چاپ خبــر

کاهش بارش برف، مهمترین چالش پیست اسکی فریدونشهر

کاهش نزولات جوی که معمولاً در ارتفاعاتی نظیر پیست اسکی فریدونشهر به صورت برف است، سبب شده تا این محیط ورزشی-تفریحی هنوز آمادگی بازگشایی را نداشته باشد که البته پیش بینی می‌شود طی دو هفته آینده با بارش‌های پیش رو این مشکل تا حدی رفع شود و مرکز ورزش‌های زمستانی استان اصفهان میزبان مسافران برف شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، زمستان در شهرستان فریدونشهر، این نگین قد کشیده بر سلسله جبال زاگرس، به واسطه پوشش سفید برف آن یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت را در این منطقه کوهستانی پدید می‌آورد.

طبیعتی که گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را هر ساله به سمت خود می‌کشد که برای تفریح و لذت بردن از این همه زیبایی خدادادی و یا برای پرداختن به ورزش‌های زمستانی همچون اسکی روانه این شهرستان می‌شوند.

پیست اسکی فریدونشهر مهمترین جاذبه گردشگری زمستانی در استان اصفهان است که از حدود 20 سال پیش مورد توجه علاقمندان به طبیعت برفی قرار گرفته و از حدود 15 سال پیش زیرساخت‌های ورزش اسکی در این پیست مستقر شده و با وجود مشکلات مالی، اداری و غیره گاه تند و گاه آهسته در مسیر رشد حرکت کرده است.

*کاهش بارش برف، مهمترین چالش پیست اسکی فریدونشهر

متأثر از تغییرات اقلیمی و خشکسالی حاکم بر منطقه، اکنون چند سالی است الگو و میزان بارش در این شهرستان تغییر کرده و دیگر خبری از بارش‌های مستمر و سنگین برف یک دهه قبل نیست و به ویژه در سال‌های اخیر بازه زمانی بهره برداری از این پیست در فصل پاییز و زمستان کاهش محسوسی داشته است.

به عنوان مثال در حالی که در سال‌های گذشته معمولاً در این زمان یعنی اواخر آذرماه، پیست از برف مطلوبی برای ورزش اسکی برخوردار بود اما امسال هنوز برف چندانی در فریدونشهر نباریده و امکان اسکی کردن در پیست اسکی فریدونشهر وجود ندارد.

اما پیش بینی‌ها نشان می‌دهد ظرف دو هفته آینده شهرستان فریدونشهر شاهد بارش برف بوده و می‌توان امید داشت از دو هفته دیگر پیست اسکی این شهرستان برف مطلوب برای بازگشایی را داشته باشد و فعالیت خود را آغاز کند.

در حال حاضر مهمترین چالش پیست اسکی فریدونشهر مانند سایر پیست‌های اسکی کشور، کمبود بارش برف است که إن‌شاءالله برطرف شده و ضمن تغذیه منابع آبی کشور، سبب رونق ورزش‌ها و تفریحات زمستانی نیز شود.

این محیط ورزشی چند سالی است به بخش خصوصی واگذار شده است و مدیریت آن را شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان فریدونشهر برعهده دارد. این شرکت تعاونی در این مدت تلاش کرده این محیط ورزشی-تفریحی و امکانات آن را تحت یک نقشه جامع توسعه بدهد.

*کرونا و ترمزی که از توسعه پیست اسکی کشید

مدیر عامل این شرکت و مسئول هیئت اسکی شهرستان فریدونشهر که سال‌هاست در جهت رشد این محیط ورزشی فعالیت داشته است در رابطه با وضعیت کنونی پیست به خبرنگار پونه زار گفت: از چند سال گذشته تصمیم گرفتیم به منظور بهره مندی مردم شهرستان از منافع بخش گردشگری پیست اسکی که شامل گردشگری تفریحی و گردشگری ورزشی می‌شود و همچنین به منظور توسعه و مدیریت هر چه بهتر این محیط ورزشی-تفریحی، شرکت تعاونی مردمی راه اندازی کنیم و مدیریت این پیست را در اختیار بگیریم.

