چاپ خبــر

تعیین معین شهرستان‌های غرب استان برای تسریع در برفروبی معابر و محورها در ستاد مدیریت بحران

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان در ستاد مدیریت بحران چهار شهرستان غرب استان با تعیین معین برای کمک به برفروبی شهرستان‌های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت، بر ضرورت تسریع در بازگشایی همه معابر مسکونی و محورهای مواصلاتی تأکید کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، ستاد مدیریت بحران شهرستان‌های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت با حضور مدیر کل مدیریت بحران استان اصفهان، معاونان ادارات کل خدمات‌رسان، فرمانداران و مسئولان چهار شهرستان به منظور پیگیری مشکلات پیش آمده در اثر بارش برف سنگین در چهار شهرستان و موانع عبور از محدودیت‌های برفی ایجاد شده، عصر دیروز در فرمانداری فریدونشهر تشکیل جلسه داد

در ابتدای این جلسه فرمانداران چهار شهرستان به بیان مسائل و مباحث خود پیرامون موضوع جلسه پرداختند و بعد از توضیحات نمایندگان ادارات کل خدمات‌رسان استان، دستگاه‌های معین برای کمک‌رسانی به هر شهرستان تعیین شد.

مهمترین خواسته هر چهار شهرستان در شرایط کنونی تأمین ماشین‌آلات راهداری و برفروبی مانند بولدوزر، لودر و گریدر برای برفروبی محورهای مواصلاتی و معابر درون شهرهای و روستاها از شهرستان‌های دیگر استان برای حل بحران به وجود آمده در این منطقه بود.

فرماندار فریدن اظهار کرد: ماشین‌آلات سنگین بسیاری از دستگاه‌ها در شهرستان‌های مختلف استان در پارکینگ‌ها خوابیده است در حالی که ما در غرب استان به شددت نیازمند این دستگاه‌ها برای به جریان انداختن زندگی عادی مردم هستیم.

عزیزاله عباسی عنوان کرد: هم‌اکنون در یک روستای فریدن دچار قطعی برق شدیم که به دلیل نبود ماشین‌آلات برای برفروبی جاده امکان حضور مأموران برق برای حل این مشکل را نداریم و در صورتی که هر چه سریعتر این مشکل حل نشود، ذخیره منبع آب شرب نیز از کار افتاده و با قطع جریان آب لوله‌کشی روستا، کل لوله‌کشی روستا یخ خواهد زد و به تأسیسات شبکه توزیع آب روستا خسارت وارد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: تعطیلات آخر هفته این شهرستان‌ها مملوء از جمعیت گردشگران می‌شود لذا خدمات عمومی که ما با برفروبی معابر و جاده‌ها ارائه می‌دهیم نه تنها برای مردم شهرستان‌های خودمان بلکه برای خیل عظیمی از مردم شهرهای دیگر استان از جمله خود شهر اصفهان است.

فرماندار چادگان هم با بیان این که ماشین‌آلات برفروبی این شهرستان فرسوده و ناتوان بوده و سه دستگاه برفروب راهداری چادگان همزمان با بارش این برف از کار افتاده و نیاز به تعمیر اساسی پیدا کردند، تأکید کرد: مدیریت تجهیزات و منابع در استان برای انتقال امکانات استان در فصول مختلف به نقاطی که از اولویت بالاتری برای استفاده از این امکانات برخوردارند ضروری است.

جواد شمسی‌پور تصریح کرد: جاده دسترسی 14 روستای چادگان در اثر بارش برف و نبود امکانات برای برفروبی همچنان مسدود است، برق برخی روستاها قطع شده و به دنبال آن پمپ آب شرب نیز از کار افتاده و تأمین آب شرب مردم نیز با مشکل مواجه شده است که تا برفروبی نشدن جاده این روستاها، امکان حضور نیروهای اداره برق برای رفع این مشکلات وجود ندارد.

*طنز آبرسانی سیار به پنج روستا در زمان بارش برف یک متری در این روستاها

وی افزود: سایت مخابراتی پرمه در پی بارش سنگین برف از کار افتاده است و ارتباط تلفنی روستاهای تحت پوشش این سایت قطع شده است که باز هم به دلیلی نبود عدم برفروبی جاده این سایت، امکان رفع مشکل آن وجود ندارد.

فرماندار چادگان خواستار یک دستگاه برف‌پیما و استقرار آن در منطقه غرب استان شد تا در مواقع این چنینی، نیروهای امدادی و خدمات‌رسان به کمک آن خودشان را به نقطه حادثه رسانده و نسبت به امدادرسانی و رفع مشکلات اقدام کنند.

