چاپ خبــر

روزه‌های 21 ساعتی در روسیه

مسلمانان در شهرهای مختلف روسیه بویژه مسکو و مناطق شمالی تر تقریبا با اختلاف های اندکی بر اساس افق شرعی، تمام شبانه روز جز سه ساعت روزه هستند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مسلمانان در شهرهای مختلف روسیه بویژه مسکو و مناطق شمالی تر تقریبا با اختلاف های اندکی بر اساس افق شرعی، تمام شبانه روز جز سه ساعت روزه هستند و فقط این مدت کوتاه را برای افطار و سپس سحری خوردن فرصت دارند.

بر پایه جدول افق شرعی اعلام شده، افطار اولین روز ماه مبارک رمضان (دوشنبه) برای مسلمانان در شهر مسکو ساعت 21 و 49 دقیقه بود.

همچنین سه شنبه به عنوان دومین روز ماه مبارک رمضان از 29 دقیقه بامداد یعنی زمان وقت شرعی اذان، روزه آغاز شد و این روند زمانی همچنان تا پایان ماه فقط با چند دقیقه جابجایی ادامه می یابد که در آخرین روز اذان صبح 34 دقیقه بامداد و افطار نیز ساعت 21 و 54 دقیقه اعلام شده است.

البته در بسیاری از مناطق جنوبی روسیه، نزدیک مرزهای ایران و دریای خزر، روزه ماه رمضان زمان کمتری خواهد داشت.

مسلمانان روسیه که بیش از 25 میلیون نفر از جمعیت حدود 147 میلیون نفری این کشور را تشکیل می دهند و مرکب از بخش اصلی اهل سنت و همچنین شمار قابل توجه شیعیان هستند، در برگزاری آداب و آیین ماه مبارک رمضان اهتمام ویژه ای دارند.

حدود 7 هزار مسجد و مراکز عبادی در این ماه شاهد شلوغ ترین روزهای اجتماع مسلمانان است که در شهرهای بزرگ مانند مسکو و سن پترزبورگ به صورت منسجم و انبوه برای ادای نماز جماعت و صرف افطار ساده گرد هم می آیند، ولی در مساجد شهرهای دیگر شامل ادای نماز در اوقات دیگر و قرائت قرآن نیز می‌شود.

Go to TOP