چاپ خبــر

یک رأی برای وجدانمان – ۲

ما وعده الهی برای تغییر را قبول داریم و می دانیم که خداوند سرنوشت ما را تغییر نخواهد داد جز اینکه خود خواهان تغییر شرایط و بهبود آن باشیم. به ساز و کار انتخابات نیز اطمینان داریم و می دانیم رئیس جمهور آینده منتخب اکثریت ما مردم است. اما چرا باز هم بعد از مدتی احساس می کنیم انتخاب خوبی نکرده ایم؟

پایگاه تحلیلی خبری پونه زار: اعتقاد قلبی به آیات الهی و قرآن کریم تنها به زبان نیست، بلکه می طلبد هر یک از ما که ادعای مسلمانی داریم کلام وحی را به گوش جان بپذیریم.

خداوند در سوره مبارکه الرعد آیه ۱۱ می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم ۗ وَإِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَومٍ سوءًا فَلا مَرَدَّ لَهُ ۚ وَما لَهُم مِن دونِهِ مِن والٍ …»

خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آن چه را در خودشان است تغییر دهند! و هنگامی که خدا اراده سوئی به قومی (به خاطر اعمالشان) کند، هیچ چیز مانع آن نخواهد شد؛ و جز خدا سرپرستی نخواهند داشت.

عرصه انتخابات ریاست جمهوری یکی از عرصه هایی است که به صورت کاملا آشکار می توان تحقق این فرموده خداوند را دید. جالب اینکه خداوند اشاره به امت اسلامی یا امت خاص دیگری نمی کند و این قانون برای تمامی اقوام و ملت ها یکی است. بدون تردید اگر امروزه افسار کشوری به نام آمریکا (که خود را به جهت قوانین مدنی و سیستم انتخاباتی بهترین و مترقی ترین کشور دنیا می داند) به دست کسی چون ترامپ افتاده نه تقصیر مردم آفریقاست، نه مردم چین و اروپا و نه مردم ایران؛ این تنها مردم آمریکا هستند که مسبب انتخاب او شده و نهایتا محکوم هستند تا دود آتش افروزی ها و حماقت های او را هم نوش جان کنند.

این قانون حتمی الهی همانطور که گفته شد ناظر به هیچ ملت و قوم خاصی نیست و برای تمامی ملت هاست. البته بر خوانندگان اندیشمند این گفتار روشن است که هدف از بیان ماجرای انتخابات آمریکا و انتخاب ترامپ در آغاز این گفتار در مقام مقایسه نیست. چه این که اولا به لطف خداوند متعال سیستم نظارتی و فیلترهای پیش بینی شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای تعیین صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری کاملا عقلانی، استوار و محکم است و ثانیا شخصیت آحاد ملت و دولت ایران اسلامی با شخصیت امثال ترامپ به هیچ وجه قابل مقایسه نیست و طرح این بحث صرفا به عنوان مثالی آشکار در تحقق قانون تغییر است که در کلام وحی الهی آمده است.

با این مقدمه و این که کلام وحی (العیاذ بالله) لغو و بیهوده نیست، ابتدایی ترین اصلی که به نظر می آید این است که بعد از انتخابات نام فردی به عنوان رئیس جمهور از صندوق های رأی خارج خواهد شد که اراده  اکثریت ما ملت است.

البته همیشه شبهات و اتهاماتی متوجه نتایج آراء مردم بوده عبارت هایی چون: رأی من کو؟ – بنویسیم X  بخوانیم Y – هرکس را بخواهند نامش را از صندوق بیرون می آورند – تقلب شده – این ها همه سیاه کردن مردم است- و خیلی جملات دیگر را بسیار شنیده ایم و شنیده اید و بیشتر این عبارت ها هم یا از زبان دشمنان ملت است و یا دوستان نادان.

