چاپ خبــر

خسارات سیلاب به بخش‌های شهری، روستایی و عشایری فریدونشهر/ لزوم توجه ویژه مسئولان به تجهیز دستگاه‌های خدمات رسان فریدونشهر

معاون سیاسی، امنیتی فرماندار فریدونشهر ضمن تشریح خسارات سیلاب طی روزهای گذشته در فریدونشهر، از ضرورت تجهیز دستگاه‌های خدمات رسان این شهرستان به منظور مقابله با وقایع طبیعی این چنینی و کاهش آسیب و خسارات به مردم سخن گفت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، معاون سیاسی، امنیتی فرماندار فریدونشهر در گفتگو با صاحب نیوز از خسارات دومین سیلاب مرداد ماه امسال به نقاط روستایی و شهری شهرستان فریدونشهر خبر داد.

علی کاظمی ضمن شکرگزاری بابت بارش باران رحمت الهی، گفت: وقوع پدیده مانسون و بارش‌های تند تابستانی از عصر 16 مرداد در این شهرستان سبب وارد آمدن خساراتی به زیرساخت‌های شهری و روستایی و اموال مردم شد.

وی با اشاره به این که این سیلاب تلفات جانی در پی نداشت گفت: در اثر این بارش‌های سیل آسا و جاری شدن روان آب و سیلاب، ۴۰ خانوار عشایری درگیر شدند به طوری که چادرهای آنان دچار آب‌گرفتگی شده و وزش شدید باد سبب پاره شدن چادرهای ایشان شد و همچنین وسایل زندگی آنان مانند آرد و پوشاک از بین رفت که در این رابطه اداره امور عشایر و جمعیت هلال‌احمر در حد توان به عشایر سیل‌زده امدادرسانی کردند.

بخشدار بخش موگویی شهرستان فریدونشهر افزود: وقوع سیلاب در روستای وزوه واقع در 170 کیلومتری غرب فریدونشهر، سبب آسیب مالی به 70 خانوار این روستا شد و علاوه بر آب گرفتگی منازل، موجب وارد آمدن خسارت شدید به ۱۵ کیلومتر از جاده وزوه شد.

معاون فرماندار فریدونشهر تلف شدن ۳۰۰ رأس دام روستائیان، از بین رفتن ۴۰ کلونی زنبور عسل و ۳۰ تخته چادر دامداران و خسارت به ۴۰ هکتار باغات میوه گردو را از دیگر اثرات سیلاب اخیر در روستای وزوه دانسته و بیان کرد: سیلاب کانال‌های آب این روستا را تقریباً به طور کامل از بین برده است.

کاظمی گفت: ارزیابی دقیق و نهایی میزان خسارات وارد شده به حوزه دام و کشاورزی توسط کارشناسان در حال انجام است که سعی می‌کنیم جبران خسارات تا حد زیادی برای مردم محروم این منطقه انجام شود.

وی در مورد خسارات سیل در حوزه شهری اظهار کرد: بعدازظهر روز دوشنبه بارندگی شدیدی در فریدونشهر رخ داد که در نتیجه آن ۷۰ مورد آب‌گرفتگی منازل و مغازه‌ها گزارش شد چرا که به دلیل کوهستانی بودن شهرستان و واقع شدن مناطق مسکونی بر روی دامنه این کوهستان، سیلاب رسوباتی را از ارتفاعات بالادست با خود حمل کرده و به پایین دست انتقال داد که این رسوبات موجب پر شدن کامل جداول شهری شده و خساراتی را نیز به زیرساخت‌ها وارد کرد.

معاون سیاسی، امنیتی فرماندار فریدونشهر با توجه به شرایط جوی این شهرستان و طبیعت خشن کوهستانی فریدونشهر که در زمستان‌ها با بارش‌ها و یخبندان سنگین و در تابستان با وقایع این چنین روبرو است بر ضرورت تجهیز دستگاه‌های خدمات رسان شهری و روستایی این شهرستان همچون اداره راهداری، هلال احمر، شهرداری‌ها و غیره تأکید کرد و توجه ویژه مسئولان استانی به این امر را امری ضروری دانست.

کاظمی تصریح کرد: شهرداری فریدونشهر به دلیل ضعف بنیه مالی و کمبود اعتبارات حتی از داشتن یک کف‌کِش برای تخلیه آب از منازل و مغازه‌ها محروم است، به طوری که کارگران شهرداری آب‌گرفتگی مغازه‌ها را با سطل آب رفع می‌کردند و در سال‌های گذشته نیز جان کارگران شهرداری به دلیل نداشتن امکانات برای رفع گرفتگی جوی آب به خطر افتاده است.

مطابق داده‌های سازمان هواشناسی استان اصفهان بارش‌های روزهای گذشته در فریدونشهر 7.5 میلیمتر بر مجموع بارش‌های این شهرستان افزوده و این رقم را به 509 میلیمتر رسانده است. پایگاه‌های هواشناسی پیش بینی کرده‌اند بارش‌های مانسونی طی روزهای آتی مجدداً در این مناطق تکرار شوند.

انتهای پیام/

Go to TOP