چاپ خبــر

نکاتی قابل توجه برای سفر به پیست اسکی فریدونشهر

مانند هر نقطه گردشگری دیگر، سفر به فریدونشهر و پیست اسکی این شهرستان نیازمند آگاهی‌هایی است که دانستن آن به داشتن یک سفر خاطره انگیز و مواجه نشدن با مشکلاتی نظیر گرفتار شدن خودرو در یخبندان کمک خواهد کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، با فرا رسیدن فصل سرما و بارش برف در نقاط سردسیر استان اصفهان، گردشگری استان وارد مرحله دیگری شده و گردشگری زمستانی در نقاط سردسیر استان یعنی شهرستان‌های غربی و جنوبی آغاز می‌شود.

شهرستان‌هایی نظیر فریدونشهر، بوئین میاندشت، خوانسار و سمیرم پذیرای گردشگرانی می‌شوند که به دنبال بارش برف در این نقاط راهی این مناطق شده تا از طبیعت بکر برفی و زمستانی این مناطق بهره مند شوند.

این گردشگران برای لذت بردن از طبیعت سپیدپوش برفی، پرداختن به تفریحاتی نظیر برف بازی، تیوپ سواری، شرکت در جشنواره‌های تندیس‌های برفی و انجام ورزش‌های زمستانی همچون اسکی و اسنوبورد به این شهرستان‌ها سفر می‌کنند.

پیست اسکی فریدونشهر مهمترین جاذبه گردشگری زمستانی در استان اصفهان است که به لحاظ دارا بودن بیشترین میزان بارش و فراهم کردن زیرساخت‌های پرداختن به تفریحات و ورزش‌های زمستانی هر ساله پذیرایی هزاران گردشگر از اقصی نقاط کشور است.

این پیست دارای امکاناتی نظیر پیست اسکی و اسنوبورد، بالابر، پیست آموزش اسکی، محیط سورتمه سواری، اقامتگاه، رستوران، پارکینگ عمومی، فروشگاه و غیره بوده و محیطی جذاب برای گردشگران را فراهم آورده است.

سفر به هر نقطه‌ای نیازمند کسب آگاهی‌هایی قبل از اقدام به سفر برای رفتن به آن نقطه است که این آگهی‌ها می‌تواند سفر را دلنشین‌تر و ایمن‌تر کند تا خاطره‌ای که بعد از این سفر رقم می‌خورد خاطره‌ای خوش باشد.

سفر به شهرستان فریدونشهر و پیست اسکی این شهرستان نیز همین طور است و لازم است گردشگران قبل از سفر به این نقطه نسبت به نکاتی توجه لازم را داشته باشند.

*مراقب لغزندگی غافل گیرکننده جاده و خیابان‌های فریدونشهر باشید

فریدونشهر شهرستانی کوهستانی در 180 کیلومتری غرب استان اصفهان است که هر چند کل مسیر عزیمت به آن بزرگراه است، اما به دلیل برفگیر بودن امکان دارد شرایط رانندگی در آن نیازمند توجه و دقت بیشتری باشد.

قبل از سفر به این شهرستان باید به پیش بینی ‌های هواشناسی و همچنین اخبار مربوط به باز و یا بسته بودن جاده این شهرستان و همچنین جاده پیست اسکی از طریق رسانه‌ها اقدام کنید. رسانه‌های محلی مانند پایگاه خبری پونه زار منبع مناسبی برای این منظور هستند.

هنگام بارش برف رانندگی در خیابان‌های فریدونشهر تنها با زنجیر چرخ میسر می‌شود و اگر ارتفاع برف بیشتر از 20 سانتیمتر بشود، حتی با زنجیر چرخ هم نمی‌توان در خیابان‌ها رانندگی کرد و خودرو گرفتار خواهد شد.

هر چند بلافاصله با آغاز بارش برف در این شهرستان، عملیات برفروبی توسط دستگاه‌های خدمات رسان آغاز می‌شود اما با بارش برف تا پایان بارش‌ها معمولا تردد خودروهای غیرکمک دار در خیابان‌ها و محورهای برون شهری فریدونشهر میسر نمی‌شود.

