چاپ خبــر

بیشترین تخلف دام مازاد بر پروانه و خارج از فصل چرا در فریدون شهر صورت می گیرد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: تصرف و تخریب اراضی ملی مهمترین تخلف سالجاری در عرصه های طبیعی این استان بوده است.

به گزارش پونه زار؛ ˈمحمدحسن شاملیˈ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مشکل اصلی در تخریب عرصه های طبیعی به ترتیب اولویت، 201 فقره پرونده تخریب و تصرف اراضی ملی برای 2/663 هکتار از اراضی بوده است.

وی افزود: همچنین در سالجاری 21 فقره پرونده پیشگیری از تصرف برای 3/15 هکتار و اجرای احکام و خلع ید از متصرفین در 56 مورد برای 8/160 هکتار در سطح استان صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: دام مازاد بر پروانه و خارج از فصل چرا دیگر تخلف شاخص در عرصه های طبیعی استان محسوب می شود که بیشتر در شهرستان های ییلاقی استان مانند سمیرم و فریدونشهر اتفاق می افتد.

شاملی اضافه کرد: در سال جاری 749 فقره پرونده جلوگیری از چرای غیرمجاز دام برای 118 هزار و 699 راس دام صورت گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان درباره تناسب مجازات ها با تخلفات گفت: قانون حفاظت از عرصه های طبیعی کشور به سال 1346 برمی گردد که نیازمند بازنگری اساسی است.

به گفته وی در دو سال گذشته در دو نوبت اصلاحیه ای از سوی دولت برای این قانون مطرح شد که بنا به دلایلی دولت اصلاحیه را پس گرفت.

شاملی افزود: بتازگی سازمان جنگل ها در حال بازنگری قانون حفاظت است که اگر عملیاتی شود جرایم نیز به روز می شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به اینکه 43 هزار خانواده بهره بردار از مراتع در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: هرساله مراتع مورد بازدید و بررسی قرار می گیرد و در صورت تخلف پروانه دام باطل می شود.

به گفته وی، با این روش امکان سوءاستفاده از پروانه دام کنترل می شود.

وی تاکید کرد: در برخی موارد باتوجه به خشکسالی های اخیر، بعضا مراتع ظرفیت حضور همه دامداران را ندارد و دامداران با هم توافق می کنند به صورت نوبتی و یکسال در میان از مراتع استفاده کنند که این امر با ابطال پروانه تفاوت دارد.

وی با اشاره به اینکه خرید اسلحه برای نیروهای یگان حفاظت از منابع طبیعی انجام شده و آموزش نیروهای یگان با هماهنگی نیروی انتظامی صورت گرفته، گفت: با این وجود تعدادی از نیروهای ما بالای 40 سال هستند و هنوز به جمع بندی نرسیده ایم که اسلحه در اختیار نیروها قرار دهیم.

وی همچنین گفت: باتوجه به وسعت منابع طبیعی استان اصفهان باید 900 نیروی یگان حفاظت در اختیار داشته باشیم که این تعداد امکانپذیر نیست اما حداقل با 200 نفر می توان تمام عرصه ها را پوشش داد که اکنون با 50 نفر کار می کنیم.

وی تاکید کرد: با تائید و اخذ مجوز استخدام، بدنبال جذب نیروی جوان و تازه نفس هستیم که هم توانایی جسمی و هم صلاحیت اخلاقی حمل اسلحه را داشته باشند.

  1. محمد گفت:

    باسلام اقای شاملی همکاران زحمتکش شما اما بنده با شجاعت باید بگم که شما عزیزان در کار عملیاتی ضعف هستید .الن در منطقعی که بنده زندگی میکنم در حدود 10000دام غیر مجاز در حال چرا(یا تخیب ویا فرسوده خاک) میشوند در ده سال گذشته که این گلها اصلا بومی نیستند واز مناطقی مثل شهر کرد یا لرستا غرب اصفهان هستند واین دشت زیبای گا خفت فریدنشر اصفهان که زادگاه مادری من وصدها جوانی مثل من است به علت فروش علفهای این منطقه به و باید بگم ک در هر سال علف این دشت زیبا ی گاخفت را بالق بر 500000000توما به فروش گله های غیر بومی واضافه غیر مجاز پروانه

Go to TOP