چاپ خبــر
سلامت باشید؛

داروهای مسکن از عوامل ایجاد نارسایی کلیه هستند

یک متخصص نفرولوژی گفت: عوامل بسیاری در ایجاد نارسایی کلیه دخیل هستند و یکی از آن ها داروهای مسکن است که باید از مصرف خودسرانه آ ن پرهیز شود.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، حمید رضا عمرانی متخصص نفرولوژی در گفتگو با خبرنگار شهد شفا، بیان کرد: شایع ترین علل نارسایی کلیوی،در درجه اول دیابت و فشارخون بالا و در درجات بعدی التهابات کلیوی، بیماری های مادرزادی و بیماری های کیستیک کلیه هستند.

وی در آستانه روز جهانی کلیه(20 اسفندماه) شیوع بیماری های کلیوی را زیاد دانست و افزود: حدود 10 درصد افراد جامعه به هر نحوی دچار نارسایی و اختلالات کلیوی هستند و در جمعیت کنونی 200 هزار نفر این درگیری را دارند که بعضی از بیماری خود مطلع و برخی بی اطلاع هستند.

این متخصص توصیه کرد: کسانی که دیابتی هستند همان هایی که تشخیص داده شده باید درمان به خوبی صورت بگیرد ولی اشخاصی که بیماری آنها تشخیص داده نشده، اگر دارای علائم و بدون علائم و سن بالای 30 تا 35 سال دارند لازم است که آزمایش قند خون را چک کنند.

وی افزود: افرادی که قند خون آن ها بالا بود باید تحت مداوا قرار بگیرند ولی بعضی افراد که آزمایش قند خون آن ها در خط میانه یعنی بین 100 تا 126 بود، به چکاپ سالیانه نیاز دارند که هم این بیماران و هم بیماران فشارخونی باید رژیم غذایی را رعایت کنند.

عمرانی اظهار داشت: بیماری دارای فشار خون بالا، باید فشار خون آنها خوب کنترل شود و عواملی که سبب افزایش فشار خون در آن ها می شود، تعیین شود و داروهایشان را مرتب مصرف کنند.

وی ادامه داد: هرگونه تغییر علامت در وضعیت فرد مهم است به این معنا که اگر فرد دچار ورم پا، تغییر رنگ ادرار و یا کاهش حجم ادرار ، تهوع و استفراغ، فشار خون بالا ،درد پهلو و یا تنگ نفس شد حتما به پزشک مراجعه کند تا تشخیص دهد که بیمار مشکل کلیوی دارد یا ندارد.

عمرانی برای پیشگیری توصیه کرد: همه افراد جامعه سعی کنند مصرف گوشت را کاهش دهند و از میوه و سبزیجات و مایعات بیشتر استفاده کنند و در طی روز حداقل 7الی 8 لیوان آب به صورت خالص بنوشندو از افزایش وزن پرهیز کنند.

این متخصص ادامه داد: افراد در ایام هفته، روزی نیم الی یک ساعت، پیاده روی که یک مقدار با سرعت بیشتری است را داشته باشند و از مصرف سرخ کردنی و چربی پرهیز کنند و شیرینی جات را حذف کنند و از افزایش جلوگیری کنند.

عمرانی بیان کرد: اکثر افراد مسن که مشکلات آرتروز و یا کمر دارند خودسرانه دارو مصرف می کنند که توصیه می شود از داروهای مسکن خودداری کنند زیرا این داروها یکی از عوامل نارسایی کلیه محسوب می شوند.

Go to TOP