مهر:
با تشکیل دولت یازدهم قول سخنگوی دولت برای رسیدن بودجه در موعد مقرر به مجلس موجب شد نگاه ها به تحقق وعده دولت معطوف شود.
نشست های داخلی دولت هم در غیاب رئیس جمهور و با ریاست معاون اول برگزار شد تا بودجه به سمت نهایی شدن برود. بودجه در همه ادوار محل چانه زنی دستگاه های اجرایی برای دریافت بودجه بیشتر بوده است. چانه زنی که از دولت آغاز و در مجلس ادامه می یابد.
ماده 216 آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی، دولت را موظف کرده لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذر ماه هر سال به مجلس تسلیم کند. تکلیفی که دولت محمود احمدی نژاد آن را نه تنها اجرایی نکرد که هر سال تاخیر در ارائه آن افزایش یافت و به روالی عادی تبدیل کرد. کمترین تاخیر دولت نهم و دهم ۳۲ روز و بیشترین آن 84 روز بود.
گلایه هر ساله نمایندگان از دولت احمدی نژاد هم با این اظهار نظر از سوی میرتاج الدینی معاون وقت پارلمانی رئیس جمهور روبرو می شد که «زمان ارائه بودجه به مجلس مشخص نیست.»
جدول زیر جزئیات تاخیر دولت های احمدی نژاد در ارائه لوایح بودجه سنواتی است:
سال | زمان تقدیم لایحه بودجه به مجلس | میزان تاخیر |
1385 | 15 دی 84 | 40 روز |
1386 | اول بهمن 85 | 46 روز |
1387 | 17 دی 86 | 32 روز |
1388 | 8 بهمن 87 | 53 روز |
1389 | 4 بهمن 88 | 49 روز |
1390 | اول اسفند 89 | 75 روز |
1391 | 12 بهمن 90 | 57 روز |
1392 | 9 اسفند 91 | 84 روز |
نمودار روزهای تاخیر دولتهای نهم و دهم در ارائه بودجه به مجلس:
ستون عمودی: تعداد روزهای تاخیر . ستون افقی: سال
آن طور که سبحانی نیا عضو هیئت رئیسه مجلس گفته است بررسی لایحه دولت جدید در کمیسیون تلفیق باید بین 35 تا 40 روزی زمان ببرد که با احتساب روزهای پیش بینی نشده در هفته پایانی دی ماه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار بگیرد.