تبعیضها در حق نیروهای خدماتی مدارس و بیمحلی به مطالبات این قشر از سمت دولت/ نمایندگان صدای اعتراض بابای مدرسه را شنیدند
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، نمیتوان انتظار داشت یک مدرسه فعال و جذاب باشد بدون این که تلاشهایی برای باز کردن به موقع آن، آب و جارو کردن آن، گردگیری و منظم کردن میز و نیمکتهای آن، رسیدگی به سیستم گرمایش آن، پشتیبانی از معلمان آن و از این قبیل انجام شود.
این تلاشها بخشی از شرح وظایف مستخدمان و سرایداران مدرسه است. بابای مدرسه که با تلاشهای خود شرایط سخت افزاری تعلیم و تعلم در مدرسه را فراهم کرده است.
*اختلاف حقوق چند میلیون تومانی در یک محل کار بین دو کارمند
اما امروز بابای مدرسه رنجور از بیعدالتی در حق خود است. نیروهای خدماتی در کنار همکاران فرهنگی خود کار میکنند اما وقتی میبینند ظرف چند سال اختلاف حقوق معلمان با ایشان به چند میلیون تومان رسیده است و این اختلاف طبقاتی و نابرابری در پرداخت حقوق و مزایا به وجود آمده است معترض شدهاند.
اما بیتوجهیها به مطالبه و اعتراض این قشر موجب شد تا روزهای گذشته با تجمع مقابل مجلس خواستار رسیدگی نمایندگان به این موضوع شوند.
یکی از مستخدمان مدارس شهرستان فریدونشهر که در این تجمع مطالبه گرانه شرکت کرده بود در گفتگو با پونه زار مهمترین مشکل نیروهای خدماتی مدارس را این گونه بیان کرد: ظرف مدت چهار الی پنج سال گذشته اختلاف حقوق ما با نیروهای آموزشی که در کنار ما کار میکنند به پنج الی شش میلیون تومان رسیده است در صورتی که تا قبل از آن این اختلاف حقوق بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان بود.
وی گفت: در مقابل مطالبه گری نیروهای خدماتی برای رفع این تبعیض، وزیر آموزش و پرورش مدتی قبل در مصاحبهای که از تلویزیون پخش شد اعلام کرد این مشکل ارتباطی به وی ندارد و از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کرد.
این نیروی فرهنگی اظهار کرد: مشکل دیگر نیروهای خدماتی، عدم جذب نیروی سرایدار و خدمتگزار جدید است که باعث شده بعضاً مسئولیت دو مدرسه به یک نیروی خدمتگذار واگذار شود و یا مدرسهای که قبلاً با دو نیروی خدمتگذار اداره میشد اجباراً به یک نیرو سپرده شود.
*سه بار تجمع مقابل مجلس، نتیجهای نداشته است
این خدمتگزار با بیان این که نیروهای خدماتی در وضعیت معیشتی سختی به سر میبرند، افزود: تاکنون برای طرح این مشکلات سه بار در مقابل مجلس تجمع کردهایم اما اقدامی در جهت رفع مشکلمان نشده است.
سید اکبر حسینی، یکی دیگر از نیروهای خدماتی است که عدم امنیت شغلی را یکی دیگر از مشکلات نیروهای خدماتی عنوان میکند و خواستار این است که تبدیل نیروهای قراردادی به پیمانی و تبدیل نیروهای پیمانی به رسمی در مورد خدمتگزاران مدارس نیز اعمال شود تا با آرامش خیال و در سایه امنیت شغلی بتوانند به انجام خدمت بپردازند.
وی تأکید کرد این که دو همکار در کنار هم یکی دو میلیون و هشتصد هزار تومان حقوق داشته باشد و دیگری بیش از دو برابر اول، طبیعتاً موجب ناراحتی و از بین رفتن انگیزه کاری بین خدمتگزاران خواهد شد.
