چاپ خبــر

یک بام و دو هوای ستاد کرونا با بازگشایی مرکز تفریحات زمستانی استان اصفهان با وجود مخالفت مردم

در شرایطی که به دلیل سرمای هوا تفرجگاه‌های مهم استان مانند پارک ناژوان اصفهان و غیره مورد استقبال مردم قرار نگرفته و نمی‌تواند از لحاظ شیوع کرونا نگران کننده باشد باید ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا بداند بازگشایی مرکز تفریحات زمستانی استان اصفهان، موجب تمرکز جمعیت در این جاذبه تفریحی و سوق دادن اوضاع کرونای استان به سمت وضعیت قرمز خواهد شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار؛ پیست اسکی فریدونشهر یکی از جاذبه‌های گردشگری و ورزشی مهم و پرطرفدار در استان اصفهان است که به عنوان مرکز ورزش‌ها و تفریحات زمستانی استان اصفهان محسوب می‌شود و سالانه صدها هزار نفر برای اسکی بازی، آموزش اسکی و تفریحات زمستانی و برفی از آن بازدید می‌کنند.

این پیست اسکی از اسفندماه سال گذشته با وجود برف مناسببی که در آن بود و می‌توانست تا فروردین ماه فعال باشد، با اعلام همه‌گیری ویروس کووید19 به حالت تعطیلی درآمد و امسال نیز با بارش‌هایی که انجام شد، ظرفیت آن را داشت که از آذرماه، به عنوان اولین پیست سطح کشور فعالیت خود را آغاز کند اما باز هم به دلیل خطر انتشار ویروس کرونا اجازه فعالیت آن داده نشد.

اما شرکت خصوصی پیمانکار این پیست اسکی که از سال گذشته با تعطیلی آن دچار ضرر و زیان مالی شده بود، علاقمندان به رشته اسکی و ورزشکاران و ملی پوشان رشته اسکی متقاضی بازگشایی این پیست اسکی بودند.

 

*پیگیری شرکت خصوصی پیمانکار پیست اسکی فریدونشهر برای بازگشایی پیست

رئیس هیئت اسکی استان اصفهان در گفتگو با پونه زار در این رابطه عنوان کرد: پاییز امسال بارش برف خوبی را در شهرستان فریدونشهر شاهد بودیم به طوری که پیست فریدونشهر می‌توانست یکم آذر ماه به عنوان اولین پیست اسکی کشور بازگشایی شود.

محمود یسلیانی اظهار کرد: ورزش اسکی در فضای باز انجام می‌شود و پوشش اسکی بازان و فاصله بین افراد به شکلی است که خود به خود همه ماسک داشته و دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت می‌شود لذا از بابت موازین بهداشتی مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا محدودیتی برای بازگشایی این پیست وجود ندارد.

وی ادامه داد: مجوز استانی بازگشایی پیست اسکی فریدونشهر و حتی مجوز برگزاری مسابقات اسکی بدون حضور تماشاگران اخذ و تصمیم نهایی برای بازگشایی این پیست منوط به تصمیم ستاد مدیریت بیماری کرونای شهرستان فریدونشهر شده است که در این صورت باید شرکت پیمانکار پیست و همچنین هیئت اسکی شهرستان فریدونشهر تدابیر لازم برای کنترل ورزشکاران و گردشگران و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی توسط ایشان را اتخاذ کنند.

رئیس هیئت اسکی استان اصفهان گفت: هم اکنون چند پیست اسکی در سطح کشور بازگشایی شده و در حال فعالیت هستند که از آن جمله پیست اسکی توچال، دیزین، سپیدان و غیره را می‌توان نام برد.

هفته گذشته ستاد مدیریت بیماری کرونای شهرستان فریدونشهر با توجه به زرد شدن وضعیت کرونا در این شهرستان در رابطه با بازگشایی پیست اسکی تشکیل جلسه داده و مجوز بازگشایی آن را صادر کرد.

به محض اتخاذ این تصمیم جریان گردشگر به سمت فریدونشهر به راه افتاد و خودروهای بسیاری برای استفاده از طبیعت برفی شهرستان فریدونشهر وارد این شهرستان شدند.

