چاپ خبــر
به بهانه‌ی روز هوای پاک؛

از محیط زیست خود چه می‌دانیم؟

محیط زیست چیست؟ عوامل آلاینده‌ی محیط زیست چیست؟ هوای ناسالم چه هوایی است؟

بحران آلودگی هوا در کلان شهرهای ایران، مسئولین ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا را بر این داشت تا به منظور ایجاد حسّاسیت در اقشار مختلف جامعه از سال 1374 روز 29 دی ماه را به عنوان روز ملی هوای پاک اعلام نمایند. از آن جا که کلید و راهکار اصلی کاهش آلودگی هوا مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین بخشی است، این روز می‌تواند عامل مهمی در رسیدن به این هدف مهم باشد. امسال نیز روز ملی هوای پاک با شعار «دوباره آسمان آبی» برای فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و آموزش به منظور نیل به اهداف از پیش تعیین شده در بین اقشار مختلف جامعه برگزار می‌شود.

اگر بخواهیم از محیط زیست تعریفی داشته باشیم، می‌توان گفت محیط اطراف ما که در آن زندگی می‌کنیم را محیط زیست می‌گویند که شامل آب، خاک، هوا و هر چه در این بین موجود است.

زندگی سالم افراد جامعه در گرو داشتن محیط زیست سالم است و حال اگر بخواهیم تعریفی از آلودگی داشته باشیم، آلودگی عبارتست از: وجود یک یا چند ماده آلوده‌کننده اعم از جامد، مایع و گاز و یا تشعشعات پرتوزا و غیرپرتوزا در هوا به مقدار و مدّتی که کیفیت هوا را به نحوی تغییر دهد که برای انسان و موجودات دیگر آثار زیان‌بار داشته باشد.

آلودگی‌ها سه دسته هستند: 1- آلاینده‌هایی که وارد هوا می‌شوند که شامل انواع گازها و ذرات گرد و غبار و آلاینده‌های ریز جوّی هستند؛ 2- آلاینده‌هایی که خاک را تحت تأثیر قرار می‌دهند؛ 3- آلاینده‌هایی که آب‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

برای سنجش کیفیت هوا از معیاری به نام ضریب کیفیت هوا یا AQI استفاده می‌شود که برحسب شدت آلودگی از صفر تا 500 درجه‌بندی می‌شود. AQI بالاتر از 100 نشان‌دهنده‌ی هوای ناسالم است. امروزه در کلان‌شهرها آلاینده‌های گازی نسبت به سایر آلاینده‌ها از اهمیّت بیشتری برخوردار است چرا که در فصول مختلف باعث ایجاد مشکلاتی از لحاظ کیفیت هوا می‌گردد. از عوامل ایجاد آلاینده‌های گازی و گرد و غبارها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده و عدم رعایت ضوابط و مقررات زیست محیطی از طرف آن‌ها
  2. آلایندگی ناشی از خودروهای فرسوده
  3. آلایندگی که منشأ آن فعّالیت‌های انسان نیست(مثل گرد و غبار ناشی از خشک شدن تالاب‌ها)
  4. آلودگی ناشی از سایر موارد همچون گازهای گلخانه‌ای و فعّالیت سایر واحدهای تولیدی.

در سال‌های اخیر افزایش حجم آلاینده‌ها و عوامل تأثیرگذار و تشدیدکننده آن همچون کاهش حجم بارش نزولات جوّی و همچنین پدیده‌هایی همچون اینورژن (وارونگی هوا) و افزایش گازهای گلخانه‌ای، مسئولین را بر آن داشت تا با یک وحدت رویّه و نامگذاری یک روز از دی‌ماه به نام روز هوای پاک به منظور اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و آموزش اقشار مختلف جامعه و همچنین مشارکت سایرین در این بخش به منظور دستیابی به اهداف، گامی برداشته شود.

شاید بتوان گفت شهرستان فریدونشهر به عنوان یکی از مهمترین شهرستان‌های استان با دارا بودن بیش از 40% جنگل‌ها و تاج پوشش گیاهی موجود نقش مهمی در تولید اکسیژن و کاهش غلظت گازهای گلخانه‌ای ایفا می‌کند. از آن‌جا که در این شهرستان آلایندگی ناشی از واحدهای صنعتی و آلایندگی‌های گازی مطرح نیست، می‌توان با ارائه‌ی طرح‌هایی به منظور افزایش سطح جنگل‌ها و مراتع گامی در جهت دستیابی به اهداف توسعه‌ی پایدار برداشته شود.

غلامعلی موحدی از اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فریدونشهر

  1. ناشناس گفت:

    در این شکی نیست که در ایران اداره‌ای به نام محیط زیست شعاری بیش نیست. چرا که همسر رئیس این سازمان فرمایشی در راس رانت خواران و وارد کنندگان بنزین آلوده به منیزیم و آلوده کننده‌های این کشور قرار دارد.
    حفاظت از محیط زیست درآمد سرمایه‌داران خودروسازی که بالاترین سهم آلایندگی را دارا هستند دچار زیان خواهد شد. خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

  2. سلام
    آقای جدیدی میشه پیگیری کنید چرا باز دیجیتال فریدونشهر سیگنالش ضعیف شده به طوری که در بعضی محله های فریدونشهر ۱۰ کانال دوم یا اصلا نمیگیره یا خیلی خیلی بد میگیره
    مسئولش کیه؟حداقل خودمون شخصا پیگیری کنیم اگه شما وقت ندارید

    • جدیدی گفت:

      پیرو درخواست شما با نمایندگی صدا و سیما در فریدونشهر صحبت کردیم، وی عنوان کرد مشکل کانال‌های دیجیتالی برطرف شده است ولی اگر شهروندی در دریافت این کانال‌ها مشکل دارد، در صورتی که همسایه‌های او هم این مشکل را دارند، با نوشتن نامه‌ای به امضای خود و همسایگان به فرمانداری این موضوع را اطلاع دهند تا اقدامات لازم صورت بگیرد.

    • انتظار گفت:

      شهروند محترم شما وقتی خدای نکرده مریض می شوید به پزشک مراجعه می کنید یا پیش پیرایشگر می روید . خوشخبختانه دست به قلمتان که خیلی خوبه و تو استان زبانزده ، نامه بنویسید و شکایت کنید تا مشخص بشه صاحبش کیست.

Go to TOP