فرماندار بوئین میاندشت این مسأله را تأمّل برانگیز دانست که با وجود این حجم از بارش در منطقه به دلیل عدم مدیریت منابع آب در تابستان حدود 30 روستای این شهرستان باید با تانکر آبرسانی شود و حتی همین الان پنج روستای بوئین میاندشت با تانکر آبرسانی می‌شوند.

رضاعلی معصومی افزود: جاده الیگودرز-بوئین میاندشت-فریدن یک محور شریانی در محدوده جغرافیایی شهرستان بوئین میاندشت است که هر گونه اخلال در عبور و مرور از این جاده، ممکن است موجب ایجاد یک بحران شود لذا در بارش برف سنگین اخیر تمام توان راهداری معطوف به بازگشایی این جاده بود برای همین از بازگشایی محورهای روستایی این شهرستان بازماندیم.

*نیاز حیاتی غرب استان به بودجه‌ای که در مراسمات غیرضروری حیف و میل می‌شود

فرماندار فریدونشهر با بیان این که صبح امروز حتی امکان خروج از شهر به دلیل حجم برف نشسته در معابر و جاده‌ها و کولاک شدید میسر نبود، از شرایط سخت معیشتی راهدارانی سخن به میان آورد که جان خود را در کف گذاشته و با پذیرفتن خطرهای مختلف به جان در این شرایط سخت آب و هوایی در جاده‌ها حضور پیدا کرده‌اند.

محمدجواد صفا از نگاه ناعادلانه مسئولان استان به شهرستان‌های غرب استان ابراز گله‌مندی کرد و داشتن درک درست مسئولان استان از مصائب و مشکلات این منطقه را عامل بسیاری از کم‌مهری‌های مسئولان به این چهار شهرستان عنوان کرد.

وی گفت: در حالی شهرستان‌های غرب استان به دلیل نبود بودجه با امکانات حداقلی با چنین بحرانی می‌جنگند و با یک بارش برف زندگی در این شهرستان‌ها تعطیل شده و به دلیل مسدود شدن راه‌ها جان اسنان‌ها به خطر می‌افتد که خبرهای موثق حاکی از پول‌پاشی و صرف بودجه‌های کلان در سطح استان و بالاتر برای امور بسیار فرعی و گاه تجملاتی دارد.

فرماندار فریدونشهر تأکید کرد: محل تخصیص آب برای بسیاری از صنایع بزرگ اصفهان، فریدونشهر بوده است که همین امر موجب احداث تونل چشمه لنگان و اجرای پروژه انتقال آب بود که کشاورزان ما را به وضعیت فلاکت‌بار کشاند ولی هیچ یک از این صنایع در ازای این آب، خدماتی به فریدونشهر ارائه نمی‌کنند در حالی که به بهانه‌های مختلف همچون آلایندگی و غیره به شهرهای دیگر کمک‌های مالی می‌دهند.

معاون شهردار فریدونشهر هم با بیان این که 382 کیلومتر معبر شهری در هر بار بارش برف باید توسط این شهرداری برفروبی شود، از مشکل در تأمین سوخت ماشین‌آلات برفروبی شهرداری فریدونشهر سخن به میان آورد و سهمیه اختصاص داده شده برای این منظور را برای انجام مأموریت برفروبی شهرستان مکفی ندانست.

محسن تواضعی خواستار تخصیص بودجه و امکانات به این شهرستان بر اساس وضعیت اقلیمی و شرایط ایجابی آن شد و گفت: در این اقلیم خشن شهرداری فریدونشهر حتی یک خودرو کمک‌دار ندارد و در این شرایطی مالی باید نسبت به جبران 30 میلیارد ریال خسارتی که با این بارش‌ها به زیرساخت‌های شهری وارد آمده نیز اقدام کند.

*اعزام 8 تیم امدادی به مناطق زلزله‌زده خوی

شهردار برف‌انبار هم با تأکید بر این که سوخت تخصیص یافته به ماشین‌آلات این شهرداری کم بوده و جوابگوی نیاز این شهرداری برای برفروبی معابر نیست، گفت: با بارش سنگی برف همه کوچه‌های برف‌انبار قفل شده است و نیاز به اقدام سریع برای برفروبی آن‌ها است و این مسأله مستلزم این است که شهرداری ماشین‌آلات به اندازه کافی در اختیار داشته باشد.