 

*اعتراض مردم فریدونشهر به بازگشایی پیست اسکی

ابراهیم اصلانی، معاون برنامه ریزی و هماهنگی عمرانی فرماندار فریدونشهر، در این رابطه به پونه زار گفت: طبق پروتکل ابلاغی و تصویب ستاد شهرستانی کرونا که با حضور اعضای اصلی برگزار شد، پیست اسکی فریدونشهر برای حضور ورزشکاران دارای مدرک و یا سوابق فعالیت در زمینه پیست اسکی و شرکت کنندگان عضو کلاس‌های آموزشی و افراد دارای معرفی نامه از هیئت‌های اسکی، طبق برنامه زمانبندی اعلام شده توسط شرکت پیشروان توسعه ورزش و سلامت در روزهای زوج هفته باز می‌باشد و حضور بازدیدکنندگان و گردشگران ممنوع است.

هرچند نفس ورزش اسکی به خودی خود با رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی همچون رعایت فاصله گذاری، ورزش در فضای باز، زدن ماسک و غیره انجام می‌شود اما حواشی بازگشایی مجدد پیست اسکی کمی نگران کننده به نظر می‌رسد.

زمانی که خبر بازگشایی پیست اسکی به صورت عمومی اطلاع رسانی شود، همان طور که شب گذشته این اتفاق افتاد. گردشگران و علاقمندان به برف و اسکی و غیره به دیگر پیش شرط‌ها توجه نکرده و به سمت فریدونشهر سرازیر می‌شوند و جریان انتقال ویروس کرونا دوباره در این شهرستان به راه خواهد افتاد.

همین مسأله موجب شده تا بازگشایی پیست اسکی مورد اعتراض عموم مردم شهرستان فریدونشهر قرار گیرد. مردمی که انصافاً با رعایت حدود 80 درصدی دستورالعمل‌های بهداشتی و با تعطیلی کسب و کار خود و تحمل ضرر و زیان آن با وجود قرار داشتن در فشار اقتصادی و پرهیز از دورهمی‌ها و تحمل دوری از خانواده با شیوع کرونا مبارزه کرده بودند اکنون نمی‌توانند شاهد باشند با یک تصمیم این چنینی، دوباره وضعیت شهرستان به وضعیت قرمز و پرخطر برگردد و دوباره مجبور به تعطیلی کسب و کار خود و غیره شوند.

واکنش مردم به خبر اعلام بازگشایی پیست اسکی فریدونشهر در صفحات خبری پایگاه خبری بومی این شهرستان وانعکاس این اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی شهرستان فریدونشهر، مبین این مسأله است.

پس از اعتراض مردم در پی این تصمیم ستاد مدیریت بیماری کرونای شهرستان و انتشار مصاحبه رضا صفری، فرماندار فریدونشهر، در رابطه با بازگشایی این پیست در خبرگزاری صدا و سیما و سایر کانال‌های پرمخاطب تلگرامی و صفحات اینستاگرامی، روابط عمومی فرمانداری فریدونشهر اطلاعیه‌ای را منتشر کرد.

*فرمانداری: بازگشایی پیست اسکی منع قانونی ندارد

در این اطلاعیه آمده بود: «با عنایت به طرح برخی سوالات از طرف شهروندان محترم در خصوص «ضرورت بازگشایی پیست اسکی فریدونشهر» به اطلاع عموم مردم فهیم شهرستان می‌رساند که تمامی اقدامات و تصمیم‌گیری‌ها در سطح شهرستان بر اساس پروتکل‌های ابلاغی از طرف وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا و پس از استعلام از دانشگاه علوم پزشکی استان انجام پذیرفته است.

