چاپ خبــر

اگر می خواهی کمی خنک شوی سری به آبشار پونه زار بر فراز بام ایران بزن

شهرستان فریدونشهر غربی ترین شهر استان اصفهان است که با آب وهوایی کوهستانی و داشتن چشمه سارهای بیشمار به دلیل بارش مناسب برف در فصل زمستان، تابستانی خنک و متفاوت با بیشتر نقاط استان اصفهان دارد.حرکت آب از این چشمه ها بر دامنه های کوه ها باعث بوجود آمدن آبشارهایی زیبا شده است، یکی از زیباترین آبشارهای این منطقه آبشار پونه زار معروف به بیدنیانی است

تابستان را اگر می خواهی فراموش کنی و در زیر تابش خورشید هوایی پاک را با لمس قطرات سرد آبی پاک تر تجربه کنی کافی است پا در مسیر شهری بگذاری که به گواهی مرکز مطالعات جغرافیایی با 2530 متر، مرتفع ترین شهر ایران است.

این شهر در استانی به نسبت خشک و کم آب قرار دارد اما با داشتن فصولی پر بار از بارش برف و باران و داشتن کوه هایی مرتفع و بعضا پوشیده از برف در سرتاسر سال، به سوئیس ایران معروف است .

از چشمه سارها تا پیست اسکی پوشیده از برف، از مرتفع ترین کوه استان اصفهان تا دشت های گل لاله واژگون، از آبشارهای خروشان تا جنگل های وسیع درخت بلوط، از دشت ها و مناظر بکر طبیعی تا غارها و قله های سر به فلک کشیده، تنها بخشی از جاذبه های گردشگری و طبیعی فریدونشهر نگین غرب زاگرس ایران هستند.

اما در فصل تابستان و در گرمای این روزهای هوا اگر هوس کمی خنک شدن، آب سرد با هوایی پر از اکسیژن ناب زیر آسمان آبی با باوزش کمی نسیم خنک همراه با قطرات کو چک آب کرده ای کافی است به سمت شهرستان فریدونشهر حرکت کنی و سری به آبشار پونه زار بزنی.

فریدونشهر 180 کیلومتر از مرکز شهر اصفهان فاصله دارد و اگر از این شهر به سمت فریدونشهر حرکت کنی باید از شهرهایی همچون نجف اباد، تیران و داران عبور کنی و حال که تابلوها نزدیکی به شهر الیگودرز را خبر می دهند نرسیده به شهر بوئین میاندشت باید مسیرت را به سمت فریدونشهر تغییر دهی و با عبور از شهر برف انبار و روستاهیی مانند صادقیه و بیجگرد به بام ایران یعنی فریدونشهر برسی.

شهر فریدونشهر خود به واسطه قرار گرفتن در میان کوه های بلند و زیبا و نزدیکی به مناظر طبیعی و چشمه سارهایی مانند چشمه سراب می تواند مامن خوبی برای استراحت و لذت بردن از طبیعت باشد اما اگر همچنان گرمای تابستان را در خود می بینی باید به سمت غرب فریدونشهر حرکت کنی و مقصدت را یکی از چشمه سارها یا آبشارهای این شهرستان قرار دهی.

 

پیشنهاد ما به شما آبشار پونه زار است که در فاصله 25 کیلومتری شهر فریدونشهر واقع است و بعد از روستای چغیورت و در نزدیکی روستای دربند از دهستان چشمه لنگان قرار دارد.

مسیر آبشار پونه زار ، ازجاده پرپیچ و خم و تماشایی در دل کوه های زاگرس با مناظر زیبا و چشم نواز می گذرد و تپه ها و دشت های بی انتها و سبز، جلوه خیره کننده ای را در نظر بینندگان ایجاد می کند.

pounezar930515 (32)

حال که به محل آبشار رسیدی باید در حدود 3 کیلومتر پیاده روی به سمت پایین داشته باشی تا از نزدیک شاهد خروش آبشاری باشی که ارتفاعش به 75 متر می رسد و به دلیل رویش خزه های پونه روی آن به پونه زار معروف است که گرجی های ساکن منطقه به آن بیدنیانی می گویند..

pounezar930515 (25)

سرچشمه آب این آبشار زیبا و پرآب از ارتفاعات زاگرس مرکزی است که آب حاصل از آن از ذوب برف ها و یخچال های قلل سربه فلک کشیده آن منشاء گرفته که دارای چندین سرچشمه خنک و گواراست.

 

چشمه های آب این آبشار به سمت غرب سرازیر شده که در نهایت سرچشمه های رود دز را تشکیل می دهند.
در محلهاي ريزش آب خزه هاي سرسبز دائمي تشكيل شده است. در پايين دست آبشار چندين واحد پرورش ماهي احداث شده و در اطراف آبشار درختان زرشك وحشي به چشم مي خورد این ها بخشی از زیبایی های این آبشار زیبا هستند اما وقت آن است کمی با صبر و مراقبت بیشتر پایین تر روی تا زیر این آبشار قرار بگیری و در حالیکه اطرافت را درختان زرشک و گیاهان سبز با گل های با طراوت گرفته اند در مسیر قطرات سرد آب قرار بگیری و با وزش نسیم خنک تر از آن چنان سرد شوی که تو را تا آخر تابستان گرم این روزها بس باشد.

یادت نرود حال که گوشت صدای جوشش و خروش آب را می شنود و چشمایت طبیعتی بکر و زیبا را می بیند و دستانت آب و هوایی پاک را لمس می کند نگاهی با آسمان آبی بالای سرت بندازی و شکر بجای آوری و کمی قدر این نعمت های خداوند را بدانی.

باشگاه نویسندگان پونه زار/محسن رحیمی

  1. تواضع .ن گفت:

    محسن جان از اینکه جاذبه های گردشگری فریدونشهر رامعرفی می کنی خیلی خوب است ،یادت رفته به مهمانان یادآورشوی به چشمه لنگان وچشمه بابا احمدسفرنکنند!چرا که براثر بی تدبیری متخصصان اب منطقه ای
    وعافیت طلبی مسئولا ن وقت آبشار زیبای چشمه لنگان محو و نابودشد !و درختان اطراف چشمه بابااحمد را در سال جاری همه را قطع کردند وتنها تابلوهائی از ان چشمه ها کنارجاده از انها باقی مانده است .

  2. شهروند گفت:

    یه آبشار پونه زار مونده که اونم افتاده دست دهیاری(فرمانداری)و قصد فروش زمینهای اطراف آبشار را دارند.
    چه کسی مالک این زمینهاست ؟
    آب و خاک از منابع اصلی شکل گیری یک تمدن هستند ٰ، ما در طی چند سال اخیر با بی درایتی مسئولین آب را از دست دادیم لااقل خاکمان را نگه داریم …..

Go to TOP