چاپ خبــر

40 درصد کودکان اصفهانی کبد چرب دارند/ یک سوم کودکان ایرانی دارای اضافه وزن و چاقی هستند

مطالعات انجام شده نشان می دهد در سطح آسیا حدود 40 درصد کودکان چاقی دارند، این در حالی است که در ایران یک سوم کودکان دارای اضافه وزن و چاقی هستند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایمنا، گفتگویی را با دکتر «رضا اطمینانی- مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و متخصص تغذیه و رژیم درمانی»درباره چاقی کودکان، علت وقوع و باید ها و نباید ها  انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه از نظرتان می گذرد:
– دغدغه خانواده ها چاقی فرزندان است اما بی توجهی به برخی از مسائل در تغذیه، کم توجهی خانواده ها را گوشزد می کند، شاید خانواده ها آگاهی نادرستی از برخی مسائل دارند. در حال حاضر در این جامعه صنعتی کودکان چاق تر شده اند و در نسبت قد و وزن آنها تفاوت ایجاد شده است؛ نظر شما چیست؟

– با توجه به اینکه در همه کشورها سلامت بسیار مهم است ، خوشبختانه در دولت یازدهم نیز سلامتی از مباحث مهم به شمار رفته است و مسؤلان سعی دارند بر سلامت جامعه صحه بگذارند.
چاقی کودکان به این دلیل مهم است که چاقی علت اصلی بیماری های غیر واگیردار به شمار می رود.
چاقی کودکان بحران جامعه امروز ما و زمینه ساز چاقی در بزرگسالی است.
در حقیقت عوامل متعددی باعث چاقی می شود از جمله: استفاده زیاد از موبایل، تماشای زیاد تلویزیون، مصرف فست فودها و کم تحرکی باعث چاقی کودکان می شود.
این روزها اکثر خانواده ها حداکثر دو فرزند دارند و البته بر روی سلامتی آنها حساس تر شده اند.
خانواده ها بر این باور هستند که کودک در زمان کودکی هر چه را دوست دارد به هر اندازه که بخواهد می تواند بخورد و در بزرگسالی وزن او کنترل و ایده آل خواهد شد ؛ این باور اشتباه است.
– در حالی که در بزرگسالی این کودکان با معضل چاقی رو به رو می شوند!

– بله، قطعاً. سلول های هر انسانی شروع به تضاید می کند و زمانی که مواد غذایی استفاده می شود سلول های چربی افزایش می یابد.
بسیار مهم است که افراد چاقی شکمی ،چربی خون بالا ، قند خون بالا نداشته باشد .
یکی از بیماری های اساسی کبد چرب است که در جامعه ما بسیار شایع شده است، این بیماری قبلاً در بزرگسالان بود و در حال حاضر مثل بیماری دیابت در کودکان نیز دیده می شود .
طبق آمار موجود 40 درصد کودکان اصفهانی چربی کبد دارند که باعث کاهش طول عمر و استفاده نادرست از زندگی آنها می شود.
– در خصوص شیوع چاقی آماری در دست دارید؟

– مطالعات انجام شده نشان می دهد در سطح آسیا حدود 40 درصد کودکان چاقی دارند، این در حالی است که در ایران یک سوم کودکان دارای اضافه وزن و چاقی هستند.
این دو اصطلاح با هم کاربرد دارد و البته د و مقوله جداگانه است.
– برخی بر این باور هستند که کودک تُپل سالم است، اما سخنان شما حکایت از این دارد که این باور اشتباه است!؟

– بله، چاقی به قبل از تولد باز می گردد، هزار روز اول زندگی بسیار مهم است و اگر شاکله دو سال اول عمر درست برنامه ریزی شود، کودک در آینده کمتر دچار مشکل می شود.
در 6 ماهه اول نوزاد ، مهمترین مسأله استفاده از شیر مادر است زیرا کودکانی که شیر خشک می خورند 20 درصد کالری بیشتر وارد بدنشان می شود و نوزاد چاقی کاذب پیدا می کند.
نکته دیگر اینکه علاقمندی کودکانی که شیر خشک مصرف می کنند به مصرف غذاهای شیرین بسیار بیشتر است.
یکی از مشکلاتی که وجود دارد، به خاطر زیربنای نامناسب توسط والدین است؛ اگر کودک در کودکی به خوراکی های شیرین علاقه پیدا کرد، در بزرگسالی بسیار سخت است او را از مصرف این مواد منع کنیم.
البته این علاقمندی فطری نیست، بلکه پدر و مادر آن را ایجاد کرده اند.
والدین باید بدانند بسیاری از مواد غذایی نیاز به شکر ندارند، به عنوان مثال آبمیوه طبیعی ، حلیم یا شیر نیاز به اضافه کردن شکر ندارد.
– برخی از والدین به خصوص مادران معتقدند کودک تمام مقدار غذایی که برای فرزند خود در بشقاب قرار داده اند، باید بخورد. شما این رفتار را تأیید می کنید؟

– در اینجا باید به چند نکته مهم اشاره کنم ؛ والدین با توجه به نحوه خرید از فروشگاه های بزرگ، نباید در این فروشگاه ها تسلیم تصمیم فرزندان خود باشند .
بچه ها بیشتر کیک ها و کلوچه ها را به سبد خرید وارد می کنند و بالتبع در مدرسه به جای استفاده از لقمه ها یا موادغذایی سالم ، از کیک و کلوچه مصرف می کند که باعث تشدید چاقی می شود.
یکی از عادات غلط ما این است که غذا را در ظروف بزرگ  مثل دیس می کشیم و سر سفره می آوریم، در حالی که غذا باید در بشقاب هر فرد کشیده شود تا او هر مقدار غذایی که برای سلامتی اش لازم است ، مصرف کند.
برنج، خورش یا کباب ها بسیار اشتها آور هستند اما باید به اندازه مصرف شوند.
تلویزیون، یکی از مشکلات جامعه ما این است و اینکه هنگام غذا خوردن تلویزیون تماشا می کنیم ، وقتی سریال یا فوتبال تماشا می کنیم حواسمان نیست که چه مقدار غذا خورده ایم؛ بنابراین هنگام سرو غذا تلویزیون باید خاموش باشد.
استفاده از سبزیجات بسیار مهم است. دو سبزی مهم اسفناج و کلم بروکلی بهترین نوع سبزی های موجود در علم تغذیه هستند که استفاده و مصرف آنها بسیار تاکید و سفارش می شود .
بسیاری از سبزیجات قابل استفاده به صورت خام هستند و نیاز به پختن آنها نیست،  اگر هویج یا فلفل دلمه ای پخته شود بسیاری از خواص خود را از دست می دهند.
گوجه ،خیار ، کلم و اسفناج قابل استفاده به صورت خام است و بهتر است در کنار مصرف غذا استفاده شود .

Go to TOP