اما هرکس کوچکترین آشنایی به فرایند رأی گیری و تعداد افراد ناظر بر صندوق های رأی و نحوه باز کردن آنها و شمارش آراء داشته باشد به خوبی می داند که حرف از تقلب و جابجایی رأی و غیره که نتیجه انتخابات را تغییر دهد از اساس باطل است. هرچند شرایط صد در صد ایده آل نیست و امکان دارد در برخی نقاط آن هم به دلیل بی توجهی مسئولان اجرایی و یا نظارتی انتخابات، تخلفاتی نیز صورت گیرد اما نه تخلفاتی که بتواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد.

بنابراین می ماند همان رأی مردم؛ یعنی همان اراده مردم؛ یعنی این که ما مردم هستیم که تصمیم می گیریم عنان دولت و قوه مجریه کشور را به دست چه کسی بدهیم. این ما مردم هستیم که فردی را انتخاب می کنیم و به او قدرت می دهیم چهار سال تغییر در عرصه های سیاسی، اقتصادی، بین المللی، صنعتی، کشاورزی، رفاهی، تولید و اشتغال و مسکن و بسیاری از امور مهم کشور را در دست گرفته و به پیش براند یا درجا بزند یا عقب گرد کند. پس آنچه توسط منتخب ما اتفاق می افتد نتیجه مستقیم رأیی است که می دهیم.

ما وعده الهی برای تغییر را قبول داریم و می دانیم که خداوند سرنوشت ما را تغییر نخواهد داد جز اینکه خود خواهان تغییر شرایط و بهبود آن باشیم. به ساز و کار انتخابات نیز اطمینان داریم و می دانیم رئیس جمهور آینده منتخب اکثریت ما مردم است. اما چرا باز هم بعد از مدتی احساس می کنیم انتخاب خوبی نکرده ایم؟

به نظر می رسد اولین اشکال عمده در عدم شناخت صحیح ما نسبت به نامزدهای ریاست جمهوری است. برای بسیاری از ما مردم نامزدهای ریاست جمهوری خیلی شناخته شده نیستند. از این که این نامزدها برنامه جامع و کاملی دارند یا خیر خبر نداریم. از ایده ها و نظرات شان بی خبریم. با تیم اجرایی و اندیشه های اطرافیان نامزدها آشنا نیستیم. و همه اینها باعث می شود بدون آگاهی لازم پای صندوق های رأی برویم و تازه آنجا فکر کنیم که باید به چه کسی رأی بدهیم. بدون تردید شما هم بسیار با آدم هایی مواجه شده اید که روز رأی گیری از این و آن می پرسند به چه کسی رأی بدهم؟

اشکال عمده دوم تبعیت از موج تبلیغات و رسانه است که قدرت تصمیم گیری ما را با خود می برد آنجا که خودش می خواهد نه آنجا که عقل و اندیشه ما می گوید. و اشکال عمده دیگری که همه داریم اعتماد به وعده هایی است که نامزدها می دهند. اعتمادی که بر پایه عقل و منطق نیست. به عنوان مثال یک نامزد وعده می دهد که همه مردم را خانه دار می کنم، برای همه بیکاران شغل تأمین می کنم، آب و برق و گاز را ارزان می کنم و وعده هایی از این دست. جالب اینجاست ما همان ابتدا هم باور نمی کنیم نامزدی که این وعده ها را می دهد بتواند به وعده هایش عمل کند، اما چون وعده هایش به دلمان می نشیند دل می دهیم. به هر حال از قدیم گفته اند: وصف العیش نصف العیش.

نتیجه بحث:

۱- بیاییم در این دوره با این عقیده که تک تک ما در انتخاب رئیس جمهور آینده دخیل و سهیم هستیم و عملکرد او به حساب رأی ما نیز نوشته خواهد شد، برای انتخاب بهترین فرد دقت و دغدغه داشته باشیم.

۲- ضمن توجه به جریان اخبار و اطلاعات رسانه های مجازی، رسانه ملی و تبلیغات، تحت تاثیر فضای کلی قرار نگرفته و بیشتر تابع عقل خود باشیم تا احساسات جامعه.

