مزیت ها و منافع احداث خط آهن اصفهان فریدن دورود
خط آهن 270 کیلومتری اصفهان فریدن دورود از شهرهای نجف آباد، تیران، داران، افوس،فریدونشهر و بوئین میاندشت گذشته و به خط آهن دورود متصل می شود. مسیر این خط آهن کمترین ناهمواری را دارد و هزینه منطقی آن حداکثر تا 500 میلیارد تومان برآورد می شود. این خط آهن استان های بزرگ خوزستان-لرستان- اصفهان و فارس را از طریق شبکه ریلی به هم متصل می نماید. این خط آهن به دلیل مراودات و ارتباطات بالای فرهنگی و اقتصادی که مردم این سه استان با یکدیگر دارند از ضرورت خاصی برخوردار است.
در صورت احداث این خط آهن حدود 10 میلیون تن بار در طول سال در مسیر جابجا خواهد گردید و صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی به عمل خواهد آمد.
هم اکنون بیش از 2 میلیون تن محصولات تولیدی فولاد و ورق های فولادی از اصفهان به بندر عباس حمل می شود طول این مسیر حدود 1000 کیلومتر است چنانچه این میزان محصول از طریق خط آهن اصفهان لرستان خوزستان حمل شود محصولات صادراتی با طی مسیر 800 کیلومتر به بندر امام منتقل می شوند.
فولاد خوزستان به تنهایی نیاز به 5میلیون تن سنگ آهن دارد در حال حاضر سنگ آهن از چادرملو از طریق خط آهن به قم و اراک و از آنجا به اهواز می رود چنانچه خط آهن اسفهان دورود راه اندازی شود این مسافت بیش از یک سوم کوتاه تر می شود.
راه اندازی این خط آهن منجر به انتقال حجم انبوه بار بین استان های لرستان و فارس خواهد گردید اتصال این خط آهن در واقع استان ها لرستان و خوزستان را به استان فارس متصل می نماید. سنگ های ساختمانی و تزئینی از استان لرستان با هزینه مناسب به استان فارس منتقل خواهد گردید محصولات کشاورزی بین استان های خوزستان و اصفهان و فارس با هزینه مناسب تر به مصرف کننده منتقل خواهد شد.
در صورت جابجایی 10 میلیون تن بار بین استان های یاد شده از طریق احداث این خط آهن مهم و تاثیر گذار درآمد شرکت راه آهن نیز افزایش قابل توجهی خواهد یافت، یک میلیون تن بار در مسافت 800 کیلومتری توسط خط آهن درآمدی معال 30 میلیارد تومان در سال برای شرکت راه آهن ایجاد می کند. لذا حتی چنانچه 5 میلیون تن بار از طریق احداث این خط آهن به بار راه آهن اضافه شود درآمد آن معادل 150 میلیارد تومان در سال خواهد شد. در آمد شرکت راه آهن از طریق حمل بار ایجاد می شود و بخش مسافری فقط برای راه آهن هزینه زا است.
اما احداث این خط آهن منجر به جابجایی ده ها هزار مسافر در طول سال بین استان های خوزستان، لرستان، اصفهان و فارس می گردد و از کشته و زخمی شدن عده زیادی از هم وطنان در سفر های جاده ای جلوگیری می نماید.
دولت باید راسا اقدام به احداث این خط آهن مهم ملی نماید و مشروط نمودن آن به سرمایه گذاری بخش خصوصی در واقع وقت تلف کردن است با توجه به متن قانون اصل 44 که در آن راه آهن باید دولتی بماند و با توجه به سایر قوانین موجود بخش خصوصی انگیزه و توجیه لازم برای سرمایه گذاری در اینگونه پروژه ها را به صورت جدی ندارد. لذا ضروری است دولت با اختصاص اعتبارت مورد نیاز هر چه سریعتر اجرای این پروژه مهم را تحقق بخشد.
گرداوری : تیم رصد فضای مجازی پونه زار