چاپ خبــر

آمریکا بر لبه پرتگاه/ تلاش رژیم‌های سعودی و صهیونیستی برای بقای خود با اغتشاشگری در ایران

آمریکا که با بحران‌زایی‌های متعدد در نقاط مختلف جهان، توان ایجاد و مدیریت بحران جدید به ویژه در منطقه خلیج فارس را ندارد، رژیم‌های صهیونیستی و سعودی را برای ایجاد بحران در داخل ایران حمایت می‌کند در حالی که این دو رژیم غیرمشروع نیز در شرایطی قرار دارند که بقای خود را در نبود ایران می‌دانند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، با نگاهی فراتر از پروپاگاندای رسانه‌ای پیرامون اتفاقات اخیر کشورمان، می‌توانیم ریشه اغتشاشات اخیر کشور را به درستی نقطه زنی کنیم و به اهمیت این مسائل و استیصالی که دشمن را به این جا رسانده پی ببریم. در این رابطه مصاحبه‌ای با محمدپارسا نجفی، کارشناس و تحلیلگر سیاسی کشورهای حوزه آسیای غربی، ترتیب دادیم.

– چه کشورهایی تلاش می‌کنند ایران را ناامن کنند؟

– این که یک مسئله داخلی مانند بازداشت زنی در ایران که مشابه آن در تمام کشورهای دنیا اتفاق می‌افتد، ناگهان به یک مسئله روز رسانه‌های همه جهان تبدیل می‌شود، این یک مسئله عادی نیست زیرا مرگ یک نفر به هر طریقی که اتفاق افتاده باشد نباید به مسئله روز تمام رسانه‌های دنیا تبدیل شود اما اینکه تمام مقامات غربی درباره این موضوع صحبت می‌کنند و به عنوان مثال در سازمان ملل درباره آن صحبت می‌شود، نشان‌دهنده پروژه‌ای است که طراح آن صهیونیست‌ها هستند و عملیات اجرایی آن را دولت انگلیس و آمریکا انجام می‌دهند و هزینه‌های آن را عربستان سعودی و امارات و کویت تأمین می‌کنند.

از سوی دیگر آمریکا که به شکل مستقیم نمی‌تواند وارد این جریانات شود از جنگ نرم، شناختی یا در اصطلاح هیبریدی برای آسیب زدن به ایران و همراهی با رژیم صهیونیستی و سعودی استفاده می‌کند.

از نظر فیزیکی، تشکیلاتی و مالی رژیم عربستان سعودی این کار را انجام می‌دهد و دلایل زیادی برای اثبات این ادعا وجود دارد از جمله صحبت‌های مقامات عربستان از شخص محمد بن سلمان تا مقامات کنونی و قبلی سازمان اطلاعات و امنیت عربستان درباره اینکه ما جنگ را به داخل ایران منتقل خواهیم کرد. ضمن این که به تازگی نیز یکی از مقامات امنیتی عربستان اعلام کرده است که سال‌ها این برنامه را پیگیری می‌کردیم و اکنون در حال نتیجه گرفتن از اقدامات خرابکارانه و ایجاد ناامنی به ویژه در استان‌های مرزی مثل کردستان، خوزستان، سیستان‌وبلوچستان و مانند آن هستیم.

– چرا رژیم صهیونیستی و عربستان به دنبال به آشوب کشیدن ایران است؟

– هر دو رژیم یعنی هم رژیم صهیونیستی و هم سعودی با بحران‌های متعدد و چند وجهی روبه‌رو هستند و احتمال نابودی آنها در میان‌مدت وجود دارد. در کنار مشکلات داخلی، زیرساختی و اجتماعی در داخل این رژیم‌ها که بقای آن‌ها را زیر سوال می‌برد، با جنگ مسلحانه و تهدیدهای خارجی نیز روبه‌رو هستند، به عنوان مثال رژیم صهیونیستی با مقاومت مردم غزه، با مسلح شدن جوانان کرانه غربی رود اردن همچنین احتمال درگیری نظامی با حزب‌الله لبنان در مرزهای آبی و منابع گازی مدیترانه شرقی روبه‌رو است و این جدا از تهدیدهای ایران برای رژیم صهیونیستی است.

با این اوصاف رژیم سعودی و صهیونیستی ایران را به عنوان دشمن قلمداد می‌کنند تا مشکلات داخلی خود را به ایران نسبت دهند.

– عربستان چه نفعی از جنگ با ایران می برد؟

– عربستان سعودی در داخل با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند؛ از اختلافات درون خاندان آل‌سعود و درگیری بین فرزندان سلمان با پسرعموهای خود گرفته تا خواست اکثریت مردم عربستان که دموکراسی و حق حاکمیت و تعیین سرنوشت خود را مطالبه می‌کنند. عربستان سعودی از معدود دولت‌هایی است که در ۱۰۰ سال گذشته حتی یک انتخابات برگزار هم نکرده است و همین مسئله جایگاه و بنیان رژیم سعودی را به شدت زیر سوال می‌برد.

اما بحران بزرگ‌تر برای این کشور جنگی است که در یمن ایجاد کردند و اکنون مدت هفت سال است که رژیم آل سعود گرفتار جنگ یمن شده است در حالی که هم اکنون نیز هیچ آتش بسی بین عربستان و یمن برقرار نیست و احتمال شعله‌ور شدن دوباره این جنگ که آسیب‌پذیری بیشتر عربستان از موشک‌ها و پهپادهای یمنی را به همراه خواهد داشت هست. یمنی‌ها در رژه اخیر خود توانمندی بالای موشکی و پهپادی را رونمایی کردند، بر این اساس طبیعی است که اگر جنگی شعله‌ور شود مراکز استراتژیک عربستان از جمله تأسیسات صادرات نفت و مانند آن به شدت دچار آسیب می‌شود.

