چاپ خبــر
آبشار ها

آبشار های فریدونشهر

از مناظر و تفرج گاه های زیبای شهرستان می توان به آبشار های دیدنیش اشاره کرد.

 آبشار پونه زار، فریدونشهر

آبشار پونه زار فريدونشهر  از ديدني هاي ناشناخته استان اصفهان است. اين آبشار با ديواره هايي پوشيده از خزه خوشرنگ و فضايي بس طرب انگيز پذيراي علاقمندان خويش است. آبشار پونه زار به ارتفاع تقريبي 75 متر يکي از زيباترين آبشارهاي ايران مي باشد که بعد از روستاي چغيورت(پشت کوه) و با حدود نيم ساعت پياده روي در نزديکي روستاي دربند واقع است. نام قديم اين مسير آخوره پايين و نام جاده بالاتر آخوره بالا بوده است. بسياري از گل هاي وحشي و دارويي ايران را مي توان در کوه هاي اين منطقه يافت. چشمه هاي پر آب اين منطقه به سمت غرب سرازير شده و در نهايت، سرچشمه هاي رود دز را تشکيل مي دهند. چشمه لنگان در اين منطقه، از آبدهي بالايي برخوردار است و از آن، جهت تامين آب شرب مردم فريدونشهر استفاده مي شود. چشمه لپه نيز در حدود دو کيلومتري چشمه لنگان واقع است و خروج آب از اين چشمه به طور متواتر(پريوديک) است به طوري که مدت حدود يک ربع آب از زمين خارج شده و سپس جريان خروج آب قطع مي شود. آبشارهاي اين منطقه بيشتر بين شهرستان هاي داران و فريدونشهر و در بين چشمه سارها واقع اند.

فریدون شهر با مساحت ۱۲۲۳۶کیلو متر مربع و جمعیت ۴۵۵۹۰۸ نفر در فاصله ۱۵۵ کیلو متری اصفهان قرار گرفته این منطقه ما بین استان های لرستان و چهار محال و بختیاری واقع گردیده و منطقه ای کوهستانی و ارتفاعات آن عبارتند از قله شاهون ، کلوسه و کوه کمران، کوهستانی ترین منطقه شهرستان ناحیه پشتکوه موگوئی است .

آب و هوای فریدون شهر معتدل کوهستانی است. منطقه فریدن دارای جاذبه های توریستی زیادی است از جمله آبشار زیبای پونه زار در دره زیبای پونه زار و در دل ارتفاعات سر به فلک کشیده زاگرس مرکزی قرار دارد.

مسیر دسترسی به آبشار پونه زار

از مسیر شهرکرد ، جاده شیخ شبان ، روستای کمیشک ، سنیگرد ، اسکندری ، خویگان به شهر داران و از آن جا به طرف فریدون شهر حرکت می کنیم در مسیر روستا های برف انبار ، خمسلو ، خویگان ، صادقیه ، بیجگرد ، پادجان را پشت سر می گذاریم تا به فریدون شهر می رسیم که در ۱۷۰ کیلو متری شهرکرد و ۱۵۵کیلو متری شهر اصفهان قرار دارد پس از عبور از فریدون شهر به یک سه راهی می رسیم که سمت راست آن بطرف پونه زار و مسیر چشمه لنگان می رود یعنی اگر جاده را مستقیم ادامه دهیم به چشمه لنگان می رسیم ولی مسیرمان را به سمت روستای چغیورت تغییر مسیر می دهیم و از روستای چغیورت تا آبشار ۱۳ کیلو متر فاصله است که حدودا ۱۸۳کیلو متر تا شهرکرد آبشار فاصله دارد و ۲/۵ساعت زمان نیاز دارد .

در کنار جاده تابلو آبشار معلوم است و محلی برای پارک وسایل نقلیه در اطراف آن تهیه شده ، بعد از پارک کردن ماشین ها و گرفتن کوله بر پشت بعد از ۳ کیلو متر پیاده روی در شیب نسبتا ملایم رو به پائین بر روی سر چشمهای آبشار سوار می شویم بعد از لذت بردن از این همه چشمه که از تمام قسمت ها جاری است به سمت پائین به طرف دره در یک شیب تند و ریزشی در غرب آبشار به پائین حرکت می کنیم ، بعد از ۲۰۰متر طی مسیر به سمت پائین چشممان به زیبا ترین صحنه هائی که معمولا در خواب و خیال قابل تصور است می افتد و بعد از سیر و سیاحت و رفتن به سمت دهانه آبشار از مسیر سمت شرق دره در جاده پا کوب حرکت می کنیم تا به دو پرورش ماهی می رسیم سپس به سمت تاسیسات پرورش ماهی رفته و از جاده خاکی پروش ماهیها به سمت محل پارک ماشین ها بر می گردیم ، مسیر شیب تندی دارد ولی بی خطر و راحت است .

