چاپ خبــر

دادخواهی مردم غرب استان از آب منطقه‌ای و منابع طبیعی/ کشاورزی به مرز خطرآفرینی رسیده است

امام جمعه فریدونشهر با اشاره به شرق زدگی مسئولان استان اصفهان و عدم توجه به شهرستان‌های غربی استان، گفت: آب منطقه‌ای با عدم تامین آب شرب پایدار برای روستاهای تشنه در سرزمین‌های آبخیر غرب استان، محدود کردن برداشت آب کشاورزان و عدم مجوز بارگزاری در مناطقی که حتی در حوضه آبریز زاینده رود نیستند به مردم ظلم می‌کند و باید جلو این ظلم گرفته شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، امام جمعه فریدونشهر در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با اشاره به هفته جهاد کشاورزی، با بیان این که روزی که در جبهه‌ها سخن از جهاد بود این معنی را می‌داد که رزمندگان ما می‌جنگیدند تا انقلاب و خاک و ناموس ما به دست دشمن نیافتد، گفت: امروز هیچ اثری از این جهاد در وزارتخانه جهاد کشاورزی دیده نمی‌شود هرچند نباید خدمات این وزارتخانه طی این سال‌ها را نادیده بگیریم.

*آب منطقه‌ای کشاورزی را زمین زده است/ آب منطقه‌ای باید سرجایش نشانده شود

حجت الاسلام اسماعیل شامحمدی اظهار کرد: طی 43 سال بعد از انقلاب با وجود این که تعداد جمعیت کشور بیش از دو برابر شده است به دلیل این که در شهرستان ما که بیشتر از این که در حوضه آبریز زاینده رود واقع شده باشد در حوضه آبریز کارون بزرگ واقع است و آب شیرین آن به سمت خلیج فارس راهی است، آب منطقه‌ای اجازه بارگزاری جدید و کشاورزی جدید را نمی‌دهد، در کشاورزی رشد چندانی نداشته‌ایم و این موضوع یک مسأله خطرآفرین در سطح کشور است.

خطیب جمعه فریدونشهر افزود: در شهرستان ما امروز جهاد کشاورزی اسیر دست آب منطقه‌ای شده است و این سازمان حاکم علی الاطلاقی شده است که هر ظلمی می‌خواهد در حق مردم ما انجام می‌دهد و هم مردم و هم سایر ارگان‌ها نظیر جهاد کشاورزی و منابع طبیعی را به ستوه آورده است.

وی تصریح کرد: آب منطقه‌ای به اسم «آب مسأله ملی است» ما را از آبی که از زمین‌های خود ما جاری می‌شود به نفع اصفهان محروم کرده و خود را به هیچ کسی اعم از مردم یا مسئولین و به هیچ نقد و سؤالی پاسخگو نمی‌داند که البته به این خاطر است که ظلم می‌کند و هیچ پاسخی ندارد که بگوید لذا باید این سازمان را سر جای خود نشاند.

امام جمعه فریدونشهر با بیان این که مسئولان جهاد کشاورزی نیز در ظلم آب منطقه‌ای به مردم مقصر هستند که جلو خودخواهی این سازمان نمی‌ایستند عنوان کرد: آب منطقه‌ای با نصب کنتور هوشمند، برداشت آب کشاورز ما را محدود کرده است در حالی که کشاورز اصفهان و اطراف اصفهان اقدام به برنج کاری کرده است که می‌دانیم چقدر محصول آب بری است، چگونه است که او کشاورز است و ما کشاورز نیستیم؟ او مسلمان و ایرانی است و ما نیستیم؟

حجت الاسلام شامحمدی با تأکید بر این که نصب کنتور و قطع آب، کشاورزی ما را زمین زده است، گفت: این روزها صحبت از قطع پنج ساعت در روز برق کشاورزی است که این مورد نیز داد کشاورزان ما را به آسمان بلند کرده است.

خطیب جمعه فریدونشهر قطع پنج ساعت در روز برق کشاورزی را به معنی کاهش یک پنجمی محصول دانست و بیان کرد: درست است که میزان تولید برق کشور از میزان مصرف بیشتر بوده و باید مصرف برق را کاهش داد اما تحمیل این کاهش مصرف برق به کشاورزی، تنها مرگ را به تأخیر می‌اندازد و علاج واقعه نیست.

*500 میلیارد تومان نتیجه سفر رئیس جمهور به استان اصفهان

وی عدم مطالبه گری و سکوت مردم نجیب شهرستان‌های غرب استان اصفهان را موجب این دانسته است که مسئولان استان اعمّ از مسئولان لیبرال غرب زده و یا مسئولان به ظاهر انقلابی، در این استان شرق زده شده و نگاهشان را تنها معطوف به شرق استان و مشکلات شرق استان کنند در حالی که مشکلاتی به مراتب بزرگتر در غرب استان وجود دارد.

