چاپ خبــر

ملزومات ضروری برای پیاده‌روی اربعین

پیاده‌روی اربعین و سؤالات و دغدغه‌های مربوط به آن، با نزدیک‌شدن به این ایام، موضوع گپ و گفت خیلی از افراد است، اما بهتر است زائران در این سفر چه وسایلی را به همراه داشته باشند؟

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از مشرق، زمان پیاده‌روی اربعین که برسد حال و هوای کشورمان هم رنگ و بوی دیگری می‌گیرد. هر سال در ایام منتهی به اربعین حسینی، زائران و عشاق ثارالله مسیر نجف تا کربلا را به‌عنوان یک سنت حسنه با پای پیاده طی می‌کنند. این روزها زائران خوش‌ذوقی را می‌بینیم که در صفحات اجتماعی‌شان عکس‌های پیاده‌روی را می‌گذارند و پای عکس‌هایشان #یا_حسین_شهید و نام موکب‌ها را می‌نویسند.

پیاده‌روی اربعین و سؤالات و دغدغه‌های مربوط به آن، با نزدیک‌شدن به این ایام، موضوع گپ و گفت خیلی از افراد است، اما بهتر است زائران در این سفر چه وسایلی را به همراه داشته باشند؟ در این مطلب از فیتامین، برای آمادگی بیشتر زائران در این سفر معنوی، به تعدادی از سؤالات، ابهامات و موارد ضروری برای سفر اربعین حسینی پاسخ داده شده است.

 

اطلاعات ضروری

میزان مسافت: ۸۰ کیلومتر
تعداد ستون‌ها: ۱۴۵۲ ستون
فاصله بین هر ستون: ۵۰ متر (۲۰ ستون = ۱ کیلومتر)
زمان لازم برای پیاده‌روی کل مسیر: ۲۰ تا ۲۵ ساعت (متوسط روزی ۷ تا ۸ ساعت)
زمان تخمینیِ پیاده‌روی: ۲ تا ۳ روز

 

حداقل شرایط جسمانی برای پیاده‌روی

برای افرادی‌که مشکل قلبی دارند و همچنین بیماران دیابتی به دلیل امکان بروز آسیب و زخم در کف پا به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که راهپیمایی طولانی‌مدت داشته باشند. سال‌مندان بالای ۵۰ سال و همچنین پسران کمتر از ۱۵ سال و دختران کمتر از ۱۳ سال هم بهتر است به دلیل ضعف جسمانی و امکان خطر از این سفر معنوی پرهیز کنند و یا حداقل پیاده‌روی طولانی‌مدت نداشته باشند.

کالری‌سوزی ۸۰ کیلومتر پیاده‌روی
• ۶۰ کیلوگرم وزن: ۹۶۶۴ کالری
• ۷۵ کیلوگرم وزن: ۱۲۰۸۰ کالری
• ۸۵ کیلوگرم وزن: ۱۳۶۹۱ کالری
کسب آمادگی لازم برای ۸۰ کیلومتر پیاده‌روی

معمولاً برای گروه سنی ۱۵ تا ۵۰ سال مشکل خاصی به‌وجود نمی‌آید، ولی با این‌حال بهترین کار این است که فعالیت‌هایی در حد نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه، پیاده‌روی سریع یا در حین آن نرم دویدن و حرکات کششی را در طول روز داشته باشید تا برای پیاده‌روی آماده شوید.

 

چه وسایلی همراه داشته باشیم؟

در این سفر، شما باید یک کوله‌پشتیِ بزرگ همراه داشته باشید که حاوی دو سری بار است؛ یک‌سری بار برای کل سفر یک هفته در کربلا و نجف و کاظمین و یک‌سری، برای سفر سه روزه پیاده‌روی اربعین. وسایلی مثل لباس، لباس گرم، رول دستمال‌کاغذی، مسواک، حوله شخصی، لیوان و کلاه آفتاب‌گیر همراه داشته باشید. پیاده‌روی اربعین، با سفرهای دیگر تفاوت زیادی نمی‌کند، اما برای سه روز پیاده‌روی وسایلی نیاز است که در زیر به آن‌ها اشاره خواهد شد.

به جای همراه داشتن کیف دستی یا کیف خرید از کوله پشتی سبک استفاده کنید.

مقداری دارو مانند قرص سرماخوردگی، پماد برای رفع گرفتگی های عضلات پا، باند کشی برای بستن پا برای دو یا سه روز پیاده‌روی همراه داشته باشید؛ البته تعدادی کلینیک‌های کوچک و کمپ‌های درمانی در طول مسیر وجود دارد.

سعی کنید وسایل کم‌وزنی را با خود حمل کنید. نیازی به همراه داشتن غذا یا آب نیست، چون مقدار زیادی غذا و آب در مسیر موجود است. فقط یک بطری آب و مقداری خشکبار مانند پسته، بادام، انجیر خشک، برگه زردآلو به همراه داشته باشید.

