چاپ خبــر

روحانی: به دنبال سانسور دولتی نیستیم/ نقد حق مردم و همه گروه هاست

اولین نمایشگاه کتاب در دولت یازدهم توسط رئیس جمهور افتتاح شد و روحانی در آغاز سخنانش در مراسم افتتاحیه به مساله «سانسور» پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری پونه زار به نقل از خبرآنلاین، رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران پس از بازدید از برخی غرفه‌ها  تصریح کرد: امروز بیشترین نقد در جامعه از دولت و دولتمردان می شود.

وی تصریح کرد: دولت شرایطی را به وجود آورده است که همه به راجتی حرف می زنند و نقد می کنند.

وی تاکید کرد: نقد حق مردم و همه گروهها است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه از همه می خواهیم با شناسنامه حرف بزنند اظهار داشت: پسندیده نیست کسی با پول بیت المال دلت منتخب اکثریت ملت ایران را تخریب کند.

حجت الاسلام حسن روحانی با تاکید بر اینکه ملت ایران به دنبال اخلاق، پیشرفت و اعتدال است اظهارداشت: برخی می خواهند با تهمت و تخریب و دروغ به تعالی اخلاقی جامعه ضربه بزنند.

رئیس جمهور با تاکید بر رعایت حرمت اهل قلم گفت: باید در قانون،‌مقررات، حمایت‌ها و امنیت حقوقی، اجتماعی و فرهنگی‌مان تلاش کنیم تا حرمت اهل قلم را نگه داریم.

وی با یادآوری جایگاه قلم در نزد پروردگار که به آن قسم یاد کرده است، گفت: قلم دارای حرمت است و صاحب قلم دارای حرمت بیشتر.

وی که در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب که در که در آن 266 هزار و 429 عنوان کتاب داخلی و 132 هزار عنوان کتاب خارجی عرضه شده است سخن می گفت تصریح کرد: نیازمند فرهنگ مقاومتی و دانش بنیان هستیم.

رئیس جمهور در این مراسم تصریح کرد: ‌امسال سال فرهنگ است نه سال تخریب و دروغ و مشغول کردن مردم به رویدادهای تخیلی که از ذهن کوچک برخی برمی‌خیزد.

روحانی با بیان اینکه آن حبل متینی که ما را به همه اعصار و دوران‌ها و کشورها و مناطق جهان متصل می‌کند، کتاب است که ما را به دیار دور و نزدیک، به اقوام و قبایل و راه و روش آنها و فرهنگ آنان آشنا می‌سازد گفت: پس کتاب حلقه اتصال همه انسان‌هاست، همه ما را به یکدیگر متصل می‌کند، اسلام آیینی است که تعلق به قوم و قبیله‌ای ندارد، دارای عصبیت عشیره‌ای، قومی و قبیله‌ای نیست، ریشه ورود حقایق و علم و دین و فرهنگ را، عقل و دل می‌داند نه طایفه و سرزمین.

وی خاطر نشان کرد: پس کتاب همانند فرهنگ و دین مرز نمی‌شناسد، ارزشی است فرای همه مرزهای سیاسی یا جغرافیایی، اگر ما می‌خواهیم کتاب جایگاه اصلی خود را بیابد باید برای آفریننده کتاب و ناشر آن و عرضه‌کننده کتاب در همه مراحل امنیت و آزادی را تضمین کنیم.
در ادامه مشروح سخنان رئیس جمهور می آید:

ارتباط ما با مکاتب توحیدی و پیروان ادیان دیگران، با کلمه کتاب صورت می‌گیرد و ما آنها را اهل کتاب می دانیم.کتاب، به معنای ظهور و بروز خرد و اندیشه انسان است و به همان اندازه که اندیشه و خرد دارای حرمت است، کتاب، نویسینده کتاب، نشردهنده آن و خواننده کتاب نیز دارای حرمت و احترام است.

باید در قانون، در امنیت حقوقی مان، امنیت فرهنگی‌مان و . . .تلاش کنیم حرمت اهل قلم را نگاه داریم که این قلم مورد احترام خالق و آفریننده جهان است که به این قلم او قسم یاد کرده است.
همه باید تلاش کنیم که مسیر خلق کتاب و کتابخوانی و دوست داشتن کتاب و یار کتاب بودن را بیشتر و بیشتر کنیم.
کتاب حلقه اتصال همه انسان‌هاست و همه ما را به هم متصل می‌سازد. اسلام آئینی است که تعلق به قوم و قبیله‌ای ندارد، دارای عصبیت عشیره‌ای و قومی و قبیله‌ای نیست. دریچه ورود حقایق و علم و فرهنگ را عقل و دل می‌داند نه طایفه و سرزمین پس کتا همانند فرهنگ و دین، مرز نمی‌شناسد.

