چاپ خبــر
مدير دفتر پدافند غير عامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور:

اصفهان به فكر منابع جديد تامين آب باشد/ ذخيره سد زاینده رود به كمتر از 9 درصد رسيده است

مدير دفتر پدافند غير عامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور گفت: شهري كه 85 درصد از آن وابسته به يك خط انتقال و يك لوله است و يكي از كلان‌شهرهاي بزرگ كشور با بار جمعتي بالا است حتما با مشكل در توزيع آب مواجه مي‌شود.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی فریدونشهر- پونه زار به نقل از خبرگزاری ایسنا؛ گركاني امروز (شنبه) در جلسه مديريت بحران آب و فاضلاب استان اصفهان اظهار كرد: بدون شك 500 شهر كشور در سال آينده با مشكل آب مواجه خواهند بود و دو اصل مهم از نظر پدافند غير عامل در آب و فضالاب استان اصفهان وجود ندارد.

وي با بيان اينكه در پدافند غير عامل بايد به دو اصل تعدد منابع و خطوط توزيع آب در شركت آب و فاضلاب توجه شود، افزود: در كلان‌شهر اصفهان هيچ يك از اين دو اصل رعايت نشده چراكه منابع محدود است و آب شرب نيز تنها توسط يك لوله براي اصفهان و 300 شهر و روستا منتقل مي‌شود.

مدير دفتر پدافند غير عامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور ادامه داد: شهري كه 85 درصد از آن وابسته به يك خط انتقال و يك لوله آب است و يكي از كلان‌شهرهاي بزرگ كشور با بار جمعتي بالا است حتي در زمان‌هاي پر آبي بدون شك با مشكل در توزيع آب مواجه مي‌شود در حالي كه امروز اصفهان با كم آبي شديد مواجه است.

با ادامه شرايط كنوني تنش‌هاي كشاورزي اصفهان بيشتر مي‌شود

گركاني تصريح كرد: ظرفيت سد زاينده رود امروز كمتر از 9 درصد است و مسلما با چنين شرايطي استان و به خصوص كلان‌شهر اصفهان براي تامين آب شرب با مشكل مواجه و تنش‌هاي كشاورزي كه سال قبل در اصفهان رخ داد مطمئنا در سال بعد چندين برابر خواهد شد.

وي تاكيد كرد: با شرايط كنوني شايد بتوان از تابستان 1393 با سختي عبور كرد اما با ادامه اين وضعيت به نظر نمي‌رسد شروع خوبي براي 1394 به لحاظ تامين آب شرب در استان وجود داشته باشد.

مدير دفتر پدافند غير عامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور ادامه داد: استان اصفهان از هم اكنون بايد به فكر منابع جديد آب باشد و علاوه بر آن بايد به تغيير الگوي مصرف نيز توجه داشته كند زيرا با ادامه اين شرايط تمام آب مورد نياز مصارف كشاورزي قطع مي‌شود و بايد همه حجم سد زاينده رود تنها به مصرف شرب اختصاص يابد.

وزارت نيرو به فكر تامين آب اصفهان باشد

هم‌چنين در اين جلسه مديركل ستاد بحران استان اصفهان اظهار كرد: در بحث مشكل آب وزارت نيرو فصل الخطاب است و برگشت به قوانين و دستگاه‌ها بايد به گونه‌اي صورت گيرد كه در كار يكديگر دخالت نكنند.

منصور شيشه‌فروش گفت: آب يكي از موضوعات اساسي استان اصفهان است و وزارت نيرو بايد براي تامين آب استان اصفهان چاره‌اي بيانديشد و حمايت‌ها بايد از استان اصفهان به درستي انجام گيرد.

وي تصريح كرد: طرح جامع تامين آب شرب اصفهان بايد توسط وزارت نيرو اجرا شود و استراتژي‌ها در اين خصوص مشخص باشد و بررسي وضعيت آينده نيز مدنظر باشد تا يك مسير مطلوب براي آينده آبي استان ترسيم شود.

Go to TOP