چاپ خبــر

۵۲۵ قلم کالای تولیدی در استان اصفهان شامل طرح «شفاف سازی قیمت‌ها» شده است

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: ۵۲۵ قلم کالای تولیدی در واحدهای تولیدی استان در مجموع چهار مرحله اجرای طرح «شفاف سازی قیمت‌ها» تاکنون مشمول درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها در این استان شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، اکبر عادل مرام روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان ضرورت درج قیمت تولیدکننده بر روی برخی از کالاهای تولیدی در استان، اظهار داشت:خرید شفاف بعنوان مهمترین نتیجه طرح درج قیمت تولید کننده بر روی کالاها محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: به‌طور قطع با اجرای کامل طرح درج قیمت تولیدکننده و شفاف‌سازی قیمت‌ها، جلوی سوء استفاده‌های برخی واحدهای صنعتی گرفته شده و با مشخص شدن دامنه نوسان قیمت‌ها، از تخلفات جلوگیری خواهد شد.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با اشاره به اجرای مرحله چهارم طرح شفاف سازی قیمت بر مبنای قیمت تولید کننده، اظهار داشت:خشکبار بسته بندی شده شامل حبوبات و آجیل از جمله کالاهایی است که در مرحله چهارم مشمول طرح شفافیت شده است.

وی گفت: درمرحله چهارم طرح شفاف سازی قیمت تمام تولید کنندگان و وارد کنندگان انواع حبوبات، ادویه جات، غلات، چای، دمنوش، قهوه، آجیل و خشکبار به صورت بسته بندی شده، فرآورده‌های پروتئینی، انواع غذاهای آماده و نیمه آماده، انواع کیک، کلوچه، بیسکوئیت، چیپس، پفک و موارد مشابه، لوازم خانگی، صوتی و تصویری به صورت کامل، لوازم یدکی خودرو (۵۱ قلم اعلامی دفتر صنایع خودرو) از ۲۳ بهمن ملزم به رعایت موارد قانونی از طریق درج قیمت تولیدکننده- وارد کننده روی کالاها شدند.

عادل مرام با یادآوری شفاف بودن ضوابط و دستورالعمل‌ها این طرح شفاف، خاطرنشان کرد: بازدیدهایی در زمینه اجرای این طرح در سه مرحله گذشته انجام شده و اقدامات لازم و خوبی را در راستای اجرای دستورالعمل ها انجام شده است.

وی با بیان اینکه درج قیمت تمام شده محصول روی کالاها در نهایت برای تولیدکننده و مصرف کننده سودمند است و ابراز امیدواری کرد که با اجرای کامل این طرح به مرور زمان همه کالاها با قیمت تولید کننده در سطح بازار استان توزیع خواهد شد.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: قیمت مصرف کننده برای کالاهای مصرفی و سرمایه ای باید حداکثر ۳۰ درصد در نظر گرفته شود اما برخی مواقع بدلیل اینکه کالا در نقطه نزدیک واحد تولیدی عرضه می‌شود، بطور قطع هزینه حمل کمتری بدنبال خواهد داشت و بعضی مواقع در اقصی نقاط دیگر کشور عرضه خواهد شد که هزینه حمل بیشتری را بدنبال خواهد داشت.

اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها از سوی دولت از اواخر آذر ماه به اجرا گذاشته شده است تا راه حلی برای شفاف‌سازی قیمت‌ها و روزآمدسازی شیوه نظارت بر بازار باشد.

بر اساس این طرح «قیمت کالاهای مورد استفاده مردم بر اساس هزینه تولیدکننده بر محصول» درج می شود و بعد از محاسبه هزینه حمل و نقل و واسطه و توزیع، طبق فاکتور خرید به مردم عرضه شود.

پیش از این کالاهایی مانند آب معدنی، نوشابه گازدار، آب‌میوه، ماءالشعیر، پودر لباس شویی، دستمال کاغذی و کالاهای سرمایه‌ای نیز شامل غذاساز، نوشیدنی‌ساز، چرخ گوشت و ماکروویو (تند پز)، تلویزیون و ماشین لباس شویی مشمول این طرح شده است.

این تصمیم با توجه به مفاد بند ۲۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت شفاف‌سازی و روان‌سازی نظام قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار و همچنین لزوم اطلاع‌رسانی دقیق در مورد قیمت کالا به مصرف‌کنندگان است.

Go to TOP