برای جلوگیری از سرما خوردگی، لباس‌های مناسب به همراه داشته باشید. البته هوا در طول روز مناسب و در شب‌ها خنک است.

کرم مناسب برای تاول و عرق‌سوز به همراه داشته باشید؛ البته اگر می‌دانید دچارش می‌شوید.
همراه‌داشتنِ یک عدد کیسه خواب، برای استراحت درامان ماندن از خاک و سرما لازم است.
پاسپورت و شارژر موبایل را حتماً به همراه داشته باشید.

امکان گم‌کردن همراهانتان در طول مسیر وجود دارد؛ بنابراین باتوجه به آنتن ندادن موبایل در بعضی نقاط، همچنین به دلیل ترافیک بالای شبکه از همان ابتدای مسیر شماره ستون‌ها را انتخاب کنید که اگر همراهانتان را گم کردید زمان رسیدن به آن علم توقف کنند.

همه خدمات در طول مسیر مانند اسکان، نوشیدنی‌ها، غذاها و حتی ماساژ به‌صورت رایگان ارائه می‌شود. نیازی به حمل مقدار زیادی پول نیست. فقط مقداری پول عراقی همراه داشته باشید.

سرویس‌های بهداشتی فراوانی در طول مسیر قرار دارند و همین‌طور تعدادی از موکب‌ها نیز سرویس بهداشتی فرنگی دارند. از آنجا که آب برای شستن دست‌ها، بعد از دستشویی، سرد است و مایع و آب برای شستن دست‌ها کم است، همراه خود تعدادی دستکش یک‌بار مصرف داشته باشید تا برای توالت‌رفتن استفاده کنید. صابون خمیری و ژل شستشو حتماً همراه داشته باشید.

نیازی نیست نگران به پایان رساندن مسیر باشید. در هر جایی تصور کردید که دیگر توانایی ادامه‌دادن ندارید، می‌توانید از ون، ماشین و یا اتوبوس‌هایی که در مسیر هستند، برای رسیدن به کربلا استفاده کنید.

به‌طور متوسط تمامی افراد بالای ۱۰ سال، بدون هیچ مشکلی در روز سوم، مسیر را به پایان می‌رسانند.

از اینکه نام و آدرس هتل و یا حسینیه محل سکونت خودتان در کربلا را می‌دانید اطمینان حاصل کنید.

بهتر است چتری سبک به همراه داشته باشید، چون باران‌های عراق بسیار سنگین است.

 

کفش مناسب پیاده‌روی

اگر کفش شما مناسب نباشد، در همان ابتدای پیاده‌روی دچار مشکل خواهید شد. به همین دلیل حتماً لازم است که از دمپایی و کفش مناسب پیاده‌روی استفاده کنید. به‌هیچ‌وجه برای پیاده‌روی اربعین کفش نو تهیه نکنید یا حداقل آن را از یک ماه قبل بپوشید.

کفشی را انتخاب کنید که کفی مناسب داشته باشد و عرق نکند. در غیراین‌صورت ممکن است کوفتگیِ عضلانی و تاول پاها شما را اذیت کند. کفش‌های نو و بندی نپوشید. بهتر است یک کفش مناسب و آزاد انتخاب کنید، چون در طول مسیر دائماً برای استراحت در موکب‌ها، ناچار به در آوردن کفش از پاهایتان هستید. برای انتخاب کفش مناسب به این موارد دقت کنید:

پنجه کفش باید پهن باشد؛
پاشنه باید پهن و با ارتفاع دو تا چهار سانتی‌متر باشد؛
جنس پاشنه و کف کفش باید سبک، انعطاف‌پذیر و با استحکام نسبی باشد؛
کفی کفش (جایی‌که انگشت‌های پا قرار می‌گیرد) باید نیم تا یک سانت ارتفاع داشته باشد؛
برای جلوگیری از پیچ‌خوردگیِ مچ پا بهتر است کفش‌های ساق‌دار (تا بالای قوزک پا) انتخاب کنید؛
قسمت رویی کفش باید از جنس خوب و ضد آب باشد، تا امکان تنفس را به پای فرد بدهد و باعث تجمع رطوبت زیاد در کفش نشود؛
اگر از صافیِ کف پا رنج می‌برید و قوس کف پای کمتری دارید، بهتر است قبل از شروع پیاده‌روی، کفیِ طبی مناسب تهیه کند.
یادتان باشد که یک کفش بدون بند و سبک و راحت انتخاب کنید.

