چاپ خبــر
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان:

عدم اختصاص آب به شرق اصفهان، کشت پائیزه کشاورزان را نابود می‌کند

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: عدم اختصاص آب به کشاورزان شرق اصفهان، ضررهای جبران‌ناپذیری به دنبال دارد و مسئولان باید توجه ویژه‌ای به این مسئله نشان دهند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از تسنیم، مصطفی حجه‌فروش با اشاره به وضعیت خشکسالی زاینده‌رود و جریان این رودخانه اظهار داشت: قرار نبود که آب در اسفند امسال جاری شود بلکه تنها در همین مقدار جزئی است که رودخانه آب باریکه‌ای داشته باشد.

وی افزود: از 400 میلیون متر مکعب آب اختصاص یافته به کشاورزان اصفهان، 250 میلیون متر مکعب در اردیبهشت و خرداد تامین می‌شود زیرا در آن زمان برای برداشت محصول کشاورزان نیاز به آب دارند که البته اختصاص آن در حال حاضر مشخص نیست.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: این اما و اگرها به این دلیل است که ممکن است باز کردن این آب برای اردیبهشت لطمه به آب بزند زیرا موجودی آب شاید کفاف آن زمان را ندهد.

وی بیان کرد: در حال حاضر ذخیره آب پشت سد 240 میلیون متر مکعب است و با توجه به وضعیت آب پشت سد، شاید حق‎آبه کشاورزان به صورت کامل تامین نشود. متاسفانه امسال بارندگی‌های اطراف حوزه آبریز زاینده‎رود زیاد نبود و با ادامه وضعیت کنونی شاید حق‌‎آبه مورد نیاز تأمین نشود.

حجه‌فروش خاطرنشان کرد: در صورت عدم اختصاص حق‎آبه مورد نیاز کشاورزان شرق اصفهان، آنها ضرر زیادی می‌بینند زیرا در پائیز تلاش بسیاری صورت گرفته و تمام کشت پائیزه کشاورزان از بین می‎رود.

وی با اشاره به وضعیت کنونی تالاب گاوخونی افزود: آب جاری شده کنونی به تالاب گاوخونی نمی‌رسد اما در صورت توجه دولت و افزایش آب جریان یافته در بستر رودخانه زاینده‌رود و همچنین احداث تونل بهشت‌آباد، ممکن است حقابه گاوخونی هم تامین شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی اصفهان  اظهار داشت: اگرچه تونل سوم کوهرنگ احداث شده و آب در آن جریان یافته اما با پمپاژ آب به درون این تونل، اتفاق خاصی رخ نمی‎دهد و مشکل باید به صورت اساسی برطرف شود.

  1. تا حالا آب تالاب از کجا بوده که آبهای فریدونشهر و هزاران تونل جواب حق آب گاو خونی را نمی دهد
    شاید یادمان رفته میلیونها ماهی در حین قطع و وصل آبها از بین میروند

  2. اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای آبرسانی به روستاها به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان تاریخ انتشار ۲۸/۱۱/۹۳
    آقای دکتر اسفنانی حتما در جریان هستید دهها روستای فریدن آبرسانی سیار میشود و نیترات آب شرب داران مشکل جدی شده تو رو خدا برید شبکه بهداشت آمار سرطان دستگاه گوارش شهر داران و روستاهای اطرافش چقدر بالاست.به خدا چند ماه گذشته چهار مورد سرطان زیر چهل سال در آشنایان ساکن داران تشخیص داده شد .خواهش میکنم الان که بودجه اختصاص داده شد نهایت تلاشتونا برای اختصاص یه خط لوله آب سالم از محل پمپاژ آب کاشان یا چشمه پلاسجان یا لنگان که تازه منطقه بومی خودمونه و به گفته خودتان حق آبه داران و روستاهایش است مبذول فرمایید .
    یعنی سلامت ما مردم خود منطقه ارزشمون از کشت و زراعت کیلومترها آنور تر که سالها آب این منطقه را صرف محصول برنج کرده اند کمتر است؟!! به خدا انصاف نیست.
    ما نیز قدردان زحماتتان خواهیم بود .با تشکر .

Go to TOP