۳- برنامه های اعلامی کاندیداها را به دقت مرور کنیم، امکان تحقق و یا عدم امکان آن را بررسی کنیم و تلاش کنیم با تیم اجرایی و عملیاتی کاندیداها بیشتر آشنا شویم.

۴- سوابق و کارنامه اجرایی نامزدها را بررسی کنیم. مراقب تخریب ها و اتهاماتی که بر علیه بعضی نامزدها می شود باشیم. اعتقاد و تبعیت از قانون اساسی و ولایت فقیه، ساده زیستی، عشق به مردم، تحصیلات و تجربیات و تقوی، صداقت و ایمان و اخلاق و انسانیت نامزدها را در نظر بگیریم و بدون حب و بغض سیاسی و جناحی نامزد مورد نظرمان را انتخاب کنیم.

۵- به کسانی که در اطراف ما هستند و امکان و قدرت شناخت اصلح را ندارند کمک کنیم تا آنها هم انتخاب درستی داشته باشند.

و کلام آخر اینکه با نیت رضای الهی و به قصد قربت إلی الله و با هدف توسعه کشور و خروج از بن بست های اقتصادی و تحریم ها و فراهم شدن رفاه عمومی و اعتقاد به اینکه سرنوشت ما را کسی جز ما تغییر نمی دهد، بهترین را انتخاب کنیم.

انتهای پیام/

  1. شمس گفت:

    احسنت من موافقم ممنون ازشما

  2. نگران نباشید ما همه را خوب می شناسیم .مردم بیدارند درانتخابات دوره قبل که متوجه شدید. پس نگران نباشید

  3. اتفاقاً انتخابات قبل گول قولهاراخوردیم این وضعمان شد حالا باید فکرکنیم وعاقلانه ترتصمیم بگیریم.

    • تا ببینیم نظر سید اصلاحات چه باشد انگاه تصمیم میگیریم .

      • جانم فدای رهبر گفت:

        چه تعبیر قلمبه سلمبه ای،
        سید اصلاحات!!!
        پس سید فتنه گر کیه؟ ساکت فتنه کیه؟
        جالبه شما جماعت به تقلید از مراجع عظام که می رسید معتقدید که انسان نباید مثل فلان موجود زنده تقلید کار باشد، اما برای رای دادن از فلان فتنه گر تقلید می کنید.
        حداقل اون واژه ی تصمیم!!!! را نمی نوشتید

        • ما در انتخابات تقلید نمی کنیم بلکه به گذشته می نگریم و شرایط دولت اصلاحات را با دولت محبوب گذشته شما می سنجیم و عقلا رای می دهیم . این اقا که فرمودند سید اصلاحات . یعنی کسی که در مدیریت .نجابت . اخلاق مداری . مردم سالاری . ولایتمداری امتحان پس داد و شاید شما سن و سالتان به ان دوران قد نداده بود. برو از بزرگترهات بپرس . از کسانی که بی کینه نظر می دهند . قطعنا نظر سید در انتخابات امسال نیز همانند ۴ سال پیش تاثیر گذار است …

          • ما سن و سالمان قد نداده بود اما به چشم دیدیم که سید نجیب شما در دانشگاه تهدیدمان کرد که دستور می دهم شما را از سالن بیرون کنند.
            دیدیم که سید نجیب شما با دختر نامحرم دست داد
            دیدیم که سید نجیب شما در آن دوره یواشکی رفت در یک محل دور افتاده و رای داد ( شتر سواری دولا دولا )
            و دیدیم که سفارش ایشان در دوره ی قبل منجر به این شد که بر اثر انشقاق اصولگراهای بی فکر کاندیدای محبوب شما با پنجاه و نیم درصد 🙂 دقت کنید پنجاه و نیم درصد رای آورد و دولت پیرمردها را تشکیل داد که قلب همه شان با باطری کار می کند و بعد از هر جلسه ی هیئت دولت مینی بوسی می روند نزدیک ترین اورژانس سرم قند می زنند و الی آخر
            یعنی خدایی اینقدر رو دارید که همچنان دفاع می کنید واقعا جای تقدیر داره
            سنگ پای قزوین کیلویی چند ؟؟؟
            بازم بگم از سید نجیب شما؟

