چاپ خبــر

شهدای ۱۴ آبان

شهید ابوالقاسم کشاورزی
نام پدر: احمدعلی
تاریخ تولد: ۱۳۴۴
تاریخ شهادت: ۱۴ آبان ۱۳۶۲
محل تولد: خرامه
طول مدت حیات: ۱۸ سال
محل شهادت: سردشت
مزار شهید: گلزار امامزاده اسحاق (ع)

• شهید ابوالقاسم کشاورزی در سال ۱۳۴۴ش در خرامه (شهری در شهرستان خرامه استان فارس در جنوب ایران) در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان هستی گشود و از‌‌ همان دوران طفولیت تحت تربیت صحیح و مذهبی قرار گرفت. ابوالقاسم پس از پشت سر گذاشتن دوران ابتدایی و راهنمایی و تحصیل در سال اول متوسطه به‌واسطه مشکلات مالی و فقر اقتصادی خانواده، تحصیل و مدرسه را‌‌ رها نموده و به کار آزاد روی آورد. به‌دنبال شروع جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران، شهید کشاورزی به ندای رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) لبیک گفته و به عضویت نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمد.

خصوصیات شهید کشاورزی از زبان خانواده گرامی‌اش چنین است: «شهید ابوالقاسم مثل دیگر شهدا از رفتار و کردار حسنه‌ای برخوردار بود و این خصوصیت او را در میان مردم و اقوام بسیار عزیز و بزرگوار نموده بود. از جمله خصوصیات اخلاقی وی صله رحم بود؛ هر‌گاه از جبهه برمی‌گشت از تمام اقوام دیدن می‌کرد و از حال ایشان آگاه می‌شد. به یتیمان احترام می‌گذاشت و آن‌‌ها را دوست می‌داشت. نسبت به افراد خانواده بسیار مهربان بود و پدر و مادر خود را تکریم می‌کرد.

از نظر مذهبی بسیار پاک و باایمان بود و به ادای فرائض دینی خود همت می‌گماشت؛ در جلسات مذهبی شرکت می‌کرد. قبل از انقلاب هم در فعالیت‌های مذهبی شرکت فعال داشت. دوستان و اهل خانواده را به اقامه نماز، صله رحم، اطاعت از رهبری و دعای خیر برای امام (ره)، رسیدگی به پدر و مادر، احترام به تمام افراد جامعه و حفظ حرمت آن‌‌ها و کسب علم و دانش و دعا برای پیروزی رزمندگان اسلام سفارش می‌کرد. شهادت آرزوی مردان خدا بود که از خدا می‌خواستند و سرانجام نیز به آن فیض عظمی رسیدند.» ابوالقاسم به‌دلیل رشادت و شجاعتی که در جبهه‌‌های پیکار حق علیه باطل از خود نشان داد از سوی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی مورد تشویق قرار گرفت.

شهید کشاورزی در اوایل جنگ تحمیلی در جبهه سومار و سرپل ذهاب به خدمت مشغول شد و پس از آن به جبهه سردشت در استان کردستان اعزام گردید. ابوالقاسم قبل از عملیات غرورآفرین والفجر ۴ به مرخصی آمد و به دیدار خانواده اقوام و آشنایان رفت. شهید کشاورزی هفتم مهرماه ۱۳۶۲ش برای همیشه با خانواده و اقوام و دوستان خداحافظی کرد و به سوی منطقه عملیاتی سردشت عزیمت کرد تا از آنجا برای پیوستن به دوستان شهیدش پرواز کند و مصداق بارز بیانات مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) گردد که فرموده‌اند: «ایستادگی در مقابل دشمنان مقتدر و مسلط، زورگوی ظالم و پرروی گستاخ، کار بسیار بزرگ و باعظمتی است. این‌‌ همان کاری است که مردم ما کردند و عظمت ملت ما به‌خاطر همین شهادت جوانان شما و شجاعت فرزندانتان بود… من اکنون به پدران و مادران، همسران و فرزندان، خواهران و برادران و دیگر کسان شهدای عزیز و جانبازان و اسرا و مفقودین درود می‌فرستم و اعلام می‌کنم که آنان در رتبه و شأن معنوی، بلافاصله پشت سر عزیزان فداکار خویشند… هرچه داریم، به برکت جان‌فشانی‌ها و فداکاری‌هاست، به برکت روحیه شهادت‌طلبانه است.» گروهبان یکم ابوالقاسم کشاورزی سرانجام قبل از طلوع آفتاب در تاریخ چهاردهم آبان‌‌ماه سال ۱۳۶۲ هجری شمسی طی عملیات والفجر ۴ شربت شهادت را در جبهه سردشت سر کشید و به دیدار خدای خویش شتافت. ابوالقاسم به‌هنگام شهادت ۱۸ ساله بود. مزار مطهر سردار شهید ابوالقاسم کشاورزی در گلزار شهدای امامزاده اسحاق (ع) خرامه قرار دارد.

Go to TOP