چاپ خبــر

اسامی غارهای شهرستان فریدونشهر

علی رحیمی کوهنورد با سابقه و توانمند شهرستان فریدونشهر در وبلاگ خود به معرفی اسامی غارهای شهرستان فریدونشهرپرداخته است. در زیر این نوشته را می خوانید.

با سلام

ابتدا به معرفی اجمالی غارهای این منطقه پرداخته و در مطالب بعدی سعی بر این است از مشخصات و موقعیت جغرافیایی و راه دسترسی وباز دید این مکانهای دیدنی و شگفت انگیز و پر رمز و راز جهان آفرینش مطالبی در توان و اندوخته خدمتتان ارائه نموده و از بزرگوارانی که در این موارد آگاهی دارند استمداد می طلبد ما را یاری نمایند . با تشکر تقریبا تمامی این غارها چه افقی و عمودی آهکی هستند و از فعل و انفعالات آب باران و برف ساخته شده اند .نا مگذاری انها هم بیشتر از واژه های گرجی استفاده شده لاجرم ما نیز از این اسامی بهره خواهیم گرفت.

1- غارهای افقی :

کلبیس کب- باووکاس کب -ساسکلیندو-کبیس سر ساراویس نمکر-تسیویس خید-تسیوس سر-نرگیساس کب-پیر هشتاد-جینجاغاس کب-مومناییس کب- چولیان -غار باستانی -غار گوکان -غار خفاش -غار امین آباد- غار سراب چغروت – و…

2-غارهای عمودی:

کوبه کشت -سراویس نمکر-ساسکلیندو- داتبیس تنگ- جاس غله  -قله اصلانداغی-کتن -گولونی- – موسی خان- سیخه-مسیر سه طبله – شاهان  -چولیانی -تاندیل -دره پرویز-وربند -چاه ماه و…

تقریبا تمامی این غارها شناسایی و باز بینی شده اند و با اطمینان عرض می کنم که باز هم غارهایی در منطقه وجود دارد که شناسایی نشده است و از بزرگوارانی که در این زمینه اطلاع دارند درخواست می شود ما را یاری نموده و این مکانها را به نام خودشان ثبت نمایند.

  1. علیرضا گفت:

    با توجه به سنگهای اطراف فریدونشهر که از نوع آهکی هستند و با توجه به مخزن مشترک آب چشمه سراب فریدونشهر و چشمه افوس ، احتمال بسیار وجود دارد که غار آهکی بزرگی در دل کوه میان فریدونشهر و افوس وجود داشته باشد (مانند غار علیصدر همدان) .
    از همه علاقه مندان طبیعت و همچنین از فرمانداری محترم درخواست دارم تا مطالعات خود را در این زمینه آغاز کنند که اگر چنین غاری وجود داشته باشد چنان اثری روی منطقه می گذارد که احداث هیچ کارخانه ای به گرد آن نخواهد رسید.

  2. mojtaba گفت:

    غار پیر هشتاد مثل غار علی صدر همدان هست…ولی متاسفانه کسی دنبال نمیکنه..

  3. الهی گیخرو عزیزم …..ممنون برای این اطلاعاتت خوبت

Go to TOP