          • اولا شما با این افکار پوسیدیتان خودتان را مطیع رهبر بزرگوار نکنید ایشان انقدر بزرگوار هستند که تا کنون اگر ناملایمتهایی را نیز دیده است با تذکر و لسان زیبا امر و نهی میکند . در ثانی دولت کنونی و مردم این دیار افرادی را که شما و همفکرانانتان دنبال ان هستید را دیگر مچاله و دور انداخته اند . از صحبتهای شما در مورد دولت و وزرا و رئیس اصلاحات مشخص شد که چقدر ظرفیت دارید . جوابتان باشد ۲۹ اردیبهشت .

          • فرموده اید: دولت کنونی و مردم این دیار افرادی را که شما و همفکرانانتان دنبال ان هستید را دیگر مچاله و دور انداخته اند .
            در پاسخ فقط میتونم بگم :
            جاء الحق و ذهق الباطل . ان الباطل کان ذهوقا
            وعده ی ما بیست و نهم اردیبهشت.
            اما خدایی اگه روحانی رای نیاورد مثل مرد بیایید اینجا و بنویسید که اولین دولت چهارساله دولت شما بوده.
            🙂
            در ضمن شما در اوج محبوبیت ۰/۵ + ۵۰ درصد رای داشتید. حالا با این موج نارضایتی و تعطیلی کارخانه های بی شمار و بتن ریزی در قلب نیروگاه اراک و برجام بی فرجام و کلید قلابی و وعده های صد روزه ی دروغین و این همه بدبختی واقعا توقع دارید ملت به شما رای بدهند؟ زهی خیال باطل

        • در انتخابات تقلید معنی ندارد اما طبعیت و عبرت از گذشته اری …

  4. حسین گفت:

    فقط همین
    فکر کنیم و عاقلانه تصمیم بگیریم.
    فارغ از خط و جناح و احساس.
    آزادمنش و آزاده
    فقط برای بهبود وضعیت موجود.

  5. بی نام گفت:

    هرچه انتخابات بوده شرکت کردم اما دیگه شرکت نمیکنم وقتی خودمون رو هنوز نمیشناسیم چطور با دوتا خبر و زندگی نامه از یک کاندبد بشناسیمشون بعدم وقتی قرار باشه بعد هر انتخاباتی همه حرفا یادشون بره و این وسط ملت قربانی باشن همون بهتر که شرکت نکنیم تا مسئول رای خودمون هم نباشیم در ضمن رئیس جمهور آینده از الان انتخاب شده .موفق باشید

  6. خودتونا خسته نکنید مردم اگاهند .ادب ازکه اموختی از بی ادبان.تقدیم به اقلیت ها

  7. فَلَمَّا جَاءَهُمْ مُوسَىٰ بِآیَاتِنَا بَیِّنَاتٍ
    کاندیدا ی ریاست جمهوری: باید برنامه های روشن داشته باشند.

    مردم : انسان‌ها، منطق روشن را فداى گذشته تاریک نکنند. «جاءَهُمْ مُوسى‌ بِآیاتِنا بَیِّناتٍ‌- ما سَمِعْنا بِهذا فِی آبائِنَا الْأَوَّلِینَ»

  8. دهاتی گفت:

    آیا اینها که آمدند برای ریاست جمهوری نخبگان ما هستند ؟
    آیا در ایران قطع رجال است؟

  9. ریاست یک مملکت از نظر قرآن :
    قَالَ اجْعَلْنِی عَلَى خَزَائِنِ الْاَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ

    (یوسف) گفت: مرا بر خزانه‏ هاى این سرزمین (مصر) بگمار، زیرا که من نگهبانى دانا هستم.
    حَفِیظٌ :حافظ جان ومال وناموس مردم
    عَلِیمٌ: یعنی مدیریت = مدیر ومدبّر = توان اداره کردن مملکت

    ۵

Go to TOP