار شد. بر خلاف همه پیش بینی‌ها طبق اعلام و آمار رسمی وزارت کشور، میزان مشارکت در انتخابات روز جمعه ۴۸٫۹ درصد بود.

مشارکت بالای مردم نشان دهنده پشتیبانی ایشان از حکومت خود بوده و تعیین کننده میزان خصومت دشمنان آن حکومت و میزان جرأت پیدا کردن برای دست درازی به این کشور و منافع آن است.

کشوری که مشارکت مردمش در انتخابات پایین باشد به راحتی توسط دیگر کشورهای زورگو مورد تعرض قرار می‌گیرد با این توجیه در عرصه بین المللی که مردم این کشور از حکومت آن راضی نیستند. اما بررسی شرایط انتخابات ۱۴۰۰ ایران نشان می‌دهد میزان مشارکت واقعی مردم در این انتخابات، بسیار بالاتر از این ارقام بوده است.

 

*پیش بینی مشارکت ۳۰ درصدی مردم در انتخابات به خاطر عملکرد ضعیف دولت روحانی

همه سیاستمداران و دانش آموختگان رشته‌های علوم سیاسی می‌دانند میزان مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف مردمی همچون انتخابات، راهپیمایی‌ها و غیره رابطه مستقیم با عملکرد دولت وقت، وضعیت معیشتی مردم، میزان رفاه عمومی، میزان رضایتمندی از شرایط موجود و غیره دارد. پارامترهایی که در ایران در پایین حد خود در طول حیات انقلاب قرار دارند.

از مردم خسته از صف‌های شکر و مرغ و روغن، سرخورده از کاهش چندین برابری ارزش پول ملی، ضعیف شده به خاطر تورم ۴۵ درصدی و درآمد پایین و غیره با معادلات مرسوم سیاسی انتظار نمی‌رفت مشارکت چندان بالایی در انتخابات رقم بخورد.

این که دولتی بر سر کار آمده بود که پنج-شش سال آب خوردن مردم را هم به مذاکرات هسته‌ای گره زده بود و بعد از تحقق این مذاکرات هیچ اتفاق مثبتی که در کشور نیفتاده بود بلکه شرایط برای مردم نیز سخت‌تر شده بود و مردم به سمت ناامیدی از کشور سوق داده شده بودند، کافی بود برای این که هیچ کس امیدی به رفتن به پای صندوق‌های رأی نداشته باشد.

حمیدرضا رسایی، نماینده ادوار مجلس و چهره شناخته شده سیاسی کشور، در این رابطه توییت تأمّل برانگیزی منتشر کرد. او نوشت: «نرخ مشارکت در انتخابات‌های ر.ج قبلی ۶۸ درصد و در این انتخابات ۴۸ درصد شده. همه از دلایل عدم مشارکت این ۲۰ درصد می‌پرسند و من از علت مشارکت آن ۴۸ درصد! با عملکرد روحانی و آن دولت ضعیفش، نیامدن آن ۲۰ درصد عجیب نبود، پای صندوق آمدن این ۴۸ درصد عجیب بود!»

*تأثیر کرونا در مشارکت پایین مردم

اما بررسی دقیق‌تر این موضوع، مشارکت بالای مردم کشورمان را بیشتر به رخ می‌کشد. این انتخابات در شرایطی برگزار شد که کشور درگیر ویروس کرونا بوده و اپیدمی و پاندومی این ویروس منحوس همه را گرفتار کرده بود. عده‌ای از ترس ابتلای به این ویروس تا حد امکان از منزل خارج نمی‌شوند، عده‌ای تلاش می‌کنند در تجمعات حضور پیدا نکنند و عده‌ای نیز که گرفتار این ویروس هستند، در قرنطینه خانگی به سر می‌برند و در بین مردم حاضر نمی‌شوند. هر سه مورد تهدید جدی مشارکت در انتخابات است که البته آن را نمی‌توان یک احساس غیرمنطقی و یا یک احتیاط غیرلازم نشمرد.

این احتیاط ماحصل دو سال هشدار و آموزش و دستورالعمل‌هایی بود که از طرف وزارت بهداشت و مراکز پزشکی در بین مردم نهادینه شده بود. هرچند شرایط حضور در شعب أخذ رأی با در نظر گرفتن مسائل بهداشتی برنامه ریزی شده بود تا کمترین موارد انتقال ویروس اتفاق بیافتد اما در هر صورت کرونا یکی دیگر از مهمترین عللی بود که مشارکت مردم در انتخابات را کاهش می‌دهد.

در چنین شرایطی حدود ۵۰ درصد از جمعیت رأی دهنده ایران پای صندوق رأی آمده و مشارکت این چنینی را رقم زدند. در کنار دو موضوع «عملکرد دولت» و «کرونا» موضوعات دیگری بود که میزان مشارکت مردم را تحت تأثیر قرار داد.

هم این که بسیاری از مردم در شعب أخذ رأی حاضر نشدند و هم این که از بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا و بیماران مشکوک به کرونا رأی گیری انجام نشد. اخبار منتشر نشده در روز انتخابات نشان داد با برنامه ریزی ضعیف وزارت کشور تعدادی از بیمارستان‌های سطح کشور از انتخابات جا ماندند و هیچ رأی گیری در روز انتخابات از ایشان صورت نگرفت.

 

*عملیات سنگین رسانه‌ای دشمن علیه مشارکت مردم در انتخابات

در انتخابات قبلی ریاست جمهوری، ضد انقلاب و اپوزیسیون مردم را از حضور در انتخابات منع نمی‌کرد بلکه از ایشان دعوت می‌کرد به یک کاندیدای خاص که قطعاً می‌توانست زمینه‌ساز تحقق منافع و اهداف ایشان در کشور ما باشد، رأی دهند اما این دوره تمام بوق تبلیغاتی دشمنان این نظام متمرکز شده بود بر روی تشویق مردم بر عدم مشارکت در انتخابات و نه تنها انتخابات ۱۴۰۰ ایران توسط اپوزیسیون خارج نشین تحریم شده بود بلکه این انتخابات توسط چهره‌های نام آشنای اپوزیسیون شده داخلی نیز که روزی به نام نیروی انقلابی عملکرد خوبی داشته و تعداد زیادی طرفدار کسب کرده بودند نیز تحریم شد.

در کنار این مسائل عملکرد ستاد برگزاری انتخابات کشور و وزارت کشور در نحوه برگزاری انتخابات یکی دیگر از عواملی بود که بر مشارکت مردم اثرگذار بود. روز جمعه یک روز گرم در کشور بود که بیشینه هوای تهران در این روز ۴۰ درجه سانتیگراد پیش بینی شده بود. طبیعی است در چنین شرایطی مردم در ابتدای روز یا در انتهای روز به شعب أخذ رأی مراجعه می‌کنند.

اما در حالی که قرار بود رأی گیری بر خلاف انتخابات‌های گذشته از ساعت ۷ صبح آغاز شود به دلیل اختلال در سامانه دستگاه احراز، انتخابات با تأخیر آغاز شد و بسیاری از مردم که از ابتدای صبح برای رأی دادن آمده بودند پس از تراکم جمعیت، بدون رأی دادن شعب را ترک کردند.

 

*برنامه ریزی ضعیف وزارت کشور در برگزاری انتخابات

این عدم برنامه ریزی مناسب برای رأی گیری تا جایی بود که صدای حجت الاسلام سید محمود نبویان، نمیانده مجلس، را نیز درآورد. در فایل ویدئویی که از وی منتشر شد وی اظهار می‌کند ساعت ۱۰:۲۰ صبح روز انتخابات، وی در یکی از شعب اخذ رأی شهر ساری قرار دارد و هنوز رأی گیری در این شعبه آغاز نشده است و اعلام می‌کند این تخلف محرز انتخاباتی را پیگیری خواهد کرد.

از چند روز قبل از انتخابات ستاد ملی کرونا و همچنین ستاد انتخابات کشور اعلام کرده بودند زمان انتخابات از ساعت ۷ صبح الی ساعت ۲ نیمه شب خواهد بود. طبیعتاً بسیاری از مردم برنامه ریزی می‌کردند در اواخر شب برای رأی دادن در شعب أخذ رأی حاضر شوند که هم هوا خنک تر باشد و هم شعبه خلوت تر و خطر ابتلای به کرونا برای ایشان کمتر باشد.

اما تصورش را بکنید عوامل شعبه أخذ رأی در روز انتخابات از ساعت ۴-۵ صبح از خانه بیرون آمده و تا ساعت ۲ صبح باید با دقت بالا و حساسیت زیاد اقدام به رأی گیری کرده و مراقب اشتباه نکردن و تخلف نکردن دیگران باشند. پرواضح است انتظار داشتن بازده بالا از این نیروها در ساعات پایانی روز امری اشتباه است و حتماً روند رأی گیری در ساعات پایانی روز به کندی پیش خواهد رفت و علاوه بر آن انجام دقیق شمارش آراء بعد از پایان رأی گیری توسط این عوامل به سختی صورت خواهد پذیرفت.

لذا باید هیئت نظارت بر انتخابات و به ویژه هیئت اجرایی انتخابات نیروهای خود را به صورت شیفت صبح و عصر برنامه ریزی می‌کردند تا هم رأی گیری تا ساعات پایانی روز مانند ساعات ابتدایی روز با سرعت و دقت انجام شود و هم این که خستگی عوامل موجب تعطیلی زودهنگام شعب أخذ رأی و یا برخورد منفی با رأی دهندگان نشود.

*حضور مردم در انتخابات را می‌توان ۸۰ درصد دانست

محسن نصری، استاد دانشگاه اصفهان و کارشناس مسائل سیاسی، در این رابطه با بیان این که مشارکت مردم در جامعه سبب تسهیل در رفع مشکلات اجتماعی خواهد شد، به خبرنگار صاحب نیوز گفت: یکی از عظمت‌ها و افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران این است که مردم راه حل مشکلات جامعه را در رأیی که به صندوق می‌اندازند جستجو می‌کنند.

وی تصریح کرد: با وجود مشکلات متعدد جامعه مردم پای صندوق‌های رأی آمدند تا دو اتفاق رقم بخورد یکی اعتراض ایشان به وضع موجود بود تا با حضورشان برای تغییر دولت به منظور پایان دادن به وضع موجود حرکتی کنند و دلیل دوم ایفای نقش خود برای بهبود شرایط کشور بود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی عملکرد بد دولت کنونی و هجمه سنگین رسانه‌ای به ویژه در فضای مجازی برای عدم مشارکت در انتخابات را دو عامل مهمی دانست که در جهت کاهش مشارکت شدید مردم در انتخابات قرار داشت و افزود: این حدود ۵۰ درصد شرکت مردم در انتخابات در وضع حاضر معادل بود با مشارکت ۸۰ درصدی مردم.

نصری گفت: بسیاری از کارشناسان پیش بینی کرده بودند با وجود مسائل و مشکلات موجود مردم اصلاً پای صندوق رأی حاضر نشوند اما این حضور بالای مردم نشان داد مردم به نظام اعتماد دارند و می‌دانند می‌توانند با مشارکت خود، نتیجه انتخابات را به نفع ملت تغییر دهند و نقش خود را در بهبود اوضاع کشور ایفا کنند.

با بررسی همه این موضوعات و در نظر گرفتن عوامل همچون کرونا، عملکرد دولت، شیوه برگزاری انتخابات توسط وزرات کشور و غیره می‌توان گفت به درستی مشارکت مردم بالاتر از رقم اعلامی ۴۸٫۸ درصد بوده است و مردم در این انتخابات نیز حضور پرشور، حماسه ساز و بامعنایی داشتند.

انتهای پیام/

Go to TOP