چاپ خبــر
عدالت در توزیع امکانات؛

گازرسانی به هفت روستای صعب العبور پیشکوه فریدونشهر تا سال آینده

نماینده فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت از مذاکره با وزیر راه برای رفع مشکلات حفاری جهت لوله گذاری طرح گازرسانی به هفت روستای خوشه پیشکوه شهرستان فریدونشهر خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، تأمین سوخت در نقاط سردسیری همچون روستاهای دوردست و کوهستانی شهرستان فریدونشهر امری حیاتی است. در اکثر مناطق کشور با بهره مندی از شبکه گازرسانی مشکلات تأمین سوخت برطرف شده است و دیگر در این مناطق کسی نگران تأمین نفت، ایستادن در صف نفت، کمبود نفت و غیره نیست اما هنوز نقاطی در کشور وجود دارند که از این نعمت‌ها و امکانات بی‌بهره هستند.

روستاهای دهستان پیشکوه موگویی و پشتکوه موگویی در شهرستان فریدونشهر از جمله مناطق محروم مانده از شبکه گازرسانی هستند. مردم این روستاها همیشه دغدغه و نگرانی تأمین سوخت خود را دارند. گاهی با نفت و گاهی مجبور می‌شوند درختان جنگلی را قطع کرده و برای گرمایش یا طبخ غذا از هیزم استفاده کنند. مشکلاتی که علاوه بر صدمه زدن به پوشش جنگلی این مناطق سختی‌ها، دردسرها و خطرات خاص خود را دارد.

هرچند در سال‌های اخیر با اجرای طرح صیانت از جنگل توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خدماتی در جهت حفظ اراضی جنگلی همچون توزیع آبگرمکن خورشیدی در حمل کپسول گاز برای روستاهای جنگل نشین این دو دهستان ارائه شده است اما مابقی روستاها همچنان با مشکلات تأمین سوخت دست و پنجه نرم می‌کنند.

*سهم دهستان پیشکوه و پشتکوه فریدونشهر از پرداخت عوارض گازرسانی به روستاها چه شده است؟

این در حالی است که مشترکین گاز سال‌هاست بر روی قبوض خود، 10 درصد از گازبها را با عنوان «عوارض گازرسانی» به منظور گازرسانی به روستاها پرداخت می‌کنند که رقم بزرگی نیز هست و با احتساب پرداخت اجباری این رقم توسط همه مشترکین شرکت گاز آن هم در سال‌های متمادی، به بودجه کلانی می‌رسیم که باید صرف گازرسانی به روستاها شود و اما سؤال اینجاست با گذشت 42 سال از انقلاب سهم روستاهای محروم شهرستان فریدونشهر از این بودجه کلان که نام گازرسانی به روستاها را یدک می‌کشد چه شده است؟

همین مسأله موجب شد تا با پیگیری مسئولان شهرستان فریدونشهر و نمایندگان مجلس، بعد از دو سال پیگیری شهریورماه سال 1396 کلنگ گازرسانی به تعدادی از روستاهای شهرستان فریدونشهر به زمین بخورد. در آن مراسم که با حضور نماینده وزارت نفت در طرح‌های گازرسانی انجام شد عنوان شد در این طرح 11 روستای دهستان پیشکوه تحت پوشش شبکه گازرسانی درخواهند آمد.

طبق طرح مهیا شده، گاز دهستان پیشکوه فریدونشهر از طریق شهرستان همسایه یعنی شهرستان الیگودرز در استان لرستان تأمین خواهد شد. با انجام آیین کلنگ زنی، عملیات حفاری برای لوله گذاری در محدوده‌ای از طرح که در شهرستان فریدونشهر قرار داشت انجام شد اما انجام طرح در استان لرستان به چالش خورد و از طرفی با عدم تأمین لوله توسط شرکت گاز محل عبور لوله که حفاری شده بود بدون لوله گذاری رها و در برخی نقاط برای این که در مسیر تردد روستائیان بود مجددا پر شد.

*مذاکره با وزیر راه برای صدور مجوز حفاری در حریم جاده

نماینده فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پونه زار در مورد طرح گازرسانی به خوشه پیشکوه اظهار کرد: حفاری آن جهت لوله گذاری در شهرستان الیگودرز به مشکل برخورده و به همین دلیل اجرای طرح متوقف شده است. بخشی از لوله از کنار جاده عبور می‌کند و در حریم جاده قرار دارد و مسئولان استان لرستان با حفاری در حریم جاده موافقت نکرده‌اند.

حسین محمدصالحی افزود: از طرفی اگر بخواهیم مسیر عبور لوله را از حریم جاده خارج کنیم باید از اراضی کشاورزی عبور دهیم که معارض شخصی داشته و رفع معارض نیازمند هزینه‌های کلانی است که عملاً طرح را قفل خواهد کرد. لذا این مشکل را با وزیر راه و شهرسازی و معاون پارلمانی ایشان در میان گذاشتیم و قرار شد مجوز حفاری در حریم جاده را صادر کند که در صورت صدور این مجوز بلافاصله عملیات اجرایی طرح از سر گرفته خواهد شد.

وی همچنین عنوان کرد: شرکت گاز استان اصفهان هم قول تأمین لوله مورد نیاز را داده است و در سال جدید با شروع فصل کاری عملیات لوله گذاری در محدوده سرزمینی فریدونشهر انجام خواهد شد و با صدور مجوز وزیر راه، لوله خط اصلی نیز به دنبال آن نصب خواهد شد.

*گازرسانی سال آینده به اتمام می‌رسد

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس بیان کرد: با انجام عملیات لوله گذاری، ساختمان مورد نیاز نیز بلافاصله احداث شده و پیش بینی می‌کنیم این روستاها در سال 1400 گازرسانی شوند.

در حال حاضر مهمترین مشکل طرح عدم صدور مجوز برای حفاری لوله گذاری در خاک استان لرستان است و تاکنون مسئولان شهرستان فریدونشهر برای حل این مشکل چند نوبت با مسئولان استان لرستان و شهرستان الیگودرز نشست‌هایی برگزار کرده‌اند.

معاون عمرانی و برنامه ریز ی فرمانداری فریدونشهر در این رابطه با بیان این که خط اصلی این طرح به طول 13 کیلومتر تا اولین ایستگاه تقلیل فشار با ظرفیت 6 اینچ منظور شده است، اظهار کرد: این خط لوله ظرفیت گازرسانی برای همه روستاهای منطقه پیشکوه را داراست ولی در فاز اول قرار است به هفت روستا گازرسانی صورت گیرد.

ابراهیم اصلانی اظهار امیدواری کرد با اجرای این طرح و رسیدن گاز به هفت روستای دهستان پیشکوه موگویی شهرستان فریدونشهر، فازهای بعدی طرح برای گازرسانی به سایر روستاهای دهستان پیشکوه طراحی و اجرا شود.

انتهای پیام/

Go to TOP