کتاب به معنای ان است که ما از دیروزمان باز نمی‌مانیم که چه بوده است و نسبت به فکر فردایمان نیز که چه باید باشد، فاصله نمی‌گیریم.
اگر کتاب می‌خواد، جامعه ما را در مسیر پیشرفت قرار دهد، باید با نقد توام باشد. کتاب و نقد، اندیشه و نقد متمم یکدیگر و مکمل یکدیگرند. کدام اندیشه است که بدون نقد و نقادی به پیش برود و کمال یابد و کدام نقدی است که بدون اندیشه بتواند مفید فایده باشد.

باید در دنیای کتاب هم باید زمینه را برای نوشتن آرام‌تر و راحت‌تر و بدون دغدغه فراهم کنیم اگر خلق اثر بدون دغده آسان بود، اینقدر من بر امنیت و آزادی تاکید نمی کردم بگذاریم آنچه بر دل وجود دارد، روی صفحه کاغذ خودنمایی کند.

دولت در پی سانسور دولتی نیست و همانطور که می‌بینید، بیشترین نقد امروز در جامعه از دولت و دولتمردان می‌شود و من افتخار می‌کنم به دولتی که شرایطی را بوجود آورده که همه به راحتی حرف می‌زنند و نقد می‌کنند و برخی گاهی از کاه، کوه می سازند.
نقد حق همه است چه اقلیت و چه اکثریت اما آنچه پسندیده نیست آنکه با پول و بیت المال مردم از دولتی که منتخب مردم است و با رای اکثریت مردم شروع به کار کرده است، کسی بخواهد به جای نقد، تخریب را پیشه گیرد.

از همه می‌خواهم با شناسنامه حرف بزنند و بگویند از کجا هستند

این چیزی است که دولت نمی‌پسندد؛ ما از همه می‌خواهیم با شناسنامه حرف بزنند و بگویند از کجا هستند؛ بگویند وابسته به کدام جناح هستند؛ با نام جناح خود سخن بگویند و نه با نام ملت ایران.

ملت ایران راهش روشن است، ملت ایران در عصر حاضر به دنبال آرامش و اعتدال است. ملت ایران، به دنبال پیشرفت است؛ ملت ایران به دنبال اخلاق است؛ اگر گروهی می‌خواهند ذهن مردم را از تعالی اخلاقی بازدارند و با اتهام و تخریب و تهت و دروغ ضربه به اخلاق جامعه وارد کنند، یادشان باشد امسال سال فرهنگ است، سال فرهنگ و اقتصاد است نه سال تخریب است، نه سال دروغ است، نه سال مشغول کردن مردم به حوادث غیرواقعی و رویدادهای تخیلی که از ذهن کوچک برخی برمی‌خیزد.

همانطور که ما باید به دنبال اقتصاد مقاومتی باشیم، باید به دنبال فرهنگ مقاومتی هم باشیم. به گزارش خبرگزاری تسنیم، روحانی ادامه داد: فرهنگ و اخلاقی که ملتی را در برابر هویت های دیگر، فرهنگ‌های دیگر تضمین کند و بتواند در برابر انواع موج‌های انحرافی مقاومت کند.

نیاز به فرهنگ مقاومتی داریم

ما نیاز به فرهنگ مقاومتی داریم؛ همانطور که نیاز به اقتصاد مقاومتی داریم. ما نیاز به فرهنگ دانش بنیان داریم، همانطور که نیاز به اقتصاد دانش بنیان داریم
فرهنگ ما در کنار دینی که اساسش بر تعقل و تفکر است و در همه جا ما را هدایت می‌کند که “لعلکم تعقلون”؛ فرهنگی که از دیرباز در او کتاب و شعر و ادبیات و خداپرستی و یکتاپرستی حضور داشته است.

ما در کنار هویت اسلامی و ایرانی‌مان هستیم، البته جامعه و اعتقادات ما، چارچوبی را برای همه آفرینندگان و نویسندگان و همه مولدان فرهنگ پیش رو می‌گذارد که آن چارچوب ملی و مصلحت ملی و احترام به فرهنگ و دین مردم است. احترام به اسرار کشور است، احترام به تمامیت ارضی است و احترام به وحدت ملی است.

البته که ملت ما اجازه نمی‌دهد به آنهایی که بخواهند در جامعه تفرقه ایجاد کنند و بین اقوام، طوایف و مذاهب، شکاف و فاصله بیفکنند؛ همه آنهایی که ارزش آفرینان این جامعه بودند، حتی آنهایی که نام آنها کمتر برده می‌شود، ارزش آفرینان جامعه ما در قدم اول، مادران جامعه بودند. معلمان جامعه ما هستند؛ اساتید جامعه ما هستند، اینها مولدان فرهنگ در جامعه هستند.

اگر امروز دنبال ثروت ملی هستیم، یاد سهم ارزش آفرینانی که کمتر نام آنها برده می‌شود، نیز باشیم. آنها بودند که به ما اعتماد به نفس دادند و آنها بودند که انگیزه لازم را برای حرکت و تعالی به جامعه ما دادند؛ آنها بودند که پایه‌های اولیه اخلاق را در جامعه ما خلق کردند.

