چاپ خبــر

آشنایی با کتابی حاوی دستورات زیارت اربعین

این کتاب شامل دو بخش مجزاست که بخش اول در باب عزاداری سیدالشهدا(ع) در ایام محرم و صفر است و بخش دوم درباره آداب و مراقبات زیارت اربعین حسینی است. این کتاب را می‌توان به‌عنوان یکی از مختصر و مفیدترین کتاب‌های زائران اربعین دانست.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از مشرق، پنجمین جلد از مجموعه کتاب‌های «ادب حضور» باعنوان «آداب و مراقبات زیارت سیدالشهدا(ع)» کتابی است از استاد اخلاق «محمدتقی فیاض‌بخش» از شاگردان مرحوم آیت‌الله سعادت‌پرور که توسط موسسه فرهنگی، هنری «جلوه نورعلوی» برای سالکان و مشتاقان زیارت اباعبدالله(ع) به چاپ رسیده است.

این کتاب شامل دو بخش مجزاست که بخش اول در باب عزاداری سیدالشهدا(ع) در ایام محرم و صفر است و بخش دوم درباره آداب و مراقبات زیارت اربعین حسینی است. این کتاب را می‌توان به‌عنوان یکی از مختصر و مفیدترین کتاب‌های زائران اربعین دانست. در ابتدای این کتاب به اهمیت عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پرداخته شده و برخی از آداب و دستورات روایی از بزرگان، عرفان و اخلاق در باب فضیلت مرثیه‌سرایی، گریه و زیارت عاشورا گردآوری شده است. در ادامه و در بخش دوم، نویسنده به فضیلت زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده و ارزش‌های رنج خودخواسته در این مسیر اشاره کرده و برخی سیره بزرگان دین را در عزاداری‌ها روایت می‌کنند. در اینجا مولف جایگاه و مقام امام حسین(ع) را شرح داده و از اهمیت زیارت با معرفت ایشان سخن گفته است.

فصل سوم این کتاب اختصاص دارد به زیارت نجف و مضجع شریف امیرالمومنین(ع) که آداب زیارت ایشان، همچنین مسجد کوفه و سهله را در بر می‌گیرد. قبرستان وادی‌السلام هم یکی دیگر از مکان‌هایی است که اهمیت زیارت آن تبیین می‌شود. در یکی دیگر از فصل‌های کتاب، به موضوع مهم و ویژه برای این روزها؛ یعنی ادب حضور درحین پیاده‌روی از نجف تا کربلا پرداخته است. شرایط ظاهری زائر در پیاده‌روی و نکات معنوی سفر و آداب استغفار و همچنین ویژگی‌های یک همسفر خوب در این راه و اذکار در حین راهپیمایی توصیه شده و اینکه چگونه یک زیارت با حضور قلب داشته باشیم، ازجمله موارد مفیدی است که محتوای این کتاب جمع‌وجور را در بر می‌گیرد. حسن ختام کتاب نیز اختصاص دارد به آداب حضور و زیارت حرمین حسینی و عباسی. در این کتاب با اشارات دقیق و همچنین روایات دینی در مورد آداب زیارت شرح داده شده است. در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم: «امام صادق(ع) فرمودند: «شخصی که به زیارت قبر حسین‌بن ‌علی(ع) می‌رود، زمانی که از اهلش جدا شد، با اولین گامی که بر می‌دارد تمام گناهانش آمرزیده می‌شود، سپس با هر قدمی که بر می‌دارد پیوسته تقدیس و تنزیه شده تا به قبر برسد و هنگامی که به آنجا رسید حق‌تعالی او را خوانده و با او مناجات کرده و می‌فرماید: ای بنده من! از من بخواه تاب به تو اعطا نمایم، من را بخوان تا اجابتت نمایم، از من طلب کن تا به تو بدهم، حاجتت را از من بخواه تا برایت روا سازم.»

«به کسانی که برای بار اول مشرف به زیارت عتبات می‌شوند، توصیه می‌شود که از طرف خودشان حضرات ائمه(ع) را زیارت کنند؛ زیرا زیارت بقاع متبرکه ائمه معصومین(ع)، خصوصا کربلا، به حدی مورد توصیه اهل بیت(ع) بوده که برخی فقها فتوا بر وجوب آن داده‌اند؛ یعنی بر مسلمانان واجب است که در طول عمر خود، حداقل یکبار به زیارت عتبات عالیات بروند؛ چنان که باید حج به جا آورند؛ که قصور در این امر گناه کبیره محسوب می‌شود. از همین رو شیعیان تلاش می‌کردند به هر قیمت ممکن، حداقل یکبار به زیارت عتبات، خصوصا کربلای معلی بروند. اما به کسانی که برای چندمین‌بار زائر قبور متبرک اهل بیت(ع) هستند، توصیه می‌شود که زیارت خود را به نیابت یکی از اولیای الهی، خصوصا حضرت ولیعصر(عج) انجام دهند.»

«پس از چندروز پیاده‌روی با تحمل رنج و سختی راه، وقتی که زائر به کربلا مشرف شد، بهتر است که با همان سر و وضع غبارآلود و گرسنه و تشنه به محضر حضرت بشتابد که امام صادق(ع) دراین باره فرمود: «هرگاه خواستی امام حسین(ع) را زیارت کنی، او را زیارت کن در حالی که محزون، مکروب، ژولیده موی، غبارآلود و گرسنه و تشنه هستی؛ چراکه حسین(ع) نیز با همین حالات به شهادت رسید؛ و از اباعبدالله حوائجت را بخواه و سپس برگرد و کربلا را وطن خود مگیر.»

«مکالمات و محافل انس زائر در بین راه، تاثیر فراوان بر «مقام حضور او» دارد. و اگر در سایر سفرها توصیه به انتخاب دوست همراه شده‌ایم، چنانکه در بیانات رسول خداست که فرمود: «الرفیق ثم الطریق»، در راهپیمایی اربعین واجب است رفیق طریقی را برگزینیم که دلیل راه ما به سوی محبوب باشد. و درنظر داشته باشیم که مسیر نجف تا کربلا، تقریبا همان راه از کربلا به کوفه است که اسرای اهل بیت سیدالشهدا(ع) را در آن حرکت دادند. لذا پیوسته به این مطلب توجه کنیم که ما قدم در جای پای کسانی می‌گذاریم که در این راه خون گریستند، مصیبت‌ها کشیدند و چه آزارها و آسیب‌ها که به جان خریدند تا پیام حسینی به ما برسد. پس مبادا راهپیمایی اربعین با انتخاب نادرست رفیق راه، به سفری تفریحی و گعده‌ای دوستانه تبدیل شود؛ که ابتلای به گناه در مسیر عبادت، کدورت مضاعف به بار می‌آورد.»
این کتاب در 192 صفحه و در قطع جیبی توسط نشر «فردافر» به چاپ رسیده است که می‌توانید آن را از کتابفروشی‌ها یا نسخه الکترونیکی آن را از طریق اپلیکیشن‌های کتابخوان تهیه کنید.

انتهای پیام/

Go to TOP