چاپ خبــر
رئیس بنیاد مسکن فریدونشهر خبر داد؛

پرداخت 30 کمک بلاعوض از حساب 100 امام(ره) در سال 95/ اعطای تسهیلات به طرح‌های بوم‌گردی

بنیاد مسکن علاوه بر کمک به خانه دار شدن افراد کم بضاعت، در عمران روستاها، اعطای تسهیلات ساخت مسکن به عموم مردم و صدور اسناد مالکیت شهری و روستایی خدمت رسانی می کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، تنها دو ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) فرمان افتتاح حساب 100 و تأسیس بنیاد مسکن را صادر کردند. این امر نشان دهنده دغدغه رهبر انقلاب اسلامی ایران برای رفع مشکلات مردم به ویژه قشر ضعیف تر جامعه بود. اما شاید طی سال های بعد از انقلاب اخبار کمی از خدمات رسانی این بنیاد به گوش مردم می رسد. از همین رو تصمبم گرفتیم طی مصاحبه ای با بهزاد رحیمی، رئیس بنیاد مسکن فریدونشهر، وظایف و خدمات این اداره را جویا شویم.

– پونه زار: حساب 100 امام(ره) چیست؟

– این شماره حساب به دستور امام راحل برای کمک به خانه دار کردن افراد کم بضاعت افتتاح شد. بنیاد مسکن در این رابطه وظیفه دارد افرادی که بضاعت مالی ساخت مسکن را ندارند، شناسایی کرده و از حساب 100 امام(ره) به ایشان کمک بلاعوض پرداخت کند. که این پرداخت ها با هماهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) انجام می شود.

– پونه زار: سال گذشته در شهرستان فریدونشهر چند فقره کمک بلاعوض از محل این حساب به افراد نیازمند اعطا شده است؟

– در سال 95 تعداد 30 فقره کمک بلاعوض چهار میلیون تومانی در سطح شهرستان پرداخت شده است.

– پونه زار: با توجه به محدودیت بنیاد مسکن در اعطای تسهیلات به مردم، آیا این بنیاد به موضوع درآمدزایی مردم ورود پیدا نکرده است؟

– بله، طی تفاهم نامه ای که بین بنیاد مسکن و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امضا شده است همه روستائیان می توانند با ارائه طرح بوم گردی، وام قرض الحسنه 20 میلیونی از بنیاد مسکن دریافت کرده و با تعمیر و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی خود از طریق جذب گردشگران بوم گرد، کسب درآمد کنند. البته ضمن تشکر از همکاری بانک های عامل شهرستان، این انتقاد را داریم که در حالی که سال گذشته هیئت دولت مصوب کرد ضمانت وام ها به صورت زنجیره ای باشد(متقاضیان بتوانند ضامن یکدیگر شوند)، اما بانک ها آن را اجرایی نکردند.

– پونه زار: در حوزه سازندگی روستاها، بنیاد چه نقشی ایفا می کند؟

– اصلی ترین وظیفه بنیاد در مورد روستاها تهیه طرح هادی است که شامل نقشه کالبد فیزیکی روستا، تعیین محدوده مسکونی روستا، محل معابر و گذرها، فضاهای آموزشی، فضاهای اداری، بخش های مسکونی و فضای سبز می شود. ما بعد از تهیه طرح هادی روستا، بودجه مورد نیاز برای اجرایی کردن این طرح را در کمیته برنامه ریزی شهرستان پیشنهاد داده و مصوب می کنیم و در صورت تخصیص اعتبار از استان، آن را به مرحله اجرا در می آوریم.

 

– پونه زار: تاکنون برای چند روستای فریدونشهر طرح هادی تهیه و به اجرا درآمده است؟

– از بین 85 روستای دایمی شهرستان، 57 روستای بالای 20 خانوار وجود دارد که طرح هادی همه این 57 روستا تهیه شده است و طرح هادی مابقی روستاها در دست تهیه است. این طرح در روستاهای قلعه سرخ، میدانک دوم، سرداب سفلی، سیبک و چغیورت از دهستان چشمه لنگان و روستاهای اسلام آباد و راچه در دهستان پیشکوه انجام شده است و در همه روستاهای دهستان برف انبار و در روستای کلوسه از دهستان پشتکوه در حال اجرا است.

– پونه زار: از کلوسه نام بردید که می توان آن چه در سال 95 در این روستا رخ داد را سنگین ترین طرح هادی روستایی فریدونشهر نامید. در مورد آن توضیح بفرمایید.

– بازسازی واحدهای مسکونی فرسوده در روستای کلوسه، بخشی از طرح نوسازی 250 واحد مسکونی در دهستان پشتکوه است که برای مقابله با آسیب های ناشی از وقوع بلایای طبیعی انجام می شود. در سال 95 با ورود دستگاه های مختلف دولتی و غیردولتی 70 واحد مسکونی در این روستا تخریب شد که طی شش ماه فصل کاری و با توجه به بعد مسافت و صعب العبور بودن این روستا، 58 واحد بازسازی و تا 80 درصد تکمیل شدند.

– پونه زار: بنیاد مسکن چه وظایف دیگری در قبال مردم دارد؟

– اعطای وام قرض الحسنه مسکن به مبلغ 20 میلیون تومان و با نرخ سود پایین از ظایف این بنیاد است که برای این منظور همه مردم شهرها و روستاها می توانند به این بنیاد مراجعه کنند.

صدور اسناد مالکیت روستایی از وظایف دیگر بنیاد است که در این شهرستان از بدو تأسیس تاکنون 1100 سند ملکی روستایی و در سال 95، 105 فقره سند ملکی توسط بنیاد مسکن صادر شده است.

همچنین با ابلاغ جدید، از این پس همه شهروندان شهرهای زیر 20 هزار نفر می‌توانند برای دریافت اسناد مالکیت مسکونی، اداری یا غیره به جای مراجعه به ادارات ثبت اسناد، به اداره بنیاد مسکن فریدونشهر مراجعه و در آن جا پرونده تشکیل دهند تا طی زمان بسیار کمتری (سه تا چهار ماهه) سند مالکیت برای ایشان صادر شود که در شهرستان فریدونشهر شهرهای فریدونشهر و برف انبار مشمول این قانون می‌شوند.

– پونه زار: ساخت مصلی فریدونشهر در چه مرحله ای قرار دارد؟

– بنیاد مسکن ناظر و مجری این طرح است که البته این طرح یک ناظر عالی در مرکز استان و یک ناظر از دفتر سیاستگزاری ائمه جمعه نیز دارد. بخشی از بودجه این طرح از اعتبارات دولتی و بخشی نیز از طریق دفتر سیاستگزاری ائمه جمعه تأمین می شود.

تاکنون برای ساخت این مصلی یک میلیارد و 600 میلیون تومان هزینه شده است که آن را به پیشرفت 30 درصدی رسانده. نقشه مصلی یک بنای سه طبقه بوده که تنها برای سقف اول آن، دو میلیارد تومان هزینه برآورد شده است و در حال حاضر تنها 130 میلیون تومان بودجه برای آن آمده است که تصمیم داریم آن را برای زهکشی و ایمن سازی اطراف بنا استفاده کنیم.

انتهای پیام/

 

Go to TOP