 

کوله‌پشتی مناسب پیاده‌روی

انتخاب کوله پشتی مناسب نیز به قدر انتخاب کفش مناسب اهمیت دارد،سعی کنید از کوله‌پشتی راحت و سبکی استفاده کنید. برای انتخاب کوله‌پشتی مناسب به این موارد دقت کنید:

کوله پشتی انتخابی‌تان باید به‌خوبی بر روی دوش شما قرار گیرد، به گونه‌ای که باعث خستگی و ایجاد فشار بر روی کتف و شانه‌هایتان نشود.
برای اطمینان از راحتیِ کوله، وسایل خود را درون آن بگذارید و کمی با آن قدم بزنید. یادتان باشد که حتی کوچک‌ترین فشار را نادیده نگیرید و در صورت آزردگی به فکر کوله‌ای بهتر باشید.

بندهای کوله‌پشتی باید پددوزی‌شده و با ضخامت مناسب باشد و علاوه‌بر قابل تنظیم‌بودن، ستون فقرات شما را در طول مسیر اذیت نکند. بندهای یک کوله‌پشتی مناسب باید تقریباً بین ۲ تا ۴ سانتی‌متر عرض داشته باشد.

در طی این سه روز پیاده‌رویِ مداوم، شما حتی وزن کوچک‌ترین وسیله خود را حس می‌کنید و در آخرهای سفر تمایل دارید حتی کوله خیلی سبک را هم کنار بگذارید؛ بنابراین در انتخاب کوله و وسایل درون آن دقت زیادی داشته باشید.

 

شماره‌های مهم

اورژانس: ۱۰۴
افراد گمشده: ۰۷۸۰۱۳۰۰۵۶۱
احکام شرعی: ۰۷۸۱۴۶۵۱۳۵۳
اداره مرکزی: ۰۷۸۰۱۰۰۴۷۵۸

 

وسایل ممنوع یا غیرضروری

• قیچی و چاقوی بزرگ؛
• دستگاه یا گوشی بی‌سیم؛
• هر نوع ارز بیش‌ازحد متعارف؛
• هر نوع مواد غذایی فاسد شدنی؛
• هر نوع مدارک، اسناد و اوراق بهادار؛
• خریداری و حمل تلفن بی‌سیم با برد بلند؛
• هر نوع مواد مخدر یا داروهای روان‌گردان؛
• طلا، جواهر و هر نوع اشیاء زینتی گران بها؛
• کتاب غیر ادعیه، نشریه، پوستر و اوراق تبلیغاتی؛
• شناسنامه،‌ گواهی‌نامه رانندگی، دفترچه بیمه و یا هر نوع کارت؛
• هر نوع لوازم و اشیاء به قصد فروش و به تعداد بیش‌ازحد مصرف.

مسیرهای پیاده‌روی زائران حسینی تا رسیدن به کربلای معلا برای حضور در گردهایی عظیم اربعین به شکل زیر است:

 

چه خوراکی‌هایی همراه داشته باشیم؟

از بین خوراکی‌های همراه، آجیل و نان‌های خشک سبوس‌دار به سیستم گوارشی خیلی کمک می‌کنند. توصیه می‌شود که کشمش، میوه‌های خشک، نخودچی و شکلات به همراه داشته باشید. شکلات شیرین باعث ایجاد تشنگی می‌شود، اما شکلات تلخ انتخاب خوبی برای یک پیاده‌روی طولانی است. درواقع شکلات تلخ برای تأمین انرژی بسیار مفید است.

 

مراقب سلامتی خود باشید

بعد از دو ساعت راه‌رفتن، نیم ساعت استراحت کنید. بیشتر خادمینِ موکب‌ها آموزش ماساژ دیده‌اند، ولی اگر دچار گرفتگی عضلانی می‌شوید، حتماً قرص متاکارمابول همراه داشته باشید.
وعده‌های غذایی را به‌موقع مصرف کنید تا دچار افت قند نشوید. در طول مسیر موکب‌دارها به بهترین شکل از شما پذیرایی خواهند کرد. سعی کنید مایعات زیاد مثل چای، آب، فرنی، سوپ زیاد میل کنید؛‌ زیرا باعث دفع عفونت‌های بدنتان می‌شود.

 

سخن آخر

زیارت حسین با خستگی پیاده‌روی، گویی مزه‌ای دوچندان دارد و اینجاست که پا و دل باهم ارتباط پیدا می‌کنند! در طول مسیر، هنگامی‌که پاهایمان خسته می‌شود، کافی است برای آماده‌شدن دل. کمی اگر تصور کنی، به وضوح کاروانی را خواهی دید که از کربلا به سوی شام به اسیری می‌روند و وقتی نگاهت را به طرفین برمی‌گردانی و می‌بینی اینچنین با عزت در حال راه رفتنی و این‌چنین از تو پذیرایی می‌شود، مطمئناً با خود می‌گویی این کجا و آن کجا؟ اینجاست که آدمی می‌گوید: «لا یوم کیومک یا اباعبدالله»

انتهای پیام/

Go to TOP