حمیدرضا شریعتی‌نیا افزود: با هر بار برفروبی معابر بخشی از آسفالت خیابان‌های برف‌انبار خسارت می‌بینند که نیاز به ترمیم پیدا می‌کنند لذا ضرورت دارد سازمان همیاری شهرداری‌ها با توجه به درآمد پایین شهرداری مساعدتی در این زمینه به برف‌انبار داشته باشد.

داریوش کریمی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان، در این جلسه با بیان این که در زمان بارش برف همه امدادگران مستقر در پایگاه‌های امداد جاده‌ای مشغول خدمت‌رسانی به مردم بودند، اظهار کرد: در اثر زلزله خوی هشت تیم امدادی از ظرفیت امداد و نجات استان با 38 نفر نیرو برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان به استان آذربایجان غربی اعزام شده‌اند.

معاون ارتباطات سیار شرکت مخابرات استان اصفهان نیز عنوان کرد: در بارش‌های اخیر 17 سایت موبایل دچار مشکل شدند که 8 سایت با تلاش همکاران به وضعیت نرمال برگشته‌اند و مابقی به محض برفروبی جاده‌های دسترسی به سایت‌ها رفع مشکل خواهند شد.

هران قدوسی ضمن تمجید از تلاش‌های اداره مخابرات فریدونشهر برای زمینی کردن خط فیبر نوری ارتباطات مخابراتی بخشی از نقاط صعب‌العبور این شهرستان، این خدمت را موجب پایداری شبکه مخابرات و مواجه نشدن با قطعی در چنین برف سنگینی در این نقاط خواند.

*پرداخت مطالبات و دیون بر زمین مانده شش سال پیش راهداری‌ها

رئیس اداره ایمنی راه و حریم راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان، در این جلسه با بیان این که قوی‌ترین تجهیزات راهداری این اداره کل در منطقه غرب استان قرار دارد، بر ضرورت تجهیز هر چه بیشتر ادارات راهداری شهرستان‌های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت تأکید کرد.

مهرداد علی‌اکبری افزود: تحریم‌های کشور امکان وارد کردن ماشین‌آلات راهداری باکیفیت روز دنیا را از ما گرفته است ولی در عین حال این اداره کل تمام توان خود را برای رفع بحران به وجود آمده در غرب استان به کار بسته است.

وی تصریح کرد: امسال بعد از چند سال حقوق راهداران را به‌روز کرده، مطالبات ایشان را پرداخت کرده و بدهی‌های ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای که بعضاً از سال 1395 یعنی از شش سال پیش باقی مانده بود را واریز کردیم.

استاندار اصفهان در تماس تلفنی با مدیر کل مدیریت بحران استان از طریق بلندگوهای جلسه با مسئولان صحبت کرده و با متذکر شدن این مسأله که این زحمات و تلاش‌ها نزد خداوند متعال محفوظ و مأجور خواهند بود، از تلاش‌های مسئولان در جهت حل مشکلات پیش آمده با بارش برف تقدیر و تشکر کرد.

رضا مرتضوی از مسئولان حاضر در جلسه خواست با تلاش خود اجازه ندهند مردم احساس تنهایی کرده و فکر کنند که رها شده و پناهی ندارند و رویکرد دیگری در رضایتمندی مردم حاصل شود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان در پایان این جلسه با تأکید بر این که مصوبات ستاد مدیریت بحران لازم الأجرا بوده و هر دستگاهی از آن استنکاف کند باید از طریق مراجع قضایی مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد، عنوان کرد: دستگاه‌های موظف هستند قبل از رویارویی با بحران، اقدامات پیشگیرانه برای آن را انجام دهند.

منصور شیشه فروش سپس برای کمک به چهار شهرستان برای عبور از شرایط پیش آمده دستگاه‌هایی از استان را به منظور تأمین ماشین‌آلات مورد نیاز معین هر یک از این شهرستان‌ها قرار داد.

وی: شرکت گاز و شرکت برق را معین شهرستان فریدن، شرکت نفت و مخابرات را معین شهرستان چادگان، شرکت آبفا و شرکت انتقال گاز را معین شهرستان بوئین میاندشت و شرکت فولاد مبارکه را معین شهرستان فریدونشهر قرار داد و از سپاه خواست با کمک گرفتن از یگان‌های مهندسی استان، نسبت به استقرار ماشین‌آلات سنگین آن‌ها برای کمک به برفروبی معابر و محورهای مواصلاتی اقدام کنند.

شیشه‌فروش همچنین دفتر امور شهری استانداری را معین شهرداری‌های چهار شهرستان و دفتر امور روستایی استانداری را معین دهیاری‌های این شهرستان‌ها قرار داد.

انتهای پیام/

Go to TOP