این نیروی خدماتی تصریح کرد: وقتی ما اعتراض میکنیم که چرا مزایای مربوط به کارگری مانند عیدی کارگری، حق لباس و حق مسکن به ما پرداخت نمیشود آموزش و پرورش پاسخ میدهد ما کارمند هستیم و زمانی که همچون کارمندان خواستار مزایای خود همچون افزایش حقوق و رتبه بندی میشویم ما را کارگر میدانند.
*مجلس پیگیر مطالبات خدمتگزاران هست
نماینده فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی در این رابطه با بیان این که موافق مطالبه نیروهای خدماتی است عنوان کرد خدمتگزاران مدارس سه خواسته دارند عدهای قراردادی بوده و خواستار رسمی شدن هستند، عدهای رسمی هستند میخواهند مشمول طرح رتبه بندی شوند و عدهای هم مدرک گرفته و خواهان تغییر رسته به نیروی آموزشی هستند.
حسین محمدصالحی عنوان کرد نمایندگانی که موافق بهبود شرایط کاری خدمتگزاران هستند با وزیر آموزش و پرورش و معاون پارلمانی ایشان صحبت کردهایم که به طور ضمنی مورد پذیرش ایشان هم قرار گرفته است و گفتهاند در صورت تصویب این موضوع در مجلس آن را عملی خواهند کرد اما عدهای از نمایندگان مخالف این موضوع هستند و اظهار میکنند این نیروها با همین شرایط استخدام شده و وارد آموزش و پرورش شدهاند.
وی بیان کرد: این موضوع همچنان در حال پیگیری توسط نمایندگان هست و تلاش شده تا در طرحی که برای تبدیل وضعیت نیروهای آموزشی نهضتی، قراردادی و خریدخدماتی تهیه شده است، مطالبات نیروهای خدماتی نیز به صورت معقول و با برنامه گنجانده شود.
*گلایه اول نیروهای خدماتی، کممحلی مسئولان آموزش و پرورش است
هر چند نمیتوان گفت به منظور بهبود شرایط نیروهای خدماتی همه این نیروها به وضعیت آموزش تغییر رسته داده شوند اما میتوان با افزایش حقوق ایشان و تبدیل وضعیت کردنشان به نیروهای رسمی در همین جایگاه، ایشان را حفظ کرده و تنها امنیت شغلی و بهبود معیشت را برایشان به همراه داشت.
هرچند این موضوع ممکن است ابعاد دیگری داشته باشد و انتظار از وزیر آموزش و پرورش و معاونان وس این است که نسبت به پاسخ دهی مطلوب به این خواسته و توجیه افکار عمومی توجه نشان دهند و با عباراتی نظیر این که مشکلات این نیروها ارتباطی با وزارت آموزش و پرورش ندارد، خاطر نیروهای خدماتی و همچنین افکار عمومی را مکدّر نکنند.
نه تنها در این مسأله بلکه در بسیاری از مسائل دیگر تنها همدردی و همدلی مسئولان بدون این که هزینهای صرف شود تا حد زیادی موجب ایجاد آرامش و رضایت خاطر در بین مردم میشود کافی است نگاه مسئولان بالایی به مردم نگاه از بالا به پایین نبوده و مسئولان خود را خادمان مردم بدانند.
انتهای پیام/ احسان جدیدی
اخبار مرتبط
- دردهای فرهنگیان که با اعلام اسامی استخدامی هم التیام نیافت/آیا دولت کاری خواهد کرد؟
- تا آموزش و پرورش نشاط نداشته باشد، کشور نمیتواند به رشد برسد
- ۳ هزار فرهنگی میتوانند از بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند
- ملت ایران مذاکره در سایه تهدید را برنمی تابد/ مذاکره کنندگان ما تحمیل، تحقیر و تهدید را هرگز تحمل نکنند
- پشت پرده های یک کانون صنفی غیرقانونی/ تجمعات معلمان چگونه شکل می گیرد؟
باسلام وتقدیر ازسایت ارزشمند پونه زار از انعکاس محرومیت خدمتگزاران وبیان خواسته های به حق این محرومین سپاسگزاریم
با ارزوی برچیده شدن ظالم