چاپ خبــر

بارش برف یک متری در شهرستان فریدونشهر

بارش برف سنگین که طی دو روز گذشته پدیده غالب جوی در شهرستان فریدونشهر بود، در برخی نقاط این شهرستان به یک متر رسید.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، بعد از بیش از ۴۸ ساعت بارش سنگین، تند و متراکم برف و نزول رحمت و لطف الهی، از سحرگاه امروز بارش‌ها متوقف و آسمان نیلی فریدونشهر پدیدار شد.

اداره هواشناسی فریدونشهر مطابق پروتکل‌های اندازه‌گیری خود، میزان بارش برف در این شهرستان را ۵۰ سانتیمتر گزارش داده است اما این حجم از بارش، کمتر از ۸۰ سانتیمتر برف به همراه نداشته است.

این مسأله‌ای است که ساکنان این شهرستان بدان معتقدند و علت این اختلاف هم تأثیر عواملی نظیر تبخیر سطحی بالا در اثر گرمای هوا حین بارش اخیر در سطح شهر فریدونشهر و در محله استقرار اداره هواشناسی و وزش باد شدید و کولاک است که موجب کاهش ارتفاع برف شده است.

هواشناسی فریدونشهر همچنین میزان بارندگی در اثر فعالیت سامانه بارشی اخیر را تاکنون ۴۰ میلیمتر گزارش داده که مجموع بارش سال زراعی جاری شهرستان را به ۲۸۰.۶ میلیمتر رسانده است. این رقم تقریبا مشابه میزان بارش سال گذشته و میانگین بارش بلند مدت این شهرستان در این بازه زمانی است.

بارش برف همراه با کولاک کلیه معابر روستایی را مسدود کرد و هم‌اکنون راهداران در تلاش برای بازگشایی معابر هستند، هر چند کولاک شدید در محورهای مختلف این امر را با دشواری و کندی روبرو کرده‌اند.

معابر درون شهرها و روستاها نیز در حال برف‌روبی بوده و تردد در اکثر معابر بدون زنجیر چرخ مسیر نیست.

ارتفاع برف تجمعی ۴٨ ساعت گذشته در سایر شهرستان‌های غرب استان شامل چادگان ۴۹ سانتیمتر، داران ۳۹ سانتیمتر، خوانسار ٣٢ سانتیمتر و بوئین میاندشت ۲۸ سانتیمتر است.

اداره هواشناسی فریدونشهر اعلام کرد ارتفاع برف تجمیعی گزارش شده از ایستگاه‌های سنتی تابعه هواشناسی فریدونشهر طی ۴۸ ساعت گذشته شامل کمران ۹۷ سانتیمتر (تا ساعت ١٨ دیروز)، مصیر ۶٨ سانتیمتر، سرداب سفلی ۴۵ سانتیمتر، سنگباران ١۸ سانتیمتر و دره بادام علیا ۱۲ سانتیمتر بوده و ایستگاه اقلیم‌شناسی خودکار روستای اسلام‌آباد حاکی از بارش ۷۵ سانتیمتری برف در این روستا دارد.

مقدار دقیق بارش برف در ارتفاعات به دلیل نبود دستگاه‌های اندازه‌گیری مشخص نیست. پیش‌بینی شده است بارش‌ها امروز و فردا نیز ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/

Go to TOP