توجه به این نکته که در حال حاضر از جهت شیوع بیماری شهرستان فریدونشهر در وضعیت زرد قرار داشته و در شرایط مذکور براساس ضوابط ابلاغی «طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید۱۹ در شهرهای کشور» که از ابتدای آذر ماه در حال اجرا می‌باشد صرفاً مشاغل گروه ۴ ممنوعیت فعالیت در سطح شهرها داشته و بر این اساس صرفاً  استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های ورزشی پربرخورد ممنوعیت فعالیت داشته و سایر فعالیت‌های ورزشی و اصناف مندرج در گروههای شغلی ۱ و ۲ و ۳  به لحاظ فعالیت مجاز می‌باشد.

لذا پیرو بازگشایی بسیاری از  پیست‌های اسکی در سراسر کشور و درخواست مدیریت مجموعه، فعالیت پیست اسکی فریدونشهر پس از استعلام از مراجع استانی برای استفاده مربیان، ورزشکاران و مدیران مربوطه مجاز اعلام شده است.

لازم به ذکر است براساس ضوابط ابلاغی «طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید۱۹ در شهرهای کشور» ورود خودروهای غیربومی از شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی کماکان به شهرستان ممنوع بوده که در صورت مشاهده اعمال قانون خواهد شد.»

فرمانداری فریدونشهر در پاسخ به اعتراضات مردمی اظهار کرده است چون بازگشایی پیست اسکی منع قانونی ندارد، می‌تواند انجام شود اما آیا تصمیم گیرندگان به این موضوع فکر نکرده‌اند که با حجم جمعیتی که وارد شهرستان خواهند شد و قطعاً موجب بحرانی شدن اوضاع کرونا در این شهرستان خواهند شد، چه باید کرد.

*وضعیت قرمز پیش روی اصفهان

طبق آخرین رنگ بندی منتشر شده توسط دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان، از بین 24 شهرستان این استان تنها شش شهرستان رنگ نارنجی داشته و مابقی زرد هستند و طبق اطلاعیه فرمانداری تنها در استان اصفهان مردم 18 شهرستان همچون شهرستان‌های نجف آباد با حدود 300 هزار نفر جمعیت، شهرستان لنجان با 260 هزار نفر، شهرستان شاهین شهر با 260 هزار نفر جمعیت و غیره مجاز به ورود به شهرستان فریدونشهر هستند.

حضور این جمعیت حتی اگر وارد محدوده پیست اسکی نشوند، در فروشگاه‌ها و مغازه‌های فریدونشهر علاوه بر این که موجب تراکم جمعیت خواهد شد، منتقل کننده ویروس کرونا خواهد بود. قطعاً حضور این جمعیت در پیست اسکی به لحاظ قانونی منعی نخواهد داشت و همان طور که طی 15 سال گذشته نه شرکت تعاونی پیمانکار پیست و نه دستگاه‌های شهرستان نتوانستند از تیوپ سواری مردم و اجتماع غیرورزشی در محوطه پیست اسکی جلگیری کنند، نخواهند توانست باز هم جلو این روند را بگیرند.

گذشته از این مجتمع تفریحی ورزشی پیست اسکی با تنها چند دستشویی و امکانات زیرساختی پایین، امکان حاکمیت دستورالعمل‌های بهداشتی در محدوده پیست را ندارد.

در شرایطی که به دلیل سرمای هوا سایر تفرجگاه‌های مهم استان مانند پارک ناژوان اصفهان و غیره مورد استقبال مردم قرار نگرفته و نمی‌تواند از لحاظ شیوع کرونا نگران کننده باشد باید ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در این رابطه تصمیم گیری منطقی و واقع بینانه کرده و جلو روند پیش رو را بگیرد.

 

تمرکز جمعیت در فریدونشهر برای استفاده از طبیعت زمستانی این شهرستان نه تنها وضعیت زرد کرونا در این شهرستان بلکه در کل استان را به چالش خواهد کشاند. اما با توجه به نیاز ورزشکاران و ملی پوشان اسکی باز به تمرین، راهکاری که می‌توان برای آن در نظر داشت اعلام ممنوعیت مطلق ورود خودروهای غیربومی به این شهرستان و تنها بازگشایی پیست برای ورزشکاران دارای بیمه ورزشی رشته اسکی است.

انتهای پیام/

Go to TOP