 آبشار دورک

آبشار دورک فريدونشهر در موقعیت جغرافیایی E495335 N324206 در استان اصفهان واقع است. ابشار دورک در نزديکي روستاي دورک از توابع پشتکوه فريدونشهر واقع شده و از يک ديواره بلند سنگي به پايين مي غلطد. روستاي دورک در کنار رودخانه آب گوکان(رودخانه دورک)، در حدود 140 کيلومتر از شهرستان فريدونشهر فاصله داشته و مسيرهاي ارتباطي اين روستا، در اکثر اوقات زمستان به دليل بارش برف بسته مي شود. طبيعت زيباي اين روستا و روستاهاي اطراف آن از قبيل کلوسه، وستگان و کاهگان بسيار بکر و ناشناخته بوده و نياز به توجه و امکانات بيشتري دارد.

 

آبشار پشندگان

آبشار پشندگان در موقعیت جغرافیایی N3248 E4956 در استان اصفهان واقع است. شهرستان فريدونشهر بدليــل بارش سالانه  حدود 700 ميليمتر داراي آبشارها و چشمه سارهاي زيباي فراواني است كه خصوصاً در ارتفاعات پيشكوه و پشتكوه به چشم مي خورد . آبشار پشندگان در فاصله 75 كيلو متري جنوب فريدونشهر است در پائين دست روستاي پشندگان  واقع  در دهستان پشتكوه فريدونشهر قرار دارد . ارتفاع اين آبشار حدود 45 متر است كه در فصول بهار و تابستان با حركت آب بر روي صخره هاي پائين دست جلوه اي زيبا از قدرت آفريدگار را در اين طبيعت بكر و كوهستان زيبا را به نمايش مي گذارد. وجود انواع  درختان جنگلي شامل سيب ، زالزالك ، بنه ، بلوط و گردو  و انواع  پرندگان وحشي، بر طراوت و دلنشيني اين جاذبه طبيعي افزوده است . منطقه پشتکوه در شهرستان فریدونشهر واقع در جنوب غرب استان اصفهان یکی از زیباترین و خوش آب و هوا ترین مناطق ایران می باشد. وجود مناطق جنگلی در محدوده ی روستاهای چالچرانه، کولاب، خوش میوه، گوه و دستگرد ودرختان جنگلی حفاظت شده روستای پشندگان که دردوطرف رودخانه ی هورو واقع شده و دارای درختان فراوانی است به این منطقه زیبایی منحصر به فردی داده است. دسترسی به این آبشار از طریق اصفهان، داران، سه راهی فریدونشهر، فریدونشهر، جاده فریدونشهر به سیبک، جاده قلعه سرخ، میدانک اول و دوم، جاده پشتکوه موگویی به پشندگان امکانپذیر است.

آبشار طرزه

آبشار طرزه در موقعیت جغرافیایی N3256 E4947 در استان اصفهان واقع است. يكي از جاذبه هاي طبيعي و ديدني در منطقه پشتكوه فريدونشهر است كه از ارتفاعات زاگرس  مركزي سرچشمه مي گيرد و حدود 85 كيلومتر با مركز شهرستان فاصله داشته و در كنار روستاي زيباي طـــرزه مي باشد آبشار طرزه است. ارتفاع اين آبشارحدود 40 متر و در تمام فصول سال جلوه اي زيبا از ريزش آب بر روي صخره ها به نمايش مي گذارد. جاده ارتباطی این روستا به تازگی آسفالت شده و دسترسی به آن را راحتتر کرده است. وجود انواع  درختان جنگلي شامل سيب ، زالزالك ، بنه ، بلوط و گردو  و انواع  پرندگان وحشي، بر طراوت و دلنشيني اين جاذبه طبيعي افزوده است . منطقه پشتکوه در شهرستان فریدونشهر واقع در جنوب غرب استان اصفهان یکی از زیباترین و خوش آب و هوا ترین مناطق ایران می باشد. وجود مناطق جنگلی در محدوده ی روستاهای چالچرانه، کولاب، خوش میوه، گوه و دستگرد ودرختان جنگلی حفاظت شده روستای پشندگان که دردوطرف رودخانه ی هورو واقع شده و دارای درختان فراوانی است به این منطقه زیبایی منحصر به فردی داده است. دسترسی به این آبشار از طریق اصفهان، داران، سه راهی فریدونشهر، فریدونشهر، جاده فریدونشهر به سیبک، جاده قلعه سرخ، میدانک اول و دوم، جاده پشتکوه موگویی به پشندگان و سپس روستای طرزه امکانپذیر است.

  1. این شهر یکی ازشاهکارهای خلقت خداوند است

  2. طیبه گفت:

    یکی از زیباترین شهرهای ایران که البته خوشبختانه و متاسفانه ناشناخته است.خوشبختانه:چون اگر خیلی شناخته شده بود دیگر زیبا نبود!متاسفانه:چون مردم زیبایی های کشور خودمون رو ندیدن ولی سفر خارجی میرن چون فکر میکنن ایران جای گردشگری نداره

  3. كريم گفت:

    تمام زيبايي طبيعت در فريدونشهر خلاصه مي شود

  4. امین گفت:

    آبشار پونه زارریکبار سفر کردم اما از مسیر که رفتم به بالای آبشار رسیدم در واقع قسمتی،که آب،سرازیر میشد برای رفتن زیر تاج آبشار و مقابل ارتفاعش آیا مسیر جدایی داره؟

Go to TOP