همچنین عربستان سعودی در ۱۰۰ سال گذشته هزاران گروه تروریستی را در کشورهای جهان اسلام به ویژه همسایگان خود تجهیز کرده است یعنی به این راهبرد قائل هستند که بقای آنها در ایجاد آشوب در کشورهای همسایه است. عربستان از نظر ایدئولوژیک، مالی و تسلیحاتی گروه‌های وهابی زیادی را پشتیبانی می‌کند که یکی از محصولات این مسئله را می‌توان در جنگ لیبی، سوریه و کودتاهایی دید که عربستان در سودان، مصر، اردن و ترکیه ایجاد کرد. همه اینها نشان می‌دهد که اقدامات عربستان شامل همه کشورها است اما اکنون نقطه تمرکز آن روی ایران قرار دارد.

– چرا آمریکا مستقیماً وارد جنگ با ایران نمی‌شود؟

– دلیل این مسأله این است که دولت آمریکا در شرایطی قرار دارد که کمتر توانایی و تمایل ورود مستقیم و علنی به بحران سازی‌های جدید به ویژه در غرب آسیا را دارد آن هم در شرایطی که دو رژیم سعودی در عربستان و صهیونیستی در فلسطین اشغالی را هم دارد که در این زمینه‌ها مهارت دارند و به طور علنی هم در این زمینه‌ها بر ضدّ ایران موضع‌گیری می‌کنند.

رژیم صهیونیستی بارها ایران را به حمله مسلحانه و نظامی تهدید کرده است و در انجام عملیات‌های تروریستی نیز از مهارت برخوردار است. رژیم آل سعود نیز در تجهیز گروه‌های وهابی تروریستی سابقه زیادی دارد، بنابراین تا زمانی که عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در صحنه هستند دولت ایالات متحده به شکل مستقیم سلاح و تجهیزات به داخل ایران منتقل نمی‌کند.

آمریکا همزمان با سه بحران بزرگ روبه‌رو است، یکی بحران‌های اقتصادی، اجتماعی از جمله تورم ۹ درصدی و بیکاری در داخل ایالات متحده، مسئله دوم بحران اوکراین است که آمریکا به شکل خودخواسته باعث تحمیل هزینه یک جنگ به اقتصاد آمریکا شد. آمریکا در یک جنگ غیرمستقیم به طور رسمی از نیروهای زلنسکی در اوکراین پشتیبانی مالی و تسلیحاتی می‌کند و در کنگره آمریکا از پول مالیات‌دهندگان برای ارسال سلاح به دولت کی‌یف و تجهیز نیروهای مسلح زلنسکی بودجه تصویب می‌کنند.

بحران سوم نیز درگیری‌های اقتصادی و تجاری آمریکا با چین و همچنین اختلافات نظامی و ژئواستراتریک حول محور تایوان با کشور چین است که کافی است جرقه‌ای در تایوان زده شود و یک درگیری بین چین و تایوان ایجاد شود تا این درگیری بین کره شمالی و جنوب، چین و ژاپن گسترش یابد و آمریکا را به طور مستقیم وارد یک بحران شدید سخت‌افزاری کند؛ همه این دلایل حکایت از آن دارد که آمریکا به شکل رسمی و مستقیم وارد چالش جدی با ایران نمی‌شود به اضافه اینکه اگر به شکل مستقیم عمل کند با واکنش جدی ایران باید روبه‌رو می‌شود و این مسئله با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران یعنی نزدیکی تنگه هرمز و خلیج فارس، به شدت روی قیمت انرژی یعنی نفت و گاز تأثیرگذار خواهد بود.

– موقعیت ایران چه خطری برای آمریکا دارد؟

– روزانه بیش از ۲۰ میلیون بشکه نفت خام فقط از منطقه خلیج فارس صادر می‌شود البته جدا از مشتقات نفتی یعنی بنزین، گازوئیل، سوخت هواپیما و محصولات فرآورده‌های پتروشیمی و گاز مایع. در نتیجه هر نوع درگیری که بین یک قدرت منطقه‌ای یعنی ایران و یک قدرت جهانی یعنی آمریکا اتفاق بیفتد، می‌تواند حداقل تأثیر روانی شدیدی روی قیمت سوخت بگذارد، در حالی‌که آمریکا به شدت نیازمند آرامش در منطقه خلیج فارس است تا قیمت نفت افزایش پیدا نکند.

رژیم‌های غربی مانند آمریکا و اتحادیه اروپا که در شرایط کنونی درگیر بحران انرژی با روسیه هستند، خواستار آرامش هستند و به احتمال زیاد نمی‌توانند از عربستان سعودی یا رژیم صهیونیستی حمایت سخت‌افزاری کنند.

یکی از دلایل تعیین فرستاده ویژه آمریکا برای میانجیگری بین دولت لبنان و رژیم صهیونیستی این بود که جنگ جدیدی در مدیترانه شرقی و غرب آسیا ایجاد نشود، برای همین می‌بینید یکی از نزدیکان رئیس‌جمهور آمریکا مسئول میانجیگری بین لبنان و رژیم صهیونیستی شد تا بحران تعیین مرزهای دریایی به یک جنگ جدید منجر نشود. در این شرایط بهترین اقدام این است که یک درس عبرت فراموش‌نشدنی و درمان‌کننده به حکومت آل سعود و همزمان حکومت آل‌نهیان در عربستان و امارات داده شود.

انتهای پیام/

Go to TOP