رانندگان باید توجه داشته باشند بعد از برفروبی نیز خیابان‌ها و جاده‌های برون شهری فریدونشهر ممکن است لغزنده باشند و ضروری است رعایت احتیاط لازم مانند رانندگی با سرعت مطمئنه و حفظ فاصله تا خودرو جلویی انجام شود. چه این که بعد از برفروبی به علت برودت هوا خیابان‌ها دچار یخ زدگی می‌شوند و حتی ممکن است گاهی کل خیابان خشک شده و تنها در مقاطعی از خیابان، یخ زدگی وجود داشته باشد که سبب می‌شود ترمز خودرو به درستی کار نکرده و در صورت عدم رعایت احتیاط، خودرو دچار تصادف و سانحه شود. چه این که گاهی بعد از برفروبی به دلیل وزش باد و کولاک، برف وارد جاده و خیابان‌ها شده و با یخ زدگی موجب لغزندگی جاده در ان نقطه می‌شود که ممکن است رانندگاه یکباره به چنین نقاطی رسیده و غافلگیر شوند.

برای سفر به فریدونشهر باید بیشتر از شهرهای گرم‌تری مانند اصفهان به نکات ایمنی و فنی رانندگی در زمستان توجه داشته باشید؛ نکاتی مانند اطمینان از داشتن ضدیخ به میزان کافی در رادیات خودرو و اطمینان از سالم بودن برف پاک‌کن‌ها و بخاری خودرو،

*به قوانین کشور و فرهنگ مردم فریدونشهر احترام بگذارید

گاهی گردشگران در سفر به فریدونشهر رفتارهایی از خود نشان می‌دهند که علاوه بر این که دور از شأن انسان‌های باشخصیت است، سبب رنجش خاطر میزبان خود یعنی مردم فریدونشهر و بی احترامی به قوانین کشور و محیط زیست می‌شود.

رفتارهایی نظیر عدم تبعیت از قوانین راهنمایی و رانندگی که به ویژه با ازدحام جمعیت و تراکم خودروها سبب ایجاد گره‌های ترافیکی در مسیر پیست اسکی می‌شود، حضور پیدا کردن با پوشش نامناسب در اماکن عمومی هم در مورد آقایان و هم در مورد خانم‌ها، بی حجابی، ریختن زباله در محیط زیست و غیره از این قبیل هستند.

وجود فضایی سالم برای بهره مندی از این محیط تفریحی–ورزشی حق همه گردشگران بوده و می‌تواند امکان حضور گردشگران در سال‌های آتی را فراهم کند. لذا پلیس و کادر انتظامات به همین منظور گردشگران را راهنمایی می‌کنند و تبعیت از ایشان ضروری است.

*نکات دیگر

تیوپ سواری در پیست اسکی فریدونشهر هر ساله ده‌ها مجروح تا سرحد قطع نخاع از بین گردشگران گرفته است لذا تا زمانی که زیرساخت مناسب و قانونی با ایمنی بالا برای این تفریح در جایی فراهم نشده باشد نباید به سمت این تفریح رفت. حرکت تیوپ بر روی برف با سرعت گرفتن آن غیر قابل پیش بینی شده و همان طور که تجربه نشان داده است ممکن است صدمات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

فراهم کردن شرایط توسعه و رشد زیرساخت‌های میزبانی از مسافران طبیعت فریدونشهر در سایه درآمدزایی صنعت گردشگری در فریدونشهر محقق خواهد شد. هم گردانندگان نقاط گردشگری و هم مردم فریدونشهر به عنوان میزبان مسافران، در صورتی که از لحاظ اقتصادی گردشگری را درآمدزا ببینند اقدام به تأمین امکانات بیشتر و فراهم کردن شرایط میزبانی از گردشگران خواهند کرد، پس از پرداخت هزینه‌های خدمات پیست ابایی نداشته و سعی کنید با خریدهای خود در این شهرستان به اقتصاد فریدونشهر کمک کنید.

انتهای پیام/

Go to TOP