به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار؛ رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما درباره استقبال مردم از برنامههای تلویزیون در تعطیلات نوروز، با بیان این که حدود 49 میلیون نفر مخاطب ویژهبرنامههای نوروز 1404 تلویزیون بودند، از پیشتازی برنامه محفل در نظرسنجیها در تعداد مخاطب خبر داد.
برنامه محفل یک برنامه کاملاً قرآنی است که در آن هیچ بازیگر و ورزشکار مشهوری حضور ندارد و داوران آن اساتید قرائت و تفسیر قرآن کریم هستند.
این برنامه کاملاً قالبی مذهبی دارد و تعاملات درون آن و اتفاقات آن کاملاً بر اساس تعلیمات اسلام ناب محمدی است. این برنامه سه سالی هست مهمان خانههای مردم شده است و به همین شکل هر سال با استقبال زیاد مردم مواجه شده است.
استقبال مردم از محفل نشان داد، مردم خواهان برنامههای جدید و جذاب هستند و این تنها سلبریتیها نیستند که مردم را به سمت تلویزیون جذب میکنند. از قضا جذابیت محفل با قرآن کریم همراه شده است که خالصترین جلوه اسلام است.
این مسأله اول برای مسئولان صدا و سیما و سپس برای بقیه برنامهسازان این پیام را به همراه دارد که میتوانند برای جذب مخاطب به سمت صداوسیما به گزینههای دیگری غیر از بکارگیری سلبریتیها و ساخت برنامههای طنز دارای محتوای ضعیف بیندیشند.
*فرصت دادن به مجموعههای دیگر مذهبی
میدانیم که بودجه مجموعه عظیم صداوسیما رقم بالایی است و همچنین میدانیم اگر بتوانیم مخاطب را پای تلویزیون خودمان بنشانیم، پای تلویزیونهای بیگانه نخواهد نشست. اکنون که این طور است چرا از چنین تلنگرهایی بگذریم!؟
وقتی میبینیم که مردم این چنین در برابر یک برنامه قرآنی درست، ذوق و شوق نشان میدهند، آن را حفظ کنیم و گسترش و توسعه دهیم.
یک مجموعه مذهبی توانستند محفل را بسازند که گوی سبقت را از سایر رقبا برباید. مجموعهای دیگر «زندگی پس از زندگی» را ساختند که آن هم با استقبال بسیار زیاد مخاطبان روبرو شد. گروه دیگری پیش از این حسینیه معلی را ساخته بودند، که آن هم بسیار مورد توجه قرار گرفته و ویدئوهای آن مرتباً در فضای مجازی وایرال میشد.
گروههای دیگری هم هستند که در صورت پیدا کردن فرصت و عرصه دادن به ایشان، میتوانند موفقیتهای دیگر این چنینی را داشته باشند. کافی است، به آنها اجازه و فرصت این کار داده شود.
مردم از این که هر بار تلویزیون را باز میکنند چهرههای تکراری را تماشا کنند، یا این که فیلمهایی با سطوح یکسان را ببینند خسته میشوند. اما آوردن استعدادهای جدید و میدان دادن به نیروهای جدید البته متعهد، میتواند نتایج و ثمرات خوبی برای صداوسیما به همراه داشته باشد.
*ضرورت رویکرد صداوسیما از سلبریتیمحوری به استعدادمحوری
مسابقات استعدادیابی از عصر جدید گرفته تا خندانندهشو نشان دادند، استعدادهای زیادی در بین مردم هستند که در صورتی که فرصت پیدا کنند بسیار بهتر از هنرمندان کنونی میتوانند به فعالیت هنری بپردازند.
کسانی که در اغتشاشات به راحتی فریب دشمنان را خورده و به کشور خود و پرچم مقدس ایران پشت کردند، دیگر نباید به تلویزیون دعوت شوند و حتی به ایشان مبالغ میلیاردی برای حضور در فلان برنامه پرداخت شود.
رویکرد سلبریتیمحوری صداوسیما باید تغییر کند و رویکرد استعدادمحوری و تنوعطلبی باید جایگزین آن شود.
یک فراخوان برای دریافت ایدههای مختلف در این رابطه میتواند به این سازمان کمک کند، تا ایدهها و فکرهای جدید متعددی دریافت کند که در آینده با برنامههای بسیار جذابتر مهمان خانههای مردم شود.
بدین ترتیب این فرصت در اختیار صداوسیما قرار خواهد گرفت، که فرصت و هزینهای که برای برنامهسازی میپردازد را به جای ارائه یک سری قالبهای صرفاً فان و سرگرمکننده، به سمت برنامههای پرمحتوا و جذاب هدایت کند.
صدها موضوع اساسی مورد نیاز مردم وجود دارد که به دلیل کار هنری نکردن بر روی آن، به درستی در جامعه جا نیفتاده است و صداوسیما آن فرصتی است که میتواند این عناوین را مطرح کند لذا باید از تمام ظرفیتهای ممکن برای پرمغزتر کردن برنامههای خود بهره بگیرد.
پایان خبر/