ما اگر امروز دنبال فرهنگ و اقتصاد هستیم، در پی اقتصاد مقاومتی هستیم، در پی تعالی این کشور هستیم، راهی جز اعتدال، وحدت، همراهی، همبستگی و هم‌زیستی مسالمت آمیز نداریم.

اجازه ندهیم عده‌ای بخواهند در میان ما تفرقه‌ای ایجاد کنند

اجازه ندهیم عده‌ای بخواهند در میان ما تفرقه‌ای ایجاد کنند، اجازه ندهیم شرایط امروز منطقه‌ای و بین‌المللی که برای تعامل سازنده ما با جهان از دیروز فراهم‌تر است، برخی این فضا را برهم زنند.
نمایشگاه بین‌المللی نوعی تعامل سازنده با جهان است، خود نمایشگاه بین المللی یک دیپلماسی عمومی است، خود نمایشگاه بین المللی محل تلاقی فرهنگ‌ها و اندیشه‌هاست و اینجا محل فروش کتاب، تنها نیست.

اینجا جولانگاه فرهنگ است، اینجا جایگاه ظهور و بروز عقلانیت و اندیشه است؛ از همدیگر باید استفاده کنیم؛ به همدیگر باید نزدیکتر شویم. ما تابع همان پیامبری هستیم که به ما یاد داد تا اقصی نقاط شرق جهان یعنی تا چین هم راه را بپیماییم تا علم را بیاموزیم.

ما باید زمینه را برای فعالیت فرهنگ دوستان آماده کنیم؛ باید مشکلات را از پیش پای نشر و از جمله نشر کتاب برداریم؛ باید فضا را برای همه آنهایی که تلاش می‌کنند، چه آفرینندگان اثر، چه آنهایی که به عنوان ویراستار و مصحح و حروفچین و کسانی که در چاپخانه تلاش و کار می‌کنند و در زمینه توزیع فعالیت می‌کنند و به نشر می پردازند و مغازه خود را با محصول اندیشه‌ها آراسته می‌کنند و چه آنهایی که مردم بویژه جوانان و نوجوانان را به خرید کتاب و چه معلمانی که یاد می‌دهند چگونه بخوانیم و بنویسیم، تشویق می‌کنند.

من در آغاز سال به معلمان توصیه کردم که به زنگ انشاء و کتابخوانی ا همیت دهند. خداوند قدرتی را به ما عنایت کرده است، مانند همان بیت‌های فضای مجازی با کلماتی که و حروفی که آن حروف عددش خیلی زیاد نیست؛ روحانی در ادامه گفت: اگر 28 یا 32 حرف است یا کمی بیشتر و کمتر، با همین الف و ب و میم و …؛ بشر چه کرده است.

با ترکیب همین حروف در کنار هم و قرار دادن کلمات در کنار یکدیگر، چه چیزی آفریده نشده است. هم عشق آفریده شده و هم علم، هم ثروت و هم پیشرفت و هم تعالی و هم دوستی و هم برادری و کمک و تعاون و… که بار معنایی بسیار سنگینی دارند اما با واژگانی ساده
من از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه دست اندرکاران برای برگزاری این نمایشگاه و سایر امور فرهنگی که بسیار حائز اهمیت است، تشکر و سپاس دارم؛ از همه مولفان و آنهایی که تلاش می‌کنند در خلق و نشر آثار فرهنگی سپاسگزاری می‌کنم.

هیچ‌کس در ممیزی بالاتر از وجدان عمومی و افکار عمومی نیست

باید راه را برای کار همه اینها آسان کنیم و تشخیص خوب و بود را به صاحبنظران واقعی و انجمن‌ها و اصحاب قلم و فکر واگذار کنیم و بدانیم هیچ‌کس در ممیزی بالاتر از وجدان عمومی و افکار عمومی نیست؛ آنها بهترین ممیزان جامعه ما هستند و می‌دانند به استقبال چه کتابی بروند و چه کتابی را در گوشه انزوا قرار دهند؛ بگذاریم صاحبان صلاحیت بهترین شیوه ها را برای اداره کشور برگزینند.
این دولت معتقد است دخالتش را در همه امور باید کمتر و کمتر کرده و کار را به صاحبان آن رشته و پیشکوستان واگذار کند.

صاحبان فرهنگ نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند

همه ما، از جمله دولتمردان و همه دولت‌ها نیازمند به ارشاد صاحبان فرهنگ هستیم، صاحبان فرهنگ ما نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند. آنها باید بگذرند و عبور کنند و تماشا کنند؛ چون صاحبان فکر و فرهنگند، دیگران را ارشاد کنند و راه را سراغ همه دهند.
آنها نیز احترام جامعه و فرهنگ جامعه و دین را خود به خوبی حفظ خواهند کرد.
به امید تعالی بیشتر، به امید علاقه بیشتر مردم به کتاب و کتابخوانی و به امید تعالی فرهنگ و اخلاق در سال فرهنگ و پیشرفت اقتصاد در سال اقتصاد.

Go to TOP