امام جمعه فریدونشهر با بیان این که اگر در شرق استان آب برای کشاورزی وجود ندارد در غرب استان، مردم را در کنار دریای آب، تشنه نگه داشته‌اند تا جایی که آب شرب برخی روستاهای ساحل زاینده رود و ده‌ها روستای دیگر در شهرستان‌های غرب استان با تانکر تأمین شده و از آب شرب دایمی محروم هستند؛ و زمانی هم که رئیس جمهور به استان سفر می‌کند با وجود تمام محرومیت‌های موجود در غرب استان، وی را به شرق استان می‌برند چون صدای آن‌ها بلندتر است و مسئولان استان شرق زده هستند.

حجت الاسلام شامحمدی با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان اصفهان و مشی انقلابی آیت الله سید ابراهیم رئیسی در سفرهای استانی، یادآور شد رئیس جمهور قبلی زمانی که صندلی خود را رها کرده و به استانی سفر می‌کرد، در جایگاهی که فراهم شده بود برای این که وی یک ساعتی آن جا قرار گرفته و سخنرانی کند، چند کولر و پنکه نصب می‌کردند تا اذیت نشود در حالی که آیت الله رئیسی بدون این تشریفات بین مردم رفته و زیر آفتاب داغ ایستاده و درد دل مردم را گوش می‌دهد.

خطیب جمعه فریدونشهر سفر وزیر بهداشت به همراه رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به فریدونشهر در حاشیه سفر رئیس جمهور به استان را سفر بابرکتی خواند که مصوبات ارزشمندی بالغ بر500 میلیارد تومان یعنی بیش از کل بودجه 15 سال این شهرستان را برای فریدونشهر به همراه داشت که وعده احداث یک ساختمان دو طبقه از محل اعتبارات وزارتخانه برای توسعه و تکمیل بیمارستان حضرت رسول اکرم -صلّی الله علیه و آله- فریدونشهر یکی از برکات این سفر بود.

*راه حل بیابان زدایی، مشارکت مردم در منابع طبیعی است

وی در بخش دیگری از خطبه‌های خود به مناسبت روز جهانی بیابان زدایی گفت: اگر بخواهیم در بیابان زدایی کار موثری انجام دهیم راهی نداریم جز این که مردم را در منافع این امر سهیم کنیم و اگر مردم از این مسأله نفعی نداشته باشند، نه تنها بیابان زدایی نمی‌کنند بلکه بیابان زایی خواهند کرد.

امام جمعه فریدونشهر در این رابطه با بیان این که امروز سازمان منابع طبیعی با تصرف اراضی مردم، به ایشان ظلم می‌کند، هم تعدی مردم به منابع طبیعی و هم بلعکس را خلاف قانون و ناروا دانست اما جرم منابع طبیعی را سنگین‌تر خواند زیرا این جرم به نام اسلام و انقلاب اسلامی تمام می شود.

حجت الاسلام شامحمدی تصریح کرد: اگر در این چهل سال بعد از انقلاب، منابع طبیعی بیایان‌ها را در اختیار مردم قرار می‌داد و به آن‌ها برای بهره برداری از این منابع آموزش و تسهیلات می‌داد خود مردم حافظ منابع طبیعی می‌شدند و این بهترین راه مبارزه با بیابان زایی بود.

خطیب جمعه فریدونشهر با اشاره به این که سازمان منابع طبیعی نباید خودش را در مقابل مردم قرار دهد، اظهار کرد: متاسفانه امروز در کل کشور این اتفاق افتاده و مردم دشمن منابع طبیعی شده‌اند در حالی که تا این دو در کنار هم نباشند و به هم کمک نکنند بیابان زدایی اتفاق نخواهد افتاد.

وی افزود: منابع طبیعی با اعمال سیاست‌های این چنینی خود، جز معارض تراشی و جز دلسردی مردم نسبت به انقلاب چیزی عاید خود نکرده و از چشم مردم افتاده است.

امام جمعه فریدونشهر از این که منابع طبیعی از تجربه واگذاری منابع طبیعی روستای کلوسه به مردم این روستا و صیانت این مردم از منابع طبیعی خود، درس نگرفته و این موضوع را به سایر نقاط شهرستان تعمیم نداده است اظهار تعجب کرده و خواستار پیاده سازی این الگو در کل کشور شد.

حجت الاسلام شامحمدی در این  خطبه‌ها همچنین از اقدام برق آسای هفته گذشته پلیس در دستگیری سارقان صندوق امانات بانک ملی تهران هنگام خروج از کشور تنها 48 ساعت پس از سرقت را کاری بزرگ و قابل تمجید دانست و بار دیگر از تلاش‌های و زحمات این نیروی افتخار آفرین تجلیل کرد.

انتهای پیام/

Go to TOP