عبدالرضا اصلانی اظهار کرد: هرچند آن چه در مورد استقبال مردم شهرستان از این شرکت تعاونی انتظار داشتیم محقق نشد، اما امسال با وجود همه مسائل مالی که وجود داشت و خسارتی که تعطیلات کرونایی به ما وارد کرده بود، محل عرضه وسایل و لوازم اسکی بازی را به مغازه‌های نوساز جنب آشیانه با هزینه بالغ بر 800 میلیون تومان منتقل کردیم و إن‌شاءالله در سال آینده با همکاری شهروندان رستوران جدید پیست را در طبقه فوقانی مغازه‌های موجود احداث خواهیم کرد.

وی از عموم سرمایه گذاران دعوت کرد با پیوستن به این شرکت تعاونی ضمن تضمین سود سرمایه خود، در جهت رشد و پیشرفت مرکز ورزش‌ها و تفریحات زمستانی استان اصفهان گامی مؤثر بردارند.

کرونا به واسطه ترس مردم از حضور در مراکز عمومی و همچنین به واسطه تعطیلی پیست، در دو سال گذشته خسارات زیادی به پیست فریدونشهر وارد کرد و این مسأله در کنار کاهش بارش برف و محدودتر شدن مدت زمان فعالیت پیست سبب شد تا این شرکت تعاونی نتواند برنامه‌های خود در جهت توسعه پیست را جلو ببرد. این توقف سود در حالی رخ داد که تورم افسارگسیخته روز به روز همه چیز را گران کرد و عملاً توان توسعه این شرکت را کاهش داد.

علاوه بر بعد سخت افزاری این پیست اسکی، برنامه ریزی های نحوه اداره پیست یا برگزاری مسابقات مختلف و دوره‌های آموزشی گوناگون در آن و همچنین برگزاری مراسمات ملی مذهبی آیینی در بعد نرم افزاری نقش قابل توجهی در فراهم کردن محیطی لذت بخش در آن و رشد این پیست اسکی دارد که بسیار وابسته به تصمیم گیری‌های هیأت مدیره شرکت تعاونی اداره کننده پیست، هیأت اسکی و اداره ورزش و جوانان شهرستان فریدونشهر و در سطح بالاتر هیأت اسکی استان اصفهان دارد.

*برگزاری مسابقات کشوری در پیست اسکی فریدونشهر

رئیس هیأت اسکی استان اصفهان در این رابطه با اشاره به این که پیش بینی می‌شود با بارش‌های هفته آینده فعالیت پیست در سال جاری از سر گرفته شود، به پونه زار گفت: پیست اسکی فریدونشهر یکی از جذاب ترین پیست‌های اسکی کشور است که دارای مناظری بسیار زیبا بوده و به همین سبب گردشگران بسیاری را در فصل زمستان به سمت خود جذب می‌کند که ضروری است به شکلی اداره شود که کمترین مشکل برای بازدیدکنندگان و ورزشکاران پیش آمده و با خاطره‌ای خوش این محیط را ترک کنند.

محمود یسلیانی تصریح کرد: در بُعد ورزش‌های زمستانی در صورت بازگشایی پیست فریدونشهر، برنامه برگزاری مسابقات استانی و انتخابی اسکی در هر دو رشته آلپاین و اسنوبورد، آموزش و استعدادیابی ورزشکاران جدید را در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم بتوانیم از این فرصت خدادادی نهایت بهره را در جهت رشد استعدادهای ورزشی استان ببریم.

وی افزود: همچنین در سطح کشوری نیز تلاش خواهیم کرد امسال مسابقه یکی از رده‌های سنی کشوری را نیز برعهده گرفته و در این پیست برگزار کنیم که جهت معرفی هر چه بیشتر این پیست و جلب توجه مسئولان فدراسیون اسکی کشور به آن بسیار اثربخش خواهد بود.

پیست اسکی فریدونشهر با امکاناتی نظیر پیست اسکی، پیست آموزشی، بالابر، تله سیژ، زیپ لاین، سوئیت‌های اقامتی، ساختمان اداری، فروشگاه، رستوران، پارکینگ و غیره تلاش کرده در سال‌های اخیر مشکلاتی نظیر ترافیک و مسائل فرهنگی را تا حد زیادی حل کند و فضای دلنشین تری را برای مسافران برف به وجود بیاورد.

پیش بینی می‌شود بعد از دو سال محدودیت کرونایی اکنون با کاهش آمارهای مبتلایان و تلفات این ویروس منحوس و آبی شدن رنگ بندی اکثر نقاط کشور، مردم استقبال خوبی از این محیط تفریحی ورزشی کنند.